2661
Sök

Skada på lackad fälg!

21 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Råkade häromdagen toucha en Trottoarkant med ena fälgen. (Jävla lastbil!mad)

Nu undrar jag vad jag ska göra för att "rädda" situationen så gott det går, inte så stort märke just nu men vill absolut inte att det ska bli värre!

Hur går jag tillväga? Ska jag köpa svart bättringsfärg och fylla i med?
Alla tips är välkomna då jag har noll koll inom ämnet!

Fälgarna lackades för ungefär 8 veckor sedan!

http://data.fuskbugg.se/dipdip/f%E4lg2.JPG

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 november 2010
Jag skulle slipat upp lite till lagt igen med ett lackstift

Rock'n Roll

21 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
TenZer skrev:

Okej, slipa upp mer runt om eller bara i själva "såret"?

Är inte så stort som det ser ut på bilden, så vill helst inte slipa för mycket om det inte är absolut nödvändigt!

Vart finner man enklast ett lackstift!? Kollade mekonomens hemsida men hittade inget ;/

I got Dubs!
2 423 Inlägg
6 november 2010
Hans3 skrev:
TenZer skrev:

Är inte så stort som det ser ut på bilden, så vill helst inte slipa för mycket om det inte är absolut nödvändigt!

Vart finner man enklast ett lackstift!? Kollade mekonomens hemsida men hittade inget ;/

mekonomen o andra biltillbehörsbutiker har i butiken.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 november 2010
Hans3 skrev:
TenZer skrev:

Nej det ska nog inte behövas slipas ned så  mycket. Du slipar ned kanterna i lacken mot skadan och över det skadade partiet så det blir jämnt och fint. Sen rengör du och bättrar i skadan

Rock'n Roll

21 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Okej! tack så mycket, lackstift ska inhandlas imorgon!  wink

BMW entusiast
579 Inlägg
7 november 2010
Du kommer aldrig att lyckas få det jämt och snyggt med lackstift! Samt att om du slipar så mattar du även ner lacken runt själva skadan vilket blir svårt att fylla i snyggt med lackstift.

Slipa ner ytan runt skadan lätt med fint sandpapper så att det du får bort dom värsta ojämnheterna och spraya sen allt i en matchande färg utan att maskera så slipper du synliga linjer mot resten av lacken på fälgen (självklart ska du maskera däcket). Sprayar du så blir inte lagningen lika synlig som om du kladdar med lackstift.

Lycka till! smile

21 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
dfine skrev:
Du kommer aldrig att lyckas få det jämt och snyggt med lackstift! Samt att om du slipar så mattar du även ner lacken runt själva skadan vilket blir svårt att fylla i snyggt med lackstift.

Slipa ner ytan runt skadan lätt med fint sandpapper så att det du får bort dom värsta ojämnheterna och spraya sen allt i en matchande färg utan att maskera så slipper du synliga linjer mot resten av lacken på fälgen (självklart ska du maskera däcket). Sprayar du så blir inte lagningen lika synlig som om du kladdar med lackstift.

Lycka till! smile

Låter vettigt, men tror ändå det duger bara det blir svart igen, det är så litet att det är svårt att upptäcka som det är nu, och får man bara det som lyser igenom svart tror jag det bli tillräckligt bra.

Vill mest fylla i för att inte det ska börja lossa mer om det typ kommer fukt och skit under lacken (kanske inte blir så men fick för mig det:|)

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
7 november 2010
Kommer inte bli bra om du gör som du skrivit ^^

Laga skadan, slipa och lacka om hela fälgen, kommer annars bli färgskiftningar.
Visst det kanske inte syns om man inte vet om skiftningen och skadan men jag lovar dig, DU kommer störa dig på de wink

Sök