Hejsan!
Besiktningen hägrar runt hörnet och jag vet att stötdämparen vänster fram är kass. Hjulet studsar så fort som det kommer en ojämnhet och jag har sett olja runt dämparen i hjulhuset. Väghållningen är därför inte heller den bästa (nästintill farlig), alltså måste den bytas. Självklart måste då även andra sidan bytas.
Nu till mitt dilemma. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag har några alternativ;
1) Ska jag köpa två bättre begagnade kompletta framben?
Fördel: Enkelt, smidigt, kanske relativt billigt
Nackdel: Skicket är inte nytt och kanske går sönder inom en snar framtid (lite som att köpa grisen i säcken)
2) Byta stötdämparinsatsen till den billigaste varianten (typ biltema á 369 + fjäder á 388 på speedparts)
Fördel: Nytt fram
Nackdel: Något kostsamt (totalt 1514 kr), krångligt då jag saknar garage
3) Byta stötdämparinsatsen och köra på med lite sportigare dämpare (chassit.se total 4000 kr)
Fördel: Nytt både fram och bak, mycket roligare körning
Nackdel: Mer kostsamt, fortfarande krångligt
Sen så klonkar det fram når man åker nerför ojämnheter typ trotoarkanten till parkeringen. Vet inte vad det är som orsakar detta. Det har funnits ett lite längre tag nu och det upptäcktes inte av kontrollanten på förra besiktningen. Kanske är stödlagret eller axiallagret, så då blev det ju genast dyrare. Hur kan man lättast kontrollera detta?
Hur mycket är det värt att lägga på den så passa gammal bil? Eftersom det är en 2,3i finns det ju inte något direkt utvecklingspotential effektmässigt. Kan även tilläggas att jag är student och bilen kan ses som "tillfällig", men det är ju alltid roligt att småskruva lite med den så man lär sig.
Tacksam för alla svar som jag kan få