PRV6 är absolut ingen dålig motor, peugeot, citroën, renault och de-lorean har ju inte några problem alls...
Att den har dåligt rykte i Volvo är väll av samma anledning som 16v har det - dom tål inte oändlig misskötsel utan att rasa, så folk kör sin GL, gör aldrig nånting. Sen vill dom byte när motorn börjar bli trött vid 40-50k mil, byter till en V6 och gör samma sak (alltså aldrig service) och får ras...
B280 skulle jag inte tvivla på att den orkar länge oöppnad. bara servicen följs minutiöst. Va någon gubbe som sa till mig, det viktigaste är inte att du har suberbra olja i motorn, utan att du har NY olja. Han sa sig köra på mineralolja i sin, och byta två gånger per år (400-450 mil).
Gjorde BTW inte volvo något dumt med sin? Va väll att dom gjorde oljekanalerna till kammen större, och på så vis fick lägre oljetryck = Volvos är dne sämsta av PRV:motorerna, eller är det bara rykten?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!