Tjenare. Är 16 år, och har haft ett intresse för bilar ända sen jag varit litet barn. Nu har åldern kommit för mig, och jag planerar att eventuellt köpa bil.
Tänkte främst en bil som är i halvbra skick för runt 5000kr. Visst tänker ni och säger att man inte får någon vidare bra bil för det
Men jag vill bara ha en bra första bil. Helst en bil som är lättreparerad som jag kan reparera själv med hjälp av en typ Haynes-bok. Har hyfsad koll på en hur en bil fungerar med bl.a motor och sådana saker.
Volvo 740 är så klart första tanken. Lättreparerad och billiga reservdelar. Kanske egentligen den ultimata första bilen...
Men den rör ju inte så värst bra på sig. 110 hästkrafter är nog inte mycket att hänga i granen (ska inte säga något egentligen då jag aldrig kört någon).
Så jag kollade på Saab lite. Jag har personligen inte så bra erfarenhet av Saab. I alla fall inte de nyaste. Min bror hade en 9-3 -03 som krånglade nästan hela tiden.
Men i alla fall så har jag hittat en Saab 9000 -94 2.3T CSE på 30.000 mil för 5000kr. Går säkert att pruta till 4000kr. Motorn och växellådan funkar bra, det ända är lite småfel som kupéfläkten, en vindruta, handbromsen och en strålkastare. Tror jag skulle kunna klara av dessa småfel själv faktiskt. Har redan införskaffat Haynes-boken till 9000 (på en mindre laglig väg
)
Hur är kvalitén på Saab:en? Ända jag är orolig för är turboras eller liknande... den har ju gått 30.000 mil liksom.
Så... allmänna tips och råd? Tråkig 740 på 110hk vs rolig 9000 på 230hk?
740 kanske är det smartaste. Kanske är dumt att gå på det roligaste alternativet...
/MVH Naikon