3434
Sök

Fråga angående volvos gammla 4wd

14 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!  letade faktist efter en liknande tråd men hittade inget tyvär.

Frågan är som följer. har planer på att trimma min t5a från en c70 -99, då den sitter i en 97as v70 2.4t awd uppstår det då en fråga jag undrat över länge. hur mycket orkar volvos gammla 4wd med ? jag räknar med att behandla den hårt på torr asfalt.  vinkelväxeln är bytt för runt 1.5-2k mil sedan och mestadels varit lugnt körd. inga missljud och lägger i perfekt när det börjar slira.

Tack i förväg! flytta gärna tråden om jag skrivit i fel sektion.

Mvh Patrik

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#2
Det som ryker i så fall är ju viscon. Utbytesväxeln du har ska vara hållbar så det räcker.

Vet inte hur pass mycket man kan stressa viscon egentligen, men vad jag hört så ska det gå att gå på ganska hårt. Det viktigaste är att du inte lägger dig på ett helvetes hjulspinn på framhjulen för då hugger det till och halva kopplingen är borta wink

Vet att någon av de andra här på forumet har erfarenhet så får hoppas på svar från dom wink


14 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret!
har för mig att eftermarknads vinkelväxlarna är härdade? kan ha fel, ok tack det visste jag inte! ska komma ihåg det. kan bli rätt dyrt annars smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#4
Herr_larssonn skrev:
Tack för svaret!
har för mig att eftermarknads vinkelväxlarna är härdade? kan ha fel, ok tack det visste jag inte! ska komma ihåg det. kan bli rätt dyrt annars smile

Eftermarknads och eftermarknads, de är ju originalväxlar wink Men de nya har dels svetsade kronhjul ( original bara pressade ) och bättre material i röraxeln så de håller bättre wink

Somsagt den svaga länken som är kvar är ju viscon. Jag har inte sån jättekoll på RDU:n, om det är samma plattform som P28 ( dagens x70 bakaxel ), men viscon ger sig i regel först.


14 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#5
ok ! tack så mycket för info! skulle doc hemskt mycket vilja veta om jag kan köra på 350-400 hp utan att den rasar vid första turen smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 november 2010
#6
Jag skrev ett långt och fint inlägg, men pga slött internet fick jag error och allt försvann... roll

Det jag ville ha fram, är att viscon klarar mycket effekt, det som sliter ut viscon är felaktigt slitage.

Har man en nyare, uppdaterad vinkelväxel och gärna en ny kraftöverföringshylsa så klarar drivlinan en hel del effekt.

Den svagaste länken är kraftöverföringshylsan mellan fördelningslådan och växellådan.
Den blev designad av Volvo som svagaste länken ifall drivlinan överbelastas, dock gjordes den i lite för mjuk legering, vilket gjorde att splinesen kunde nötas ner.

Bakaxeln på gamla 850/V70/S70 karossen kommer direkt från 960/S/V90. Multilink och slungdiff.

Nyare bakaxeln är helt annan konstruktion, och enligt ryktesvägen utrustad med eldiff, men vågar jag inte uttala mig om.

Starkaste viscon bör vara den från -98, men finns flera konfigurationer.

TM Racing har en AWD-konverterad S70R med M58-låda, och den lämnar duktigt med effekt, över 500hk och 600nm, körs på stripp och liknande utan problem.
Har varit i mailkontakt med dem ang. detta, och enda som är speciellt är att det är en experimentdrivlina från Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 november 2010
#7
TurbOla: Sitter bara standarddiffar i alla nyare bakaxlar sen de senaste 3 åren i alla fall om det var dem du tänkte på? Eller var det v70n du tänkte på?


14 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#8
haha. typiskt! smile Tack så mycket. nu vågar man iaf pröva utan rädsla för att ha sönder hela skiten smile

Tusen och åter tusen tack! Mvh Patrik


Edit: Glömde fråga. även om det är OT vad tror ni behöver göras för 400 hk? har funderat på att chippa och byta ic/Turbo och höja ladd. EV riva motorn och byta allt så man inte behöver vara orolig.

vad är att rekomendera?? är inte så insatt i t5or överlag vad jag vet är att dom är rätt trimmvänliga och håller.

företag som är seriösa som kan leverera och hålla vad dom lovar? rekomendationer är alltid välkomna !
Senast redigerat av Herr_larssonn (11 november 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 november 2010
#9
Bensinskallen skrev:
TurbOla: Sitter bara standarddiffar i alla nyare bakaxlar sen de senaste 3 åren i alla fall om det var dem du tänkte på? Eller var det v70n du tänkte på?

Skiljer det på V70N och S60 och S80?
Så mycket kan jag inte svara på, hade bara en diskussion med kilroy30 om ämnet, men har inte fått tillfälle att lägga mig under och kolla på en V70NR än, t.ex.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 november 2010
#10
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:
TurbOla: Sitter bara standarddiffar i alla nyare bakaxlar sen de senaste 3 åren i alla fall om det var dem du tänkte på? Eller var det v70n du tänkte på?

Skiljer det på V70N och S60 och S80?
Så mycket kan jag inte svara på, hade bara en diskussion med kilroy30 om ämnet, men har inte fått tillfälle att lägga mig under och kolla på en V70NR än, t.ex.

Vet inte hur det skiljer mellan dessa, men på alla "nya" Volvo så finns det endast två bakaxlar, p28 och eucd. p28 sitter på v/xc70, och jag antar att den sitter på s60 också. eucd är high torque, sitter på allt annat, xc90, antagligen på s80 också.


Reservdansk
6 271 Inlägg
12 november 2010
#11
Bensinskallen skrev:
Vet inte hur det skiljer mellan dessa, men på alla "nya" Volvo så finns det endast två bakaxlar, p28 och eucd. p28 sitter på v/xc70, och jag antar att den sitter på s60 också. eucd är high torque, sitter på allt annat, xc90, antagligen på s80 också.

Tycker det är ju en del skillnad på XC90 och S80, låter väl nästan rimligare om XC60, XC70 och XC90 skulle ha EUCD-axeln eftersom de är byggda på lite annat vis än de vanliga kombi och sedan-bilarna.

Men om EUCD-axeln passar på en S80 också, och är high-torque så borde den vara kraftigare och hyfsat lämplig om man ska köra AWD och effekt.
Skiljer diffklumparna och drivaxlarna också tro?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 november 2010
#12
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:
Vet inte hur det skiljer mellan dessa, men på alla "nya" Volvo så finns det endast två bakaxlar, p28 och eucd. p28 sitter på v/xc70, och jag antar att den sitter på s60 också. eucd är high torque, sitter på allt annat, xc90, antagligen på s80 också.

Tycker det är ju en del skillnad på XC90 och S80, låter väl nästan rimligare om XC60, XC70 och XC90 skulle ha EUCD-axeln eftersom de är byggda på lite annat vis än de vanliga kombi och sedan-bilarna.

Men om EUCD-axeln passar på en S80 också, och är high-torque så borde den vara kraftigare och hyfsat lämplig om man ska köra AWD och effekt.
Skiljer diffklumparna och drivaxlarna också tro?

Diffarna är exakt samma på båda, det enda som skiljer är kronhjulet, så det är inte omöjligt att drivaxlarna passar på båda faktiskt. Sen skiljer det på hela enhetens längd också, men det är ju en bagatell att ordna en kortare kardan wink

EUCD:n är ju gjord för v8:an, så har man EUCD klumpen så håller den riktigt bra oavsett vilken bil den kommer från wink

Hur det nu är med v70 osv vart dom sitter är jag osäker på, men det är säkert som du säger EUCD på xc och p28 på de vanliga


14 Inlägg
10 december 2010
#13
Bensinskallen skrev:
Herr_larssonn skrev:
Tack för svaret!
har för mig att eftermarknads vinkelväxlarna är härdade? kan ha fel, ok tack det visste jag inte! ska komma ihåg det. kan bli rätt dyrt annars smile

Eftermarknads och eftermarknads, de är ju originalväxlar wink Men de nya har dels svetsade kronhjul ( original bara pressade ) och bättre material i röraxeln så de håller bättre wink

Somsagt den svaga länken som är kvar är ju viscon. Jag har inte sån jättekoll på RDU:n, om det är samma plattform som P28 ( dagens x70 bakaxel ), men viscon ger sig i regel först.

Dom gamla vinkelväxlarna var mycket riktigt pressade, men vi använde loctite på röraxel och kronhjul.
Samtliga nya och även utbytesväxlarna har svetsade kronhjul nu för tiden,
desutom är splinesen på röraxel induktionshärdade, det var bara på R-line växlarna förr...
Även husen har förbättrats avsevärt genom åren nu är dom ännu mera förstärkta samt att vi gått in med ett speciellt silikon i stället för den gamla loctiten i delningsplanen på huset. (lock & hus)
Den gamla loctiten hade en tendens att "spricka" vid hård belastning av vinkelväxen vilket resulterade i olje läckage. Därför är silikonet mycket bätre då det tillåts "flexa" utan att "spricka"

Skulle också vilja säga att viscon är den svaga länken om du nu har en redan utbytt vinkelväxel...


//MVH


P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 december 2010
#14
Guse_clio16v skrev:
Bensinskallen skrev:
Herr_larssonn skrev:
Tack för svaret!
har för mig att eftermarknads vinkelväxlarna är härdade? kan ha fel, ok tack det visste jag inte! ska komma ihåg det. kan bli rätt dyrt annars smile

Eftermarknads och eftermarknads, de är ju originalväxlar wink Men de nya har dels svetsade kronhjul ( original bara pressade ) och bättre material i röraxeln så de håller bättre wink

Somsagt den svaga länken som är kvar är ju viscon. Jag har inte sån jättekoll på RDU:n, om det är samma plattform som P28 ( dagens x70 bakaxel ), men viscon ger sig i regel först.

Dom gamla vinkelväxlarna var mycket riktigt pressade, men vi använde loctite på röraxel och kronhjul.
Samtliga nya och även utbytesväxlarna har svetsade kronhjul nu för tiden,
desutom är splinesen på röraxel induktionshärdade, det var bara på R-line växlarna förr...
Även husen har förbättrats avsevärt genom åren nu är dom ännu mera förstärkta samt att vi gått in med ett speciellt silikon i stället för den gamla loctiten i delningsplanen på huset. (lock & hus)
Den gamla loctiten hade en tendens att "spricka" vid hård belastning av vinkelväxen vilket resulterade i olje läckage. Därför är silikonet mycket bätre då det tillåts "flexa" utan att "spricka"

Skulle också vilja säga att viscon är den svaga länken om du nu har en redan utbytt vinkelväxel...


//MVH

Jobbar du på getrag kanske? wink


14 Inlägg
13 december 2010
#15
Bensinskallen skrev:
Guse_clio16v skrev:
Bensinskallen skrev:

Eftermarknads och eftermarknads, de är ju originalväxlar wink Men de nya har dels svetsade kronhjul ( original bara pressade ) och bättre material i röraxeln så de håller bättre wink

Somsagt den svaga länken som är kvar är ju viscon. Jag har inte sån jättekoll på RDU:n, om det är samma plattform som P28 ( dagens x70 bakaxel ), men viscon ger sig i regel först.

Dom gamla vinkelväxlarna var mycket riktigt pressade, men vi använde loctite på röraxel och kronhjul.
Samtliga nya och även utbytesväxlarna har svetsade kronhjul nu för tiden,
desutom är splinesen på röraxel induktionshärdade, det var bara på R-line växlarna förr...
Även husen har förbättrats avsevärt genom åren nu är dom ännu mera förstärkta samt att vi gått in med ett speciellt silikon i stället för den gamla loctiten i delningsplanen på huset. (lock & hus)
Den gamla loctiten hade en tendens att "spricka" vid hård belastning av vinkelväxen vilket resulterade i olje läckage. Därför är silikonet mycket bätre då det tillåts "flexa" utan att "spricka"

Skulle också vilja säga att viscon är den svaga länken om du nu har en redan utbytt vinkelväxel...


//MVH

Jobbar du på getrag kanske? wink

Visst stämmer det, du också misstänker jag?  smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
#16
Typ, går VTG så är inne där och smyger ibland wink

Ursäkta offtopic....



Sök