4426
Sök

FÖr lite ström?

99 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#21
okej ska göra det! väntar bara tills min kabel kommer hit, skickad idag! smile tack för hjälpen hittils !

99 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#22
ingen skillnad. ljuset blinkar fortfarande, så jag förmodar att det måste vara batteriet?  det är då laddningen sjunker från 14 volt till 12-13 som det börjar blinka i lyset, de är väl då batteriet tar över? men allmänt så startar bilen i 20 minus osv, kan ju inte vara slut batteriet? :S inte värst gammalt heller.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 november 2010
#23
kanske dags att byta kol igeneratorn  lr kanske  till och med skaffa dig ny generator..

244 Inlägg
18 november 2010
#24
Just att de blinkar tror jag har och göra med dom extrema strömutagen du tar när du vrider på med ett sådant steg. Testa med en kondensator eller ett extra batteri wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

21 761 Inlägg
18 november 2010
#25
Latexi skrev:
ingen skillnad. ljuset blinkar fortfarande, så jag förmodar att det måste vara batteriet?

Eftersom ljuset blinkar så är det bilens strömförsörjning med tillhörande kablar som inte hänger med, batteriet kan förstås vara orsaken men även andra saker spelar in. Exempelvis generatorn (kolen, som christofer_k skrev), batterikablar eller generatorkablar.

Steget kan dra så pass mycket ström i 1 Ohm att extra batteri är nödvändigt, helt klart.

Hur blev det med bassteget, har det slutat att slå av sig med nya kablarna?

Om steget har slutat att stänga av sig trots spänningsdipparna så har du iaf fått till en bit av problemet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2010)

99 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#26
Lite gladare vart man nu,  jag kablade ihop med morsans bil, volvo s80, 90 amperes volvo batteri med Eclipsebasen,båda bilarnan igån.  nu var de nästan på gränsen att man fick ont i örona då man basa helt klart bättre än förr. efter 30 sekunders spelande så började lamporna, inkl andra bilens lampor blinka sad men jag provade byta bas till t1an, maxvolym på stereon är ca 40 där den basar som mest med eclipsen, men med t1an slog de av vid 23. man kände ändå ganska bra bastryck redan då, lamporna blinkade mycket redan då oxå.. Är det så att t1an är så mycke mer strömslukande?

kan ju hända volvons batteri är gammalt oxå men vad vet jag? kan det hjälpa om jag köper ett nytt 70 amperes bara? det som är i är 60.. 

generatorn verkar ju ladda bra, ligger på 14 då man inte gör något, men spelar man våldsamt går den ner till 12-13..

Har alltså bytt batteri-kaross kabel till 50mm2, även jordkabeln till steget så det är fixat. hmm

21 761 Inlägg
18 november 2010
#27
Latexi skrev:
maxvolym på stereon är ca 40 där den basar som mest med eclipsen, men med t1an slog de av vid 23. man kände ändå ganska bra bastryck redan då, lamporna blinkade mycket redan då oxå.. Är det så att t1an är så mycke mer strömslukande?

T1 har väl kanske lägre impedans på talspolarna?
Exakt vilket modellnamn har Eclipse Titanium, är det SW9122 eller en annan modell?

Latexi skrev:
kan ju hända volvons batteri är gammalt oxå men vad vet jag? kan det hjälpa om jag köper ett nytt 70 amperes bara? det som är i är 60..

Om det nuvarande batteriet är allmänt slitet så kommer det att göra en viss skillnad med ett nytt 70 Ah batteri, under förutsättning att alla kablar verkligen har bra kontakt.

Latexi skrev:
generatorn verkar ju ladda bra, ligger på 14 då man inte gör något, men spelar man våldsamt går den ner till 12-13..

Om spänningen "bara" sjunker ner till 12 V så ska inte steget slå av, men använder man digitala mätare så brukar inte de hinna mäta korta spänningsdippar. Det är möjligt att spänningen kanske sjunker ännu mer, i så fall börjar det vara rimligt att steget slår av pga för låg spänning. smile

Latexi skrev:
Har alltså bytt batteri-kaross kabel till 50mm2, även jordkabeln till steget så det är fixat. hmm

Slipade du helt plåtrent på den karossyta där kabelskon ligger emot?
Vilken bil gäller det egentligen?
Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2010)

99 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#28
mjo kom inte ihåg men kan ju hända jag matar eclipsen med 1000 watt i 2 ohm och t1an blir 1500 1 ohm ;P  ja jag slipade plåtrent på båda jordställena..

det är en opel omega 3000..  kan det hända att en kondensator fixar de här problemet?!

blir det mycke bättre om man flyttar batteriet dit bak?

244 Inlägg
18 november 2010
#29
Latexi skrev:
mjo kom inte ihåg men kan ju hända jag matar eclipsen med 1000 watt i 2 ohm och t1an blir 1500 1 ohm ;P  ja jag slipade plåtrent på båda jordställena..

det är en opel omega 3000..  kan det hända att en kondensator fixar de här problemet?!

blir det mycke bättre om man flyttar batteriet dit bak?

Fixa en rejält stor konding i såfall big_smile Typ 5 farad;) Då lär du inte ha problem mera big_smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 november 2010
#30
problem lär han ha om han köper kodning och kör med samma batteri! ..  köp dig 2 st batterier av samma märkeoch modell en fram och en bak  då blir  de nog bra:)

du har inte så långt att åka till tårne och handla dig 2  exide 75has batterier  kostar inte så värst mkt iaf under 800 kr
Senast redigerat av christofer_k (18 november 2010)

99 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#31
christofer_k skrev:
problem lär han ha om han köper kodning och kör med samma batteri! ..  köp dig 2 st batterier av samma märkeoch modell en fram och en bak  då blir  de nog bra:)

varför går inte de då:( finns 3 farads för 790 kr på blekingebilradio:)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 november 2010
#32
Latexi skrev:
christofer_k skrev:
problem lär han ha om han köper kodning och kör med samma batteri! ..  köp dig 2 st batterier av samma märkeoch modell en fram och en bak  då blir  de nog bra:)

varför går inte de då:( finns 3 farads för 790 kr på blekingebilradio:)

som sagt de levererar bara strömmen snabbare.  de du behöver är en större batteribank och kasnek värre generator som orkar ladda

99 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#33
nytt 90 amperes batteri, ljuset blinkar fortfarande, kan ha blivit lite bättre bastryck. men den klarar inte av att driva rockford t1an då slås de av, DÄR ger jag upp.

21 761 Inlägg
20 november 2010
#34
Sitter batteripolskorna bra?
Sitter den nya batterijordkabeln rejält fast i polskon?
Är alla nya kablar ordentligt fastklämda i sina kabelskor?

Med ett nytt 90 Ah batteri ska det gå att spela mycket hårt även när steget driver 1 Ohms belastning, även om bilens belysning fortfarande blinkar så ska inte steget stänga av sig. Du skulle behöva göra spänningsmätning vid några ställen för att se hur spänningen beter sig, dessutom är det bra att mäta resistansen hos basens talspolar för att se så att inte någon spole är dålig och överbelastar steget. smile

99 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#35
allt sitter fint.. ja det kan ju säkert vara så att basen är sliten för den låter dåligt då man spelat 30 sekunder me den osv.. ljuset blinkade inte värst mycket med eclipsebasen så det kanske är basen som är dålig det tror jag nästan ..

21 761 Inlägg
20 november 2010
#36
Saken är den att när det handlar om såna här höga strömmar så är det inte säkert att allting egentligen har bra kontakt fastän det ser ut som det, därför är spänningsmätning under belastning det säkraste sättet att veta hur det står till med hela strömförsörjningen. smile

Om du har multimetern i närheten så kan du göra en snabb resistansmätning av spolarna på T1. Sätt mätaren i läge för resistans och välj det lägsta mätområdet, koppla loss kablarna till basen och mät varje spole individuellt (mät helst direkt på basens plint vid korgen). Värdet bör ligga på runt 1,5-2 Ohm, är något värde under 1 Ohm så får man misstänka dålig spole.


Sök