3641
Sök

Får inte i femmans växel? växeljustering?

54 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Hej. Var och hämtade min bil idag saab 9000. Från en som har bytt växellåda på den. Men nu är det så att jag inte får i femmans växel. Alla andra växlar går bra. Men femman finns inte om man säger så. Jag snackade med honom och då sa han att det är växeljusteraren som sitter under bilen vid lådan.. Någon som har bra erfarenhet om detta? Vad det annars kan vara? Mvh Patrik

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 november 2010
I och med att ingen annan svarat så kan jag ge dig tips, trots min oerfaranhet av just saab wink

Det lär väl vara vajerstyrning på växellådan ( växelspak och växellåda är ihopkopplade med två vajrar ).

Justerar men dessa fel så blir det förmodligen så att spaken kommer lite för långt åt något håll och tar i sin armatur eller vad vi ska kalla det.

Jag misstänker att det är vajern som påverkas när du drar spaken i sidled som är feljusterad. Lägg dig under bilen ( eller vart nu vajrarna sitter på lådan ) och kika på vajrarna och be någon vicka spaken i sidled så ser du vilken vajer som rör sig. Sen är det bara att testa att spänna eller släppa på den och se om det blir bättre

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 november 2010
Bensinskallen, i du har rätt, men ändå fel! Det är stag på 9000, inte wire! smile

Du lägger dig ner under bilen, ber någon röra lite i växelspaken samtidigt som du lyser upp vid v.lådan ungefär, så kommer du se staget du ska justera. Du lossar en skruv (10mm har jag för mig), och så vrider man bara den åt vänster och höger för att justera in växlarna. Är man 2st så går det på 10-15min

P o r s c h e
1 700 Inlägg
Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 november 2010
du ska dock spärra lådan i 4e växeln, samt spärra växelspaken i växel 4, sen lossa på 10mm muttern o sen dra åt! smile

Sök