Jipp jipp och alla profsen har uttalat sig
B27 hade papperchimms mellan stålfodren alu.blocket, papper o vatten = fodersjunkning !
B28 förbättrades med chims av annat material, bättre men inte helt 100%
B280 har stålchims = fodren sjunker inte.
Den fick även en ny vevaxel och därmed normal tändföljd, innan hade dom ojämn tändföljd
pga att v6:an egentligen är en avkapad 90graders V8:a !!!
Men, den är en hel aluminium-motor dvs den tål inte att "kokas", då viker sig topparna direkt.
Men vilken motor förutom rödblockarna är byggd för att kokas...
Den har även kamkedja till skillnad mot rödblockarna.
Problemet är inte oftast motorn utan volvo-ägaren själv,
dom är vana vid att misshandla motorer och rödblockarna tål det.
Sen kör dom en helaluminium motor som inte får köras varm och kräver oljeservicar
vid bestämda intervaller... Problem ! och så skyller man på motorn...
Tänk så här istället,
Varför håller fransmännens bilar med dessa motorer ?
Renault har tom turbo versioner på motorn !
Tänk oxå på att PRV6:an kört i LeMans i 1000hk utförande !
*En b280 som inte vitryker och servicarna är gjorda på regelbundet är ett ok köp.
Själv har jag en b28 pga fördelarens placering, annars hade jag valt en b280...
//A