4293
Sök

Vilka vinterdäck till Renault Twingo?

94 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Jag har en Renault Twingo 2001 som andrabil, och den står mest stilla. Troligen ska den säljas relativt snart, så jag vill lägga så lite pengar som möjligt på den. Vinterdäcken på den kräver dock en översyn, så jag funderar på att försöka hitta några hyfsade begagnade vinterdäck på blocket. Jag vill ha trafiksäkerhet för så lite pengar som möjligt

Jag har 4 st 165/65 R14 Gislaved Nordfrost 2 på plåtfälg. 2 av dem har inte en dubb
kvar och är ojämnt slitna och troligen inte ens lagliga, medans två ser
helfina ut. Däcken är 9 år gamla. Ojämnheten beror på att jag gått på en av däckvärldens myter och alltid satt tillbaks däcken på samma plats.

Det jag funderar på är vad jag kan välja för däck. Enligt regbeviset är det 145/70 R13, 155/70 R13, 155/65 R14 som gäller.

Diameter: Eftersom jag har 14-tumsfälgar är det väl billigast att skaffa 14-tumsdäck och sätta på befintliga fälgar. Men om någon skulle sälja passande däck + fälg så borde jag väl kunna köpa dem och sälja av mina gamla fälgar? Vad ska man tänka på vad gäller bultpositioner.

Däckbredd: När det gäller vinterdäck på en så pass lätt bil (~900 kr) så antar jag att jag ska försöka ha så låg däckbredd som möjligt.

Profil: Vad har däcktvärsnittets höjd i förhållande till bredden för påverkan på köregenskaper, och däckets storlek. Och vad ska jag välja.

Tacksam för alla tips på hur jag ska göra.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
gå in på bultcirkelguiden så hittar du mycket info

926 Inlägg
31 oktober 2010
Köp riktiga däck. Ska du sälja bilen så är det väldigt bra säljargument att det sitter bra däck på. Kan vara avgörande sak som gör om det blir affär eller inte.
Vilken dimension du ska ha har du ju själv svarat på. Du har 14" fälgar, i papperen står det vilken bred och profil. Så smala däck som möjligt på en så lätt bil.

Kolla in Nätfirmor som säljer däck, Skitbilligt! Då behöver du inte köpa begagnade eller lågprisdäck, du har då råd med bra märkesdäck. Kolla först vilka som monterar internetdäck innan du beställer, du kan få dom levererade direkt till montören.

Mats

94 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Tackar för tipsen!

Funkar alla 14-tumsdäck på 14-tumsfälgar, eller måste jag byta fälgar om jag t.ex. går ner till 155/65 eller 145/70-däck?

926 Inlägg
31 oktober 2010
Inom måttliga gränser fungerar alla 14" fälgar. I det här faller är det Inga problem..

Sök