3399
Sök

Slarv på verkstad, är dem skyldig att betala?

7 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Hejsan, nu torsdags lämnade jag in min flickväns bil på en verkstad för att he på nya vinterdäck på fälgarna. Däcken var lite "ur-form" då vi fick dem, men han på verkstan lämnade en slang i det ena däcket så det skulle på rätt form till morgonen, och då frågade jag ifall det var säkert att köra med slangen för jag skulle köra ca: 60 mil dagen efter. Han sa att om däcket har luft på morgonen så skulle det inte vara några problem. Iaf, jag hann köra ungefär 34 mil och sen stod jag på e4an med punka i 1,5 timme(Hade fälgkorset i min bil). Efter det då jag hade kommit fram åkte jag till en däck firma och dem kollade däcket och däcket var trasigt. Och dem hade hittat en ventilhatt i däcken som verkade vara orsaken till punkat. Så jag fick köpa ett begagnat vinterdäck för 250:- så jag tog mig hem. Så nu var vi tvugna att köpa ett nytt vinter däck.

Borde inte verkstan betala allt då?

595 Inlägg
2 november 2010
Jo, det bör dem. Iaf om dom är seriösa.

3 259 Inlägg
2 november 2010
Hur menar du med att däcket var "ur form", var dom tvugna att stoppa i en slang för att däcket skulle gå att pumpa luft i eller?

Och i däcket, alltså mellan slangen och däcket så låg en ventilhatt som hade gnagit hål på slangen?

Vad var det för märke och dimension på däcken du köpt?? Vad var det för fälgar du fick däcken monterade på?

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (2 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

7 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Hur menar du med att däcket var "ur form", var dom tvugna att stoppa i en slang för att däcket skulle gå att pumpa luft i eller?

Och i däcket, alltså mellan slangen och däcket så låg en ventilhatt som hade gnagit hål på slangen?

Vad var det för märke och dimension på däcken du köpt?? Vad var det för fälgar du fick däcken monterade på?

Mvh/Jon

Vi hade beställt däcket från internet, och däcket blev lite för smalt för fälgen så han stoppade i en slang som skulle hindra det ifrån att bli smalt igen, men sen var det att han hade glömt en ventilhatt inne i däcket som hade förstört slangen osv.
Och på däckfirman där jag köpte "nöd" däcket så sa han att dem får varje dag däck som är försmå för fälgarna, men dem har maskiner som blåser upp dem eller nått?

Kommer inte ihåg namnet på däcken men det var 195/65 r-15 tror jag och det var på audi 80 fälgar tror jag. Är inte helt säker på vilken modell det är.

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
Ja dom ska stå för det.

Egentligen.

Men lär vara svårt att få ut nått...

Men varför hade han i slang? Ett 195-däck brukar passa utan problem på de flesta fälgar... Troligen var han bara inkompetent.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Trafikledare
563 Inlägg
3 november 2010
Vissa billiga däck, exempelvis Nexxen är ett helt helvete att pumpa ur om man inte har riktiga maskiner. Vanlig chockluftare brukar inte hjälpa, utan modellen som är som en ring, med massa hål i man lägger över fälgen fungerar.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

3 259 Inlägg
3 november 2010
Ja om man inte lyckas få luft i en 195:a på en normalbred fälg så är det nog inkompetens det handlar om, chockluft är nåt som ska finnas på alla däckfirmor, har man inte det så känns det väl inte så seriöst. Det är ofta som däcken är lite ihoptryckta och måste chockluftas!

Sen ang om dom står för det vet jag inte, är däcket sönderkört? Dom står nog inte för ett nytt däck eftersom dom kan påstå att du borde ha stannat innan däcket gick sönder(vart tomkört) Sen är det inte så poppis att komma med internetdäck till dom flesta däckfirmor då dom gärna hade sålt däck till dig istället, men ring o fråga! Är dom hyggliga så kanske du får tillbaka pengarna för monteringen dom gjorde eller liknande! Tror inte dom betalar ditt "nya" däck då dom kan påstå att dom flesta har med sig reservhjul som man kan montera i liknande situationer!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (3 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

7 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Ja om man inte lyckas få luft i en 195:a på en normalbred fälg så är det nog inkompetens det handlar om, chockluft är nåt som ska finnas på alla däckfirmor, har man inte det så känns det väl inte så seriöst. Det är ofta som däcken är lite ihoptryckta och måste chockluftas!

Sen ang om dom står för det vet jag inte, är däcket sönderkört? Dom står nog inte för ett nytt däck eftersom dom kan påstå att du borde ha stannat innan däcket gick sönder(vart tomkört) Sen är det inte så poppis att komma med internetdäck till dom flesta däckfirmor då dom gärna hade sålt däck till dig istället, men ring o fråga! Är dom hyggliga så kanske du får tillbaka pengarna för monteringen dom gjorde eller liknande! Tror inte dom betalar ditt "nya" däck då dom kan påstå att dom flesta har med sig reservhjul som man kan montera i liknande situationer!

Mvh/Jon

Jag kunde inte stannat innan det blev punka, det bara smällde och började låta så jag körde in kanten direkt, och däcket blev ju ganska deformerat med tanke på att det hände endå på 110-sträckan på e4an

772 Inlägg
3 november 2010
Verkar väldigt konstigt att han inte fick luft i däcket. Och eftersom han glömt kvar en ventil så verkar ju inte den däckverkstaden vara den bästa.
Kräv pengarna tillbaka för slang och montering, ett nytt däck får du nog inte pengar för om inte killen är väldans snäll.
Men den verkstaden ska du nog inte lämna in till mer.

998 Inlägg
4 november 2010
Beställde däck av däckonline en gång, när jag fick dom så vart dom hårt inpackade in plast så att kanten som ska ligga mot fälgen lutade inåt istället för att vara rakt. Är ett litet trixande för att få luft i det. Men inget svårt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Sök