2796
Sök

Dieselhästar vs bensinhästar

2 035 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Har hört att t ex en dieselbil på 100 hk motsvarar 200 hk på en vanlig bensinare.

Tror absolut inte på det. En polare sa att det handlade om att dieselmotorn har mycket större vrid.

Han trodde att en passat diesel på 140 hk skulle lätt ta min 9-5 aero i ett race.

Va säger ni om det?

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
7 november 2010
#2
Vrid OCH varvtal ger hästar.
En bensinare har högre varv dock lägre vrid.
En diesel är tvärtom.

Hästarna som flyttar bilen.


2 035 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#3
Nej jag tror inte på det. jag tror att den 140 hk diesel är ganska slö och inte alls hänger med en ganska rapp aero.

Skulle det vara en 230 hk diesel så kanske det hade varit jämt. 

Vet inte riktigt var han fått det ifrån att dieselhk motsvarar nästan dubbelt bensinhk.

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
7 november 2010
#4
Jag har testat V70 T5 och D5, bensin mot disel.

Ska du ha en snabb bil så är de bensin som gäller.

Ska du dra tunga släp och liknande så är det disel som gäller.

Givetvis gick även v70 D5 bra, men inte lika bra som T5.

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

388 Inlägg
7 november 2010
#5
Har kört många turbodieslar D5:or med och utan programvara diverse merca dieslar 115cdi,220cdi och 270cdi har själv en 220cdi med trimbox men upplever samma sak hos alla bra drag från botten där dom lätt kan jämnföras med åtminstone lågtrycksturbo bensinare om inte mer men när man kommer upp i lite högre hastigheter tappar dom mot bensin.


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 november 2010
#6
Detta har skrivits många rader om innan och det är ofta väldigt många som har starka synpunkter :-P

kort sagt så har två bilar med 100hk lika mycket kraft som tar dem frammåt oavsett drivmedel. Däremot kan motorns register skilja.  Bensinbilen har kanske sina 100hk bara på toppvarv medans en turbodiesel har sina 100hk under ett större register, så medeleffekten kan vara högre på dieselbilen även om toppeffekten på bensinbilen är högre.

Exempelvis så åker jag markant ifrån en BMW 330 2001:a med min V70 D5 Autotech steg1.  Vi gissar att bägge bilarna väger ungefär samma och vi vet att BMW har 231hk och V70 D5 225hk.  Volvon har i det fallet högre medeleffekt och går således fortare.

En diesel levererar effekten på ett annorlunda sätt, det är liksom ketchup när turbon vevar igång och man upplever dieselbilen som piggare än den är så jag kan på sitt sätt förstå varför man lätt tror dieselhästarna eller "vridet" är lite magiska.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 035 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#7
Ja att en dieselbil som har lika mycket eller nästan lika mycket effekt kan vara snabbare, visst, men inte att en 140 hk passatdiesel skulle vara snabbare än en aero.
Inte heller kan man ju säga att 140 dieselhästar är som 280 bensinhästar.

Biljudsveteran sen 1984!

Supraman
2 300 Inlägg
7 november 2010
#8
Fick de förklarat så här när de gäller vrid och hästar.

Vridet är kraften som finns och hästarna är förmågan att få snurr på vridet så att säga.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
7 november 2010
#9
Jag tar mina lådor igen,

Hästarna är hur snabbt du flyttar en låda från A till B

Vrid är hur många/tunga lådor du kan flytta från A till B.


Nej 100hk diesel är inte 200hk bensin. Men tack vare mer vrid och effekt på låga varv så kanske dieselbilen går jämnt med en 120hk bensinare.
Senast redigerat av AcesHigh666 (7 november 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

272 Inlägg
7 november 2010
#10
Stefan Varberg skrev:
Fick de förklarat så här när de gäller vrid och hästar.

Vridet är kraften som finns och hästarna är förmågan att få snurr på vridet så att säga.

huh? smile

finns ett samband som är nämnt. har för mig att formeln var något sånt här? vridet * varvtalet = hk/7024?
tyvärr kan jag inte motivera varför.. tongue
Senast redigerat av MT-Adam (7 november 2010)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 november 2010
#11
100 hk diesel i villapannan skapar värme i huset big_smile


812 Inlägg
7 november 2010
#12
Golf 4 GTI finns som både bensin och disel
Båda bilarna har 150hk och båda gör 0-100 på 8.5 sek.....


Rumpmas
3 860 Inlägg
7 november 2010
#13
torpis skrev:
Detta har skrivits många rader om innan och det är ofta väldigt många som har starka synpunkter :-P

kort sagt så har två bilar med 100hk lika mycket kraft som tar dem frammåt oavsett drivmedel. Däremot kan motorns register skilja.  Bensinbilen har kanske sina 100hk bara på toppvarv medans en turbodiesel har sina 100hk under ett större register, så medeleffekten kan vara högre på dieselbilen även om toppeffekten på bensinbilen är högre.

Exempelvis så åker jag markant ifrån en BMW 330 2001:a med min V70 D5 Autotech steg1.  Vi gissar att bägge bilarna väger ungefär samma och vi vet att BMW har 231hk och V70 D5 225hk.  Volvon har i det fallet högre medeleffekt och går således fortare.

En diesel levererar effekten på ett annorlunda sätt, det är liksom ketchup när turbon vevar igång och man upplever dieselbilen som piggare än den är så jag kan på sitt sätt förstå varför man lätt tror dieselhästarna eller "vridet" är lite magiska.

Tss, aldrig att du åker ifrån en BMW 330, vad är det för jetplan du har i så fall? *Hänvisar till Zatzytråden med 330 vs sprthoj*


Rumpmas
3 860 Inlägg
7 november 2010
#14
Enkelt uttryckt:

Effekt flyttar bilen.

Effekt = vridmoment * varvtal * koefficient

Bensinsugis: Max vridmoment inträffar nära slutet på varvräknaren, därav ligger toppeffekten högt i registret. Vridmomentet för att ge säg 200 hk kan ju vara ganska lågt eftersom varvet är högt.

Bensinturbo: Samma som bensinsugisen, vridmomentet kan vara lågt för att ge 200 hk då toppeffekten ligger högt i varv. Turbon har däremot en högre medeleffekt då max vridmoment ofta finns tillgängligt under så mycket som en tredjedel av registret.

Dieselturbo: Har även den fördelen av att ha ett brett register med maxvrid. Dock varvar en diesel jäkligt lågt, och har ofta bara 2/3 av motsvarande bensinares register. Det körbara registret för fortåka (egentligen där turbon hjälper till att ge maxvrid) är mindre. Eftersom varvtalet för toppeffekt är väsentligt lägre än för motsvarande bensinare  måste en 200 hk diesel ha ett väsentligt högre vridmoment för att prestera samma effekt. Vridet är kanske 250 nm i bensinaren, och då uppåt 400 nm i dieseln. Vridet ger en skjuts i ryggen som kan lura en att tro att det går "sketafort". Men tittar man på mätaren och klockar tiden märker man att 200 hk är 200 hk. Väger bilarna ungefär lika mycket kommer de också att prestera ungefär samma acctider. I alla fall om du jämför diselturbo och bensinturbo med samma toppeffekt. Jag vill hävda att en bensinsugis med samma toppeffekt är något slöare då den har lägre medeleffekt över varvtalsskalan.

Dieselsugis: Jo du, den är slö. Riktigt slö. Kan ingen räkna ut ungefär vilken motorvolym vi landar på för att ge en dieselsugis 400 nm? big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2010
#15
Andromeda skrev:
Tss, aldrig att du åker ifrån en BMW 330, vad är det för jetplan du har i så fall? *Hänvisar till Zatzytråden med 330 vs sprthoj*

Yatzy är inte min grej, där hyllas gissningar och mätningar dissas lol

PS. Har faktiskt jämfört mot en 9-3 Aero kombi.  enl regnummret var det en V6 250hk med automat.  Den gick bättre än BMW:n, jag höll jämt skägg med minimal fördel till D5 upp till 200 sedan körde jag sakta om honom och bägge bilarnas toppfart föreföll ligga kring 240km/h.
Senast redigerat av torpis (8 november 2010)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök