Tro det eller ej.. men jag har aldrig varit utomlands förut och har nu bokat en resa ihop med 4'a andra som inte heller varit utomlands förut.. Och det jag undrar över är vad jag bör tänka på?
Känns som att jag har tagit reda på det mesta som kan tänkas behövas inför resan men en sak jag hakat upp mig lite på är bagaget. Det om jag förstått det rätt är indelat i 2väskor en för handbagage och en för kabinen? Men det får inte väga för mycket heller har jag förstått. Och sen finns det ibland vissa mått? Vad lägger jag i respektive väska? Vad ska man satsa på för väska? En billig typ rusta? Eller en dyrare märkesväska? Ska man ha lås på väskan? Ska man ha en mjuk eller en hård väska?
Som ni märker har jag fastnat lite på väskan... Så ös gärna på med förslag eller hur ni själva brukar packa/använda för väska när ni reser.
billig rustaväska funkar om du inte reser så ofta.
ha en handväska av minsta storlek: i denna borde du ha handduk, kallingar, lite mat (Iingen dricka!)+tandborste o liten tandkrämstub. o kläder som du känner att du vill ha nära.
väskan som är större checkar du in, akta dig för att låt den väga mer än 15kg, vissa har en gräns vid 20 eller 25 kilo till o med. Det borde inte vara några problem att klara dig under gränsen.
lås känns onödigt men ha det om du vill, ha gärna nått på väskan så du känner igen den lätt när d kommit fram o kollar på alla väskor. typ ett rött band. skrav namn, adress och telefonnummer på alla väskor.
mjuk väska lr hård är sak samma egentligen, har rest med mjuka o det har alltid funkat bra.
Kolla på flygbolagets hemsida så har dom måtten och vikten som gäller för handbagage och sånt, om ni ska åka till något land där kläder och sånt är billigt typ Thailand så packa så lite du kan och köp kläder när du kommer fram, köp en väska där om du skall ha med dig saker hem.
Jag röstar på mjuk väska, brukar själv resa med FM:s bärsäck, den är lagom stor med sina 72 liter (och dessutom gratis för mig ). Tyvärr gillar afrikanska tullen att rota igenom den vid inresa, den är ju grön och allt.. Ska jag vara ute lite längre har jag en 110-liters bärsäck (civil kopia av en holländsk fallskärmsjägarväska), rymmer 110 liter plus sex sidofack. Sväljer i princip allt, någorlunda bekväm att ha på ryggen och snabb åtkomst till nödvändiga saker. Fördelen med en mjuk väska är att den går att trycka in i ett nästan fullt bagageutrymme på bussar (till exempel).
Handbagaget är med fördel en mindre ryggsäck, då hänger den på ryggen vilket gör att den inte är i vägen eller dryg att bära på, och inte heller så lätt för tjuvar att nappa tag i. Väl framme på resmålet är en ryggsäck lätt att ha med sig, många kan även utrustas med ett vätskesystem (typ CamelBak), vilket är förbannat trevligt att ha på en utflykt i valfritt soligt land med dagstemp på 45 grader.
Edit: Ang. lås så har jag aldrig haft det på väskan, aldrig blivit av med något. Kanske har haft tur, men jag tycker att det känns överflödigt. Surt att supa bort nyckeln och inte komma åt prylarna.
Okej. Angående vikt och mått så hittar jag inget om mått. Dock en max vikt på 20kg där jag fattar det som att 5kg är handbagaget.
Känns nästan som att det blir någon billig väska den här resan. Sen när man varit med och sett hur allt går till en gång så får jag väll fundera över ifall det känns värt att lägga pengar på en väska eller inte.
Jag har aldrig använt någon speciell väska när jag vart utomlands, och det med vikt och storlek är bara ringa flygbolaget samt att man oftast kan ta med sig mera om man betalar extra.
Snälla gossar kommer till himlen.
Själv satsar jag på lösvingar!
Kom hem från egypten i går och körde mjuk väska inget specielt märke, det ända vi gjorde va att sätta ett rött typ presentsnöre i dragkedjan dom du stänger med så den inte kan gå upp, då får du 2 flugor i 1 smäll du har det röda bandet så du ser lättare att det är din och den går inte upp lika lätt. Sen kan man köpa ett sorts spänband du drar ett varv runt väska föra att göra det änu säkrare från att inte gå upp kan va bra att köpa kosta inte många kronor.