som sakt garaget vill ju inte att jag ska ha bilen här så jag får lägga ut min projekt tråd iallfall..
Volvo 740 m50turbo bygge
Motor: *helt standard i botten svarvade kolvar orginal insug gröna r spridare orginal ombyggd lmm och chip *en schwitzer turbo från nån lastbil med hemma snikrat grenrör
transmission: ZF låda med m3 tryckplatta o en sinterlamell på det hemma svetsad kardan med orginal bakvagn ska förstarkas
Avgas: 3.5 tums downipe med en 3 tums simons och 3 tum rakt vid höger bakdörr
och vi såg också att där va fin fin plats för grenrör o turbo, det som sitter där ska bort jävla china mög =/
så nu ska motorn ut o allt som inte ska vara där ska bort o beställa hem olja filter ny sumpapackning, och ska kolla om någon bonnmeckare runt höret kasnke kan hjälpa mig o svetsa lite aluminium retur på sumpen
vad bra tänkte fråga om du kunde svetsa en 90 graders aluminium rörbit på spjällhuset för det e rätt nära bromsservon så slipper man hålla på med slangar o skit, kan vi göra det samtidigt som sumpen om du vill o har tid , var fixar man fram material så fall?
jag var o köpte lite nya soppa slangar 10mm fram, o 6mm retur, Kopplingar till catch tanken o y-kors ska börja monteras idag
jag tog oljereturen från den gamla sumpen istället så nu är den klar o smäller ihop den imorgon o lägga i den i bilen igen, ska också in på skroten o hitta ett orginal grenrör till motorn o beställa ny grenrörs pakning sen blir det o koppla all ström
ja då har man varit på reggbesiktningen o vanlig kontroll besiktning.
dom sa att dom hadde våg där men när ja kom in så hadde dom inte det surt!' o så killen som regga den tyckte där skulle vara servo på den "om jag skulle få sladd skulle jag inte orka häva den utan servo" WTF?
så blir o fixa servo o väga skiten o in igen!
det roliga var när han kolla oljereturen till turbo bygget han bara va kan detta vara jag bara "oljekylning"
fick bli lite bilder på bilen ute i morgon solen innan reggning
igår skruvade vi på servo så besiktnings gubben blir nöjd! o nu e den också rollad röd ska börja sätta handtag o skit på den o göra den klar ska också jaga rätt på en temp givare till 740 för temp mätaren reagerar helt jävla mysko :S sitter just nu en temp givare från 240 tyckte ju det borde vara samma?
o nu när det är färdig reggat o kontroll besiktningen är godkänd så var det lika bra att vi börja lite på grenröret
en styck hx50
då har grenröret blevit klart satte hx50in på plats blev kalas, sen körde vi till möller o skulle fixa en v bands fläns, helt plötsligt blev det en lite mindre turbo istället blir nog fan bättre när man ska leka, hx50in kommer nog fan bli lite svårt o få igång när man ska drifta. desutom skulle det bli dubbla 50mm wategates för o få laddet så pass lågt som jag skulle köra då sprang det iväg i pengar så blev en schwitzer turbo istället storlek kanske med hx35/hx40 med intern wastegate tack för hjälpen möller!
så blev grenrörs bygget hx50 på plats. lite slag med hammaren så fick wategates plats också, blev jävligt bra
lite uppdate, har idag byggt klart allt. downpipe avgassystem o tryckrör o intercooler e på plats var ute o körde lite med en progressiv regulator o testade turbon skenar inte men vet inte redigt var max grundladd ligger på för soppan hänger inte med efter 0.8 så skiter i det tror det kommer ligga på 1.2 typ så det blrr kalas ska bara beställa chip och hitta 2 spridare till sen e det klart lite bilder också ! downpipe lindad lite tryckrörs bygge turbon det är inte snyggt med det funkar
ja då e den så gott som klar hadde då tänkte o sätta dit min nya sinter lamell ikväll men gick inte. när vi byggde dit motor o låda så satt allt kanon. men nu när jag skulle ta av lådan så tog den i övre torpedvägen. vet inte hur jag ska lösa detta men blir o ta fram ett spett väll i med motorfästerna e stumt monterade så går ju inte motorn tillbaka när man lossar växellåds balken men men vi får se hur det ser ut imorgon
hadde ju en väldigt konstig oljeläcka som jag inte fatta som då var en slang som nu e bytad koppliingen slira ju igår kanske kom in olja vid kopplingen? för nu lägger ja den på 4an 1.1kg ladd o den slirar inte o det sägs där sitter en m3 tryckplatta men vem vet i med den inte slirar mer? ska ut o testa mer imorgon om det e torrare väglag
så nu sitter chip i koppling snart om det går o få ner växelådan o gröna 968or o en bild på vraket
så nu har ja byggt om lite flyttat intercoolern o flyttat tryckrören lite o tagit bort gammla fläkten o byggt dit en volvo 850 fläkt satan vilket drag där e i den varit ute o testat lite nu +at på lite mer soppa o knackat ihop stiften till 0.4mm i elektrodavstånd nu e misständningarna borta
lite uppdate då! luft varmepumpen e ju installerad o redigt go varme så nu drar jag igång
har fixat lite 17" fälgar till bilen o 20mm spacers!
o så kom jag över mig en bilig sliten volvo 740 glt 90 talare med bilstein o röda sänkfjädrar. och så efter lite snack så fick jag 17" fälgar till den också!
o så nu har ja då flyttat över bilstein dämparna o fjädrar till min röde o så kapade jag orginal fjädrarne 2.5 varv bak o 2 varv fram o satte dom på den svarta
o så idag blev jag klar med bonnasänkningen på den svarta