Jag skrev ett långt och fint inlägg, men pga slött internet fick jag error och allt försvann...
Det jag ville ha fram, är att viscon klarar mycket effekt, det som sliter ut viscon är felaktigt slitage.
Har man en nyare, uppdaterad vinkelväxel och gärna en ny kraftöverföringshylsa så klarar drivlinan en hel del effekt.
Den svagaste länken är kraftöverföringshylsan mellan fördelningslådan och växellådan.
Den blev designad av Volvo som svagaste länken ifall drivlinan överbelastas, dock gjordes den i lite för mjuk legering, vilket gjorde att splinesen kunde nötas ner.
Bakaxeln på gamla 850/V70/S70 karossen kommer direkt från 960/S/V90. Multilink och slungdiff.
Nyare bakaxeln är helt annan konstruktion, och enligt ryktesvägen utrustad med eldiff, men vågar jag inte uttala mig om.
Starkaste viscon bör vara den från -98, men finns flera konfigurationer.
TM Racing har en AWD-konverterad S70R med M58-låda, och den lämnar duktigt med effekt, över 500hk och 600nm, körs på stripp och liknande utan problem.
Har varit i mailkontakt med dem ang. detta, och enda som är speciellt är att det är en experimentdrivlina från Volvo.