3656
Sök

Sjukt högt tryck i mitt kylsystem golf mk2

187 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#1
hej det byggs upp ett sjukt högt tryck i mitt kylsystem och det bubblar på tomgång i expansionskärlet är det toppen eller vad är det

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 november 2010
#2
Förmodligen topplokspackning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

259 Inlägg
6 november 2010
#3
Luktar det avgaser??


Kicker
163 Inlägg
6 november 2010
#4
kolla om det luktar, Eller om du ser olja i vattnet eller vatten i oljan. Kör ett komptest med

See you sideways!!

187 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#5
det är inget vatten i oljan de har ja tittat å de luktar inte avgaser så de kan ja inte på stå men de rycken lite gör de

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Kicker
163 Inlägg
7 november 2010
#6
Skruva lös stiften och stoppa ner något i loppen ser du ifall du har vatten där

See you sideways!!

642 Inlägg
7 november 2010
#7
Något har hänt med toppen, antingen packningen eller så är det en spricka, du kan alltid ta ett komptest av cylindrarna och se vad du får för värden, får du markant lägre värden på två cylindrar så är det ganska lättdiagnosticerat att toppackningen gått mellan de två. Har råkat ut för två "topplocks"-haverier där ena gången så var det en spricka och andra så var packningen och båda gångerna så bubblade det ur exp.kärlet på tomgång pga att kompressionen gick ut i kylsystemet.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 november 2010
#8
Det är ingen mening med att göra komp-test osv... Det finns bara 2 alternativ, antingen en spricka men mer troligt så är det block/topplockspackningen som gett sig.
Bubblor i vattnet kan inte komma någon annan stans ifrån!


187 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#9
hjälper det att borra  några hål i locket till expansionskärlet släpper det nått på trycket tills jag har skpamlat hop till packning och ev planing kan de funka låter jävligt korkat

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 november 2010
#10
Åk utan locket istället, vet inte hur många mil jag åkt utan men det är bra många smile

Trycker den ut väldigt mycket vatten då så är det nog inget att be för mer utan bara att ställa den sad


187 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#11
om de inte funkar så bli de sjukt kul sjö räser i vinter:)

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

642 Inlägg
7 november 2010
#12
Trycket hjälper ju även till så att kokpunkten för kylarvattnet höjs, om du åker med ett par backupdunkar med kylarvatten och åker kortare sträckor kan det fungera, dock inget som jag rekommenderar för i värsta så fall så kan motorn överhettas ordentligt och då kan toppen bli så pass skadad att en planing inte är aktuell längre.



Sök