3229
Sök

Volvo 740gl 88 går dåligt när den blir varm

13 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej Bilen är alltså en Volvo 740gl 88 med jetronic LH-2,4 insprutningssystem

Bilen går bra när den är kall men ju varmare den blir ju sämre går den tills den surar ner sig.

Problemet är troligen att den får alldeles för mycket bensin för stiften är kolsvarta och det luktar välldigt starkt om bilen, verkar som att den alldrig slutar choka.

Har bytt och kollat följande utan resultat:
Luftmassemätare. (lånade en kompis och provade)
Bytt givaren som sitter vid svänghjulet.
Bytt tändkablar,tändstift, fördelarlock och rotor.
Tagit ur kallstartsventilen när bilen är varm och kollat om den sprutar in bränsle där. (Gjore den inte)

Fick fram felkoden kompenserar för extremt fet bränsleblandning vid färd.
Lambdasonden borde vell funka om man får fram den felkoden för det är vell den som känner av att den får för mycket bränsle? (Har inte fått fler felkoder sen jag tog bort den koden)

Tror själv att tempgivaren för insprutetsprutet är trasig eller så kanske syrboxen har gett upp.

Vore tacksam för tips om felsökning och möjliga fel.big_smile


13 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#2
Ingen som varit med om detta och har några tips??hmm


21 Inlägg
1 november 2010
#3
håller med dig om att det nog är tempgivaren som är paj prova o byt kostar ju inte mycket....


41 Inlägg
1 november 2010
#4
Har haft samma symtom på min gamla 740 en gång i tiden men då va de bränslerelät som hade gett upp. gick bra så länge den var kall men när motorn blev varm liksom relät så ville den döa sig. är tydligen rätt vanligt på dom.

V o L v O

34 Inlägg
1 november 2010
#5
Tempgivare Tempgivare Tempgivare.Sitter två st.det är den bakre.den främre går till tempmätaren.

13 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#6
Ok. Tackar för svaren!smile mätte resistansen på tempgivaren för några dagar sen och man såg skillnad på värderna när motorn var varm och kall, men värderna stämde inte alls med det som står i verkstadshandboken, kan vara för att multimetern kommer från biltema.tongue Men jag ska prova byta givaren ändå.smile


13 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#7
Idag bytte jag temperaturgivaren till insprutet, Men felet är kvar, så fort bilen blir varm börjar den gå dåligt som satan tills den dödar sig själv!mad

Någon som har något mer tips? bränslerelät nämde någon kunde vara felet. reglerar det spridarna, eller hur funkar det?

Tacksam för svar:D


41 Inlägg
10 november 2010
#8
ja de reglerar ju bränslet överhuvudtaget. kretskortet eller va man ska kalla de på mitt relä brände och de luktade bränt i bilen eller hur man ska förklara de. prova byt de, är grönt och fyrkantigt om jag inte minns fel, bakom säkringsdosan. hoppas de hjälper smile

V o L v O

13 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#9
Hallå, tack för tipsen!
I dag bytte jag bränslerelät som sitter vid säkringsdosan inuti bilen, men den går lika dåligt ändå.mad

Någon som har fler förslag? börjar bli lite trött på det här felet nu!sad

Tror själv mer och mer på att det är styrboxen som har gett upp.

Tacksam för svar:D


871 Inlägg
12 november 2010
#10
var det samma nummer på luftmassemätaren du provade med ?


13 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#11
Japp det var det.wink


Fotograf
142 Inlägg
25 november 2010
#12
Har du löst problemet än? big_smile för jag har nämligen precis samma symptom på min volvo som du har på din, dvs bilen går bra när den är kall men surar ner sig såfort den blir varm utan resultat.
har bytt bränslefilter, fördelare/rotor, impulsgivare, rensat katalysatorn.
Senast redigerat av bihra (25 november 2010)


13 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#13
Nej tyvärr har jag inte löst det än!sad  Jag har ju som sagt kollat luftmassemätare och kallstartsventil,bytt impulsgivare,fördelarlock,rotor,tändkablar,stift,tempgivare,bränslefilter,bränslepumpsrelä utan resultat.

Mätte dock resistansen på lambdasonden i går och den visade 3 ohm när den var kall, (som det ska vara) men bara 7 ohm när den var varm, (ska vara 13) så det är troligen fel på den. Men nu funderar jag, kan den påverka så mycket så att motorn dör? Bilen går lika dåligt om man kopplar bort den.

Får ju fram felkoden kompenserar för extremt fet eller mager bränsleblandning vid färd, kan det vara så att lambdan tror att det är för mager blandning fast det inte är det, så datorn kompenserar för det och i stället får den för mycket?

tacksam för svar:D


Fotograf
142 Inlägg
26 november 2010
#14
Jag bytte min lambdasond idag och nu går den som den ska igen smile så jag råder dig att byta den också och se om det löser dina problem.


13 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#15
Ok, tack för tipset, ska nog byta den:) Undra om man vågar köpa biltemas lambdasonder, är ju bra mycket billigare än bosch orginal...


13 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#16
Nu har jag även bytt lambdasonden men bilen går lika dåligt ändå!sad
Man lär vel byta styrboxen då antar jag, finns vell inte så mycket annat det kan vara fel på nu..wink


45 Inlägg
2 december 2010
#17
Kan vara BTR också, bränsletrycksregulatorn smile

33 Inlägg
27 augusti 2021
#18
bihra skrev:
Jag bytte min lambdasond idag och nu går den som den ska igen smile så jag råder dig att byta den också och se om det löser dina problem.

Vilken lambdasond köpte du? Vart köpte du den?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
27 augusti 2021
#19
Eliasw skrev:
bihra skrev:
Jag bytte min lambdasond idag och nu går den som den ska igen smile så jag råder dig att byta den också och se om det löser dina problem.

Vilken lambdasond köpte du? Vart köpte du den?

Det är nästan 5 år sedan TS var inloggad här.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök