3417
Sök

Köpråd volvo 760 V6

24 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#1
Jag ska eventuellt titta på en volvo 760 -88 med V6:a.

Vet nån hur det är med barnsjukdommar för den årgången och den motorn?
Och hur är det med reservdelar till motorn då det är en V6:a, är det svårt att hitta delar?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 oktober 2010
#2
Är det PRV-6an? Isåfall så lär man se upp med den, dålig konstruktion som med tiden orsakar något ras, om det var foder eller vad det var, någon volvonisse/delorean-nisse får fylla i =P

"When innovation meets passion!"

120 Inlägg
30 oktober 2010
#3
En av världens sämsta V6:or, folk brukar skänka bort volvo 760. Men om den går fint (för en PRV-6) så kan du ju alltid chansa att den håller ett tag.

Annars satsa på volvos egna raka sexa, kom först i 960 tror ja.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 oktober 2010
#4
Beror ju lite på, men en B280 som sitter i sena 760 är ju mycket bättre än B27/B28.
Men fortfarande inte lika skottsäkra som rödblocken, kräver att man är noga med skötsel.
Skulle dock rekommendera att titta på 960 istället, bra mycket bättre motor.

Jonas

6 642 Inlägg
30 oktober 2010
#5
Kolla när de "våta"-fodrerna är bytta senast

De/Dem

24 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#6
Tack för svaren.

Motorn var en B280f.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 oktober 2010
#7
stevo3 skrev:
Tack för svaren.

Motorn var en B280f.

Jag kan upplysa dig om att det är dyra delar till motorn. Vi bytte startmotor på våran V6:a -90 och den kostade 2700 kr mot c:a 800 kr för vanliga startmotorer till de flesta Volvos.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
30 oktober 2010
#8
Jipp jipp och alla profsen har uttalat sig roll

B27 hade papperchimms mellan stålfodren alu.blocket, papper o vatten = fodersjunkning ! sad
B28 förbättrades med chims av annat material, bättre men inte helt 100% neutral
B280 har stålchims = fodren sjunker inte. smile

Den fick även en ny vevaxel och därmed normal tändföljd, innan hade dom ojämn tändföljd
pga att v6:an egentligen är en avkapad 90graders V8:a !!!

Men, den är en hel aluminium-motor dvs den tål inte att "kokas", då viker sig topparna direkt.
Men vilken motor förutom rödblockarna är byggd för att kokas...

Den har även kamkedja till skillnad mot rödblockarna.


Problemet är inte oftast motorn utan volvo-ägaren själv,
dom är vana vid att misshandla motorer och rödblockarna tål det.

Sen kör dom en helaluminium motor som inte får köras varm och kräver oljeservicar
vid bestämda intervaller... Problem ! och så skyller man på motorn...

Tänk så här istället,
Varför håller fransmännens bilar med dessa motorer ?
Renault har tom turbo versioner på motorn !

Tänk oxå på att PRV6:an kört i LeMans i 1000hk utförande ! cool



*En b280 som inte vitryker och servicarna är gjorda på regelbundet är ett ok köp.


Själv har jag en b28 pga fördelarens placering, annars hade jag valt en b280...
https://www1.garaget.org/archive/93/92169/98892/98892-1927557.jpg



//A


514 Inlägg
30 oktober 2010
#9
Har själv en 760 89a som går kanonfint.
Relativt snål för att vara en v6a, farsan använde bilen till jobbet dvs han åkte tur o retur till umeå 14 mil på cirka 0,9 per mil långväg.
Blandad körning har ja kört den på 1,04.
Beror ju naturligtvis på körstil.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 oktober 2010
#10
volvochefen skrev:
Har själv en 760 89a som går kanonfint.
Relativt snål för att vara en v6a, farsan använde bilen till jobbet dvs han åkte tur o retur till umeå 14 mil på cirka 0,9 per mil långväg.
Blandad körning har ja kört den på 1,04.
Beror ju naturligtvis på körstil.

Ett tag så åkte jag till och från jobbet med 765:an och det är 10 km landsväg och 5 km stadskörning enkel resa och jag mätte varje vecka hur mycket soppa den drog. Jag var extremt försiktig med gasen och kom sällan eller aldrig under 1,3 l/mil. Det kan nog skilja från bil till bil. Man åker hyffsat skönt i den iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 067 Inlägg
30 oktober 2010
#11
Våta foder finns på andra farkoster med bland annat baklastare (hej volvo som volvo ^^) och slarvar man med varmkörningen innan man börjar belasta motorn så kan fodrerna börja röra på sig och nöta upp hålet lite..   Finns en anledning till att nästan alla baklastare på blocket har "renoverad motor" big_smile


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
30 oktober 2010
#12
Hool skrev:
Våta foder finns på andra farkoster med bland annat baklastare (hej volvo som volvo ^^) och slarvar man med varmkörningen innan man börjar belasta motorn så kan fodrerna börja röra på sig och nöta upp hålet lite..   Finns en anledning till att nästan alla baklastare på blocket har "renoverad motor" big_smile

Precis, håll bara koll på tempen och allt är ok cool


Forummoderator
18 118 Inlägg
30 oktober 2010
#13
Som folk säger. Håll koll på tempen. MEN! Vattenpumpen kan läcka lite. Vanligt och olämpligt. Gissa vad som händer?

Lådan är väl ok vad jag vet. Automat som enda alternativ. Multilinkbakaxeln mycket trevligare än 740:s stela. Bilen kan faktiskt gå ok för den ovana med trasig topp. 2 dagar senare står du där. Den får absolut inte vara det minsta svårstartad när den är kall!!! Torskat på en sån själv en gång. Skroten! Kolla motorn mer än man gör på en "vanlig" bil i detta fall. Priserna är som 740 eller mindre.

Att köpa en 960 med 3.0 skövdemaskinen på 204 kusar då jävlar.... Går som satan och bra maskiner. Hade en som gått 38000 mil! Perfekt! Automaten har 3 körprogram dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

34 Inlägg
6 februari 2011
#14
b 280f motorn som satt på de senaste årgångarna är det bästa alternativet.tänk på att byta olja ofta och håll koll på glykolen.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 februari 2011
#15
InteEller så köper du den om bilen i sig i fin för lite lyxigare e dom ju allt men motorn e bara dödstråkig dom 150hk som den skryter med på 2,8l volym e ingen höjdare direkt. 280 motorn e den bästa sexan men snål kan man inte beskylla den för att vara å visst e det dyrare å hålla igåpng en en rödblockare..

Men om bilen e fin å du gillar å skruva kan du ju lägga i en b230ft så har du en mysig bil.

Å det jag såg angående turbo på dessa.... Jovisst det fanns Ranult Alpine som hade det å Volvo hade även det på några 780... Problemet va bara att det inte höll det minsta så alla 780 som leveredades med den motorn fick den utbytt mot en vanlig rödblock turbo.. Å den håller inte i dom franska bilarna heller. Farsna hade en Renault 30 för 100 år sen.. Den gick kamarna ner isg på å för att byta dom va man tvungen å lyfta topparna... Lysande konstruktion.
Senast redigerat av JaggaChafen (6 februari 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
18 118 Inlägg
6 februari 2011
#16
robin66 skrev:
b 280f motorn som satt på de senaste årgångarna är det bästa alternativet.tänk på att byta olja ofta och håll koll på glykolen.

Och vattenpumpen som sitter mitt i V-et. Den läcker gärna. B280F? Spelar ingen roll om inte maskin har vatten att kyla med! Då går den med! Samma motor men större kanaler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2011
#17
Men 960 som har bättre motor får du ju för under 10k idag, så 760 kan vi lämna åt enstusiasterna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

34 Inlägg
7 februari 2011
#18
du har självklart helt rätt!vill dock hävda att b280f är mycket bättre än b27 och b28e.sköter man dem så brukar det inte vara några problem.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2011
#19
robin66 skrev:
du har självklart helt rätt!vill dock hävda att b280f är mycket bättre än b27 och b28e.sköter man dem så brukar det inte vara några problem.

Nej, tror inte det heller.
Funkar ju utmärkt i Renault, Peugeot, Citroën och De-Lorean...

Sköt oljebyterna och va lite rädd omd en så ger den nog många sköna mil. För det är ju faktiskt rätt fina motorer, som går fint och mjukt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

34 Inlägg
7 februari 2011
#20
har haft sju stycken prv sexor.två har det gått skogen med,den ena hade gått 37000 mil o den andra hade gått 26000 mil.den ena gick kammarna på o den andra så sjönk fodren............har skruvat med dessa i över 20 år.......


Sök