Har en ganska nyköpt 855 T5 -94.
Den har öppet luftfilter och 2.5" avgas. Förra ägaren hävdade att den var trimmad, men jag är tveksam. Laddar ca 0.5 bar, kanske 0.6-07 på en bra dag. Motorn har gått ca >25000 mil. (Osäker, då det är en utbytesmotor.)
Den kunde lukta olja om man varvat hårt tidigare, men häromveckan luktade det olja trots lugn motorvägskörning i ca 100km/h och inga jätte-gaspådrag. Öppnade huven och noterade en svag strimma rök nära torpedväggen.
Har hittat och åtgärdat ett läckage, nämligen packningen till oljepåfyllningen. Nu är jag 99% säker på att den inte läcker där längre.
Trodde att det bara varit där det läckte, och väntade mig att oljelukten skulle försvinna efter ett tag.
Nu har jag bytt olja och filter, men oljenivån sjunker sakta (hittils ca 2dl på 70 mil) och den fortsätter lukta bränd olja. (Oljan som var i bilen var mer mörkbrun än svart, men jag misstänker att förra ägaren helt enkelt struntat i oljeläckan och bara pytsat i nån skitolja då och då. Oljenivån var på max när jag köpte bilen.)
Har varit under bilen och tittat, men jag ser inget självklart ställe där oljan kan komma ifrån. Oljerester och smuts finns i princip överallt från oljetråget och bakåt. Dock ej på värmeskölden ovanför turbon. KAN ju vara så att det är rester från tidigare läckaget vid locket som fortfarande rinner, och att oljan som försvinner nu är något annat.
Frågorna jag ställer mig är tyvärr många:
Kan det vara så att vevhusventilationen är igensatt, och den trycker ur sig olja någonstans pga. det? Isf. om jag kör i någon olje-rensningstillsats (typ wynns) kan det lösa problemet, eller måste jag ändå montera isär motorn (ställa den på verkstan, eller är det en "lätt" procedur?)? Kanske är läge att göra det i vilket fall? Motorn är ju bytt, men jag har ingen aning om i vilket skick den var när den sattes i. Man tycker ju att dom -borde- rensat ur den (ca 3-4000 mil och 3 år sedan den sattes i)..
Kan det vara så att turbon strular? Jag har läst om det också, men finns det då något hyffat lätt sätt att avgöra? När jag trycker på ordentligt har det puffat ut vit rök bak, men inte mycket alls, och defenitivt inte något bolmande.
Jag förstår att oljeläckaget inte är så särskilt mycket, men jag oroar mig ändå för att jag ska köra sönder nånting, när jag trots allt känner att något är knas.. Eller är det bara att slå i någon deciliter olja varje vecka och se glad ut tills vad-det-nu-är börjar läcka/paja ordentligt så att jag kan se vad det är?
Mest orolig för att det ska kosta mer än vad det behöver göra.
Edit: la till knackningar i rubriken