2637
Sök

Besikta bil utan att det läggs in i systemet?

537 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Tjooo.

Har en Mazda 323F från 1992 med rost.. Inte bara ytrost utan rätt så mycket angripet. Det var till och med så att besiktningen förra året tog fram måttbandet och mätte skadorna.

Hursom så vill jag givetvis besikta bilen nu igen. Får körförbud 1mars 2011 om jag inte har besiktat den innan dess.

Men är faktiskt rätt så säker på att den inte kommer gå igenom, så kan jag besikta på min tid 8december och om det går åt helvete så behöver inte besiktningsgubben lägga in det i systemet så jag får fortsätta till 1mars?

8 250 Inlägg
13 november 2010
Kör du in i hallen så läggs det in i systemet. Och att försöka övertala besiktningspersonalen att inte lägga in det elelr föreslå att dem får en salnt är en riktigt dålig ide.

Badass
89 Inlägg
13 november 2010
Besiktar du får du en månad på dig att ombesikta.
Bättre du isf avbokar besiktningstiden och bokar in en precis innan 8mars.... ???

Signaturtext..

537 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Så om jag besiktar 1mars och får nedslag, hur länge får jag köra bilen innan det hinner bli körförbud?

689 Inlägg
13 november 2010
Man kan väl avbryta en besiktning?

8 250 Inlägg
13 november 2010
Bagarn skrev:
Man kan väl avbryta en besiktning?

Kunde förr. Eftersom allt för många utnyttjade det för att försöka få igenom allsköns olika olagliga bilar, farliga eller trimmade så tog man bort den möjligheten. Så åkr man in i hallen nu så genomförs besiktningen och du kaninte avbryta
Senast redigerat av Marlboroman (13 november 2010)

Badass
89 Inlägg
13 november 2010
RPM2006 skrev:
Så om jag besiktar 1mars och får nedslag, hur länge får jag köra bilen innan det hinner bli körförbud?

Egentligen får du inte köra förren efter du åtgärdat felen.. men du får köra till 1 april

Signaturtext..

KHRacing
13 november 2010
Ottosson skrev:
RPM2006 skrev:

Egentligen får du inte köra förren efter du åtgärdat felen.. men du får köra till 1 april

Vaddå egenrtligen ?

Man får INTE !

killercow
13 november 2010
får du ombesiktning på bilen får du endast köra till verkstad/hem kortast väg. sedan från hem/verkstad till bilprovningen. du har en månad på dej att åtgärda och ombes. kör du med bilen under tiden räknas de på samma sätt som att du kör en bil med kör förbud.

Det folk tydligen inte heller förstår är att kör man under denna månaden och det händer nått är det inte säkert att försäkringen går in iallafall blir ersättningen reduserad. kan bli riktigt dyrt om man kör på någon annan
Senast redigerat av Rullar_än (13 november 2010)

2 011 Inlägg
13 november 2010
Varför beiktiga nu om du mer eller mindre vet att det inte går genom?

Bara avboka tiden......

Är det för du vill veta om den överlever vintern eller? (så den inte knäcks på mitten)

Annars kan du göra en besiktning vid sidan av så att säga. Har gjort det på tex bil som jag velat köpa. Kostade 200:- för mig då och de kollade genom bilen. Var mest om det vart några grövre fel som inte gick att se vid köpet. Inga papper och dylikt, bara ord. smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen

killercow
13 november 2010
varför köra runt i en trafikfarlig bil som tydligen inte uppfyller säkerhetskraven enligt svensk lag som kan skada både dej själv eller någon annan?

5 198 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:
får du ombesiktning på bilen får du endast köra till verkstad/hem kortast väg. sedan från hem/verkstad till bilprovningen. du har en månad på dej att åtgärda och ombes. kör du med bilen under tiden räknas de på samma sätt som att du kör en bil med kör förbud.Det folk tydligen inte heller förstår är att kör man under denna månaden och det händer nått är det inte säkert att försäkringen går in iallafall blir ersättningen reduserad. kan bli riktigt dyrt om man kör på någon annan

Efter 1 månad inträder körförbud

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

*Om fordonet inte besiktats eller intygats av ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder automatiskt körförbud.*

killercow
13 november 2010
gamlingen skrev:
Rullar_än skrev:
får du ombesiktning på bilen får du endast köra till verkstad/hem kortast väg. sedan från hem/verkstad till bilprovningen. du har en månad på dej att åtgärda och ombes. kör du med bilen under tiden räknas de på samma sätt som att du kör en bil med kör förbud.Det folk tydligen inte heller förstår är att kör man under denna månaden och det händer nått är det inte säkert att försäkringen går in iallafall blir ersättningen reduserad. kan bli riktigt dyrt om man kör på någon annan

*Om fordonet inte besiktats eller intygats av ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder automatiskt körförbud.*

stämmer att de blir körförbud efter en månad. de ja mena var mer att använder du bilen till andra sträckor än de jag skrev så är de samma som att köra obesiktigat.

5 198 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:
gamlingen skrev:
Rullar_än skrev:

stämmer att de blir körförbud efter en månad. de ja mena var mer att använder du bilen till andra sträckor än de jag skrev så är de samma som att köra obesiktigat.

jo visst är det så, iaf i lagens mening.

1 798 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:

Om felen är åtgärdade finns det inga problem med att framföra fordonet på helt laglig väg tills dess återbesöket är gjort. Körförbud inträder först 1 månad efter kontrollbesiktningen ifall man inte infinner sig på återbesök.

killercow
13 november 2010
Hilmer skrev:
Rullar_än skrev:

Om felen är åtgärdade finns det inga problem med att framföra fordonet på helt laglig väg tills dess återbesöket är gjort. Körförbud inträder först 1 månad efter kontrollbesiktningen ifall man inte infinner sig på återbesök.

Om felet är åtgärdat av verkstad som får "släcka 2or" är det bara köra utan ombes. men får du ombes. får du enbart köra från/till verkstad och från/till bilprovningen.

Även om du åtgärdat felet får du inte köra i övrigt med bilen om du inte ombes eller att verkstaden "släckt 2an"

Läs ibak på bes.pappret.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 november 2010
så här står det på bilprovningen hemsida.

"Felen måste åtgärdas snarast.
Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt
för att få felen åtgärdade. "

vad som är "nödvändigt" är väl upp till en själv annars hade dom skrivit ut vad som gäller
tex att bilen får bara användas kortast väg till verkstad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

killercow
13 november 2010
därför jag tidigare skrev verkstad/hem. bilprovningen som sa detta då jag fick ombes på en annan bil. å "mer än nödvändigt" är väl hem/verkstad.

De jag menar är att får man ombes får man inte använda bilen för normalt bruk. vilket man inte heller ska göra då de är fel på den som kan få olyckliga följder.

ÅTGÄRDA och KÖR sen. svårare är de ju inte. om bes betyder inte gött kan köra en hel månad innan ja måste skrota skiten

Yrkesförare
1 073 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:
De jag menar är att får man ombes får man inte använda bilen för normalt bruk. vilket man inte heller ska göra då de är fel på den som kan få olyckliga följder.

Det beror ju på varför man får en 2:a! Får jag nerslag på tex bromsarna, åtgärdar jag det fortast möjligt.
Men får jag en 2:a för typ felaktig belysning bak, tex monterat eftermarknadslampor bak har jag inte lika bråttom. Då e det bara och utnyttja hela månaden.
Så lugn nu med moralpaniken.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:
därför jag tidigare skrev verkstad/hem. bilprovningen som sa detta då jag fick ombes på en annan bil. å "mer än nödvändigt" är väl hem/verkstad.

ÅTGÄRDA och KÖR sen. svårare är de ju inte. om bes betyder inte gött kan köra en hel månad innan ja måste skrota skiten

"inte mer än nödvändigt" anser jag är:
till och från jobbet 
till och från affären
till och från reservdelsbutiken
till och från verkstaden
till och från polaren

helt enkelt en normal dags resor
men man bör inte göra några lång turer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök