2440
Sök

Höga avgasvärden Golf Vr6 -92

63 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Tja. Efterkontrollen gick ju bra förutom värdena.

CO 0.6 (0.5)

CO 2500 0.5 (0.3)

HC 222 (100)

LAMBDA 1.09 (0.97-1.03)

Jag vet inte om det är gränsfall eller om det är jättehögt? Vad gör jag för att ordna till det här lite snabbt o enkelt o billigt?

Till historien hör att jag hade ca 20L bensin, en flaska k-sprit och varmkörd bil vid besiktning.
Tack för svar!

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 november 2010
Börja med att byta olja,oljefilter,luftfilter samt tändstift. Varmkör sedan i ca 4-5 mil på max 3:ans växel med varvtal kring 3500-4000 rpm. Tycker att dina värden är inom "räckhåll" så att säg, möjligen att du kan ha ett avgasläckage efter lambdasonden. Vet du med dig att systemet läcker så se till att fixa det.
Edit: Skippa "fusket" med K-sprit, Etanol osv. Ska du "fuska" så tanka V-Power isf...
Senast redigerat av dawwe (9 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

63 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Hej!
Tack så mycket för svaret. Olja och tändstift är bytt för ca 2 veckor sen. Det är isåfall filtren man skulle byta ut. Jag får väl prova på det helt enkelt och även varmkörningen, så får vi se om det räcker!
Tack för hjälpen!

75 Inlägg
10 november 2010
Högt lambda brukar vara att dem drar tjuvluft någonstans antingen innan eller efter lambdan.

Håll för avgas röret liten stund så här du om det pyser.

inte för länge dock för är det inte hål så går avgaserna in i motorn igen

642 Inlägg
10 november 2010
Nema skrev:
Hej!
Tack så mycket för svaret. Olja och tändstift är bytt för ca 2 veckor sen. Det är isåfall filtren man skulle byta ut. Jag får väl prova på det helt enkelt och även varmkörningen, så får vi se om det räcker!
Tack för hjälpen!

Bytte du olja men inte oljefilter? Tror som ovannämnda sa, en storservice där man byter olja, filter, stift och tändkablar, en hård varmkörning så kommer CO- och HC-värdena lösa sig. Lambdavärdet visar på snålt pga att du med all säkerhet har något luftläckage antingen i avgassystemet eller mellan luftfilter och insug.

Sök