4146
Sök

FÖr lite ström?

99 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#1
Jag har en rockford 15" t1a 1500 watt och ett mutant 1500.1 steg


Höjer jag volymen så det basar normalfint går de bra.. Ska jag kräma på så slår rödlampan igång på steget och basen slocknar.  Jag har ett vanligt batteri, 80 amperes generator och 25 mm kablar, är det för dåligt?  Säkringen i säkringshålaren är ju hur spe som helst, stryper inte den en massa effekt? Tack för svar.

21 761 Inlägg
15 november 2010
#2
Vilken impedans är det på basens talspolar?
Vilken storlek är det på säkringen?
Vilken typ av säkring är det, AGU (glasrörsäkring) eller ANL (platt som skruvas fast)?

Det låter ju som någon form av strömbrist, men vi behöver veta mera saker för att kunna ge förslag på orsaken i så fall. Mät spänningen på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du om spänningen sjunker ordentligt. smile

99 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#3
2x2, ohm på basen så jag kör basen i 1 ohm. säkringen är en AGU på 60 ampere.  Har även skarvat strömkabeln halvvägs mitt i bilen för ett år sedan, men inte förräns nu jag har kört basen i 1 ohm. kan det inverka på sämre ström om den inte är proffsigt skarvad?  Har inga mätinstrument men kan säga att lamporna blinkar då det basar ..

21 761 Inlägg
15 november 2010
#4
När man kör det steget riktigt hårt i 1 Ohm så kan det teoretiskt dra uppåt 140-150 A, det står dessutom i manualen att man bör ha 150 A säkring på pluskabeln. Skarvar är alltid en risk för glappkontakt, i ditt fall är det även alldeles för klen säkring och nuvarande kabelarea är också aningen klen i förhållande till 150 A säkring.

Du skulle behöva åtminstone 33-35 mm2 kabel med 150 A säkring, då blir det en ANL och den är mer pålitlig än AGU. De kablar och säkring som du har nu ska du inte använda till detta steg när det driver 1 Ohms belastning, risken finns att steget till slut pajjar pga strömbrist. smile

Samtidigt som du fixar till dessa saker så kollar du även på batterijordkablarnas kontakt ner till karossen och motorblocket, batteriets skick och generatorkablar+laddning.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2010)

99 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#5
okeej förstår, men vågar man prova att ta bort säkringen och se om det blir bättre? Säkringen ska väl ändå inte gå sönder förräns man kortsluter eller gör något allvarligt fel?

21 761 Inlägg
15 november 2010
#6
Säkringar finns för att skydda saker mot kortslutning eller överbelastning, en sån där säkring finns för att skydda kabeln mot kabelbrand vid eventuell kortslutning eller överbelastning. Visst kan man tillfälligt bygla förbi säkringen och se om det blir bättre, men en ny säkring+hållare ska sättas dit ändå enligt min åsikt.

99 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#7
mjo.. om det funkar ska jag köpa ny säkring och hållare, tror ju att kabeln räcker till. Den ryms precis i steget så det känns inte som att man måste behöva köpa en ännu grövre kabel fastän det kanske krävs i extrema förhållanden, nu ska ja ut å testa!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2010
#8
21mm2 räcker som sagt inte till det steget, byt till 33-35mm2 kabel och en riktigt säkringshållare med 150A säkring och byta då även jordkabeln till en 33-35mm2 och se till så att den sitter i en balk eller liknande där du slipat helt rent från färg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

99 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#9
har 25 somsagt och det är nära 33.. jag tog bort säkringshållaren och provade, ingen skillnad alls.. har 2 basar, den slår bara av med t1an, men med eclipse titanum på 1500 watt och 700 rms så funkar det att spela. kanske är basen som är trasig, för den brukar låta dåligt ibland oxå tongue men den basen låter som en jbl 12a på 250 rms så ja fattar inte va som är felet, lådan eller strömmen, äh tack för hjälpen jag ids inte hålla på me de här nå mer.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 november 2010
#10
bad för bil har du ? batteriet fram lr bak  ?  har du dragit en extrajordning mellan kaross och batteri ? som alla säger 25 är vid de klenastelaget till de steget!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2010
#11
25 är nära 33? Eller inte... 21-25mm2 får säkras av med max 100A, 33-35mm2 med 150A & de behövs med det steg du har om du lastar ner det!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 november 2010
#12
har haft ett sånt 1500.1 steg(Om det är mutant XXX1500.1), det stängde av när spänningen sjönk för lågt (som dem ska göra för att inte gå sönder) och när ja hade det i min gamle golf med 50mm2 +kabel och 50mm2 jord på ett maxxima batteri stängde det inte av ens i 1ohm men när det testades i saaben med 21mm2 kabel och gammalt sletet batteri så dog det rätt snabbt när man höjde upp i 1ohm med en 15" GZ bas. Så jag hade skaffat grövre kablar både till plus och jord och en bra anl-säkringshållare.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

99 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#13
jag chansar väl på att göra en beställning, det vart 50 mm kabel.  150 anl säkring med hållare. får väl hoppas det blir skillnad. OM batteriet inte är tillräckligt bra, kan jag koppla ihop 2 stycken då ? blir amperen dubbelt så hög då ? för att se bara tänkte jag..

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
16 november 2010
#14
Nog kan du koppla 2 st  men om ditt nuvarande batteri är uselt så köp ett nytt  lr 2 nya och byt nuvarande batteri

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 november 2010
#15
Till din 50mm2 kabel kan du dessutom ha 200A säkring, eller t.o.m 250A (kör jag med) enligt vissa listor.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

99 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#16
jahapp men ja beställde 150.. borde ju då räcka til steget jag har nu.. men då jag basar så blinkar lamporna i takt me basen, är det batteriet som är dåligt då det gör så eller vad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 november 2010
#17
Om du inte har nåt mer steg så ska 150A säkring räcka ja. Ang. blinkande lampor så är det batteriet ja, om du nu har sett över batterijorden? Annars så tycker jag du ska börja där, sätt minst 50mm2 kabel mellan batteriets - och karossen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Lastbilschaufför
257 Inlägg
16 november 2010
#18
Har du en bra jordplats också? Lika tjock minuskabel som pluskabel?

Är ju också väldigt viktigt vart man jordar och hur grov ledningen är på jorden med smile


//Danne

Four Rings To Rule Them All

99 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#19
oj jasså är det jätteviktigt att jorden är bra vid batteriet? jag kollade och kabeln var mer än dubbelt så spe som min 25 mm2 kabel.. 

ja min jordplats tycker jag är bra och den är lika grov som strömkabeln.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 november 2010
#20
Batteriets jord ska ju inte bara förse steget med ström utan även resten av bilens alla elfunktioner, så ja den MÅSTE vara rejält grov! Den som sitter där är anpassad för eförbrukarna som fanns i bilen från början, nu har du ett slutsteg också som drar en hel del ström och då finns det inte en chans att den jordkabeln räcker till. Så byt ut den mot en 50mm2 också (självklart även stegets jord) och fäst i en stabil punkt, en balk eller liknande, där du slipat bort ALL färg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök