EmilHammarlund skrev:
twin_cam skrev:
EmilHammarlund skrev:
Kallar 240 omodern och funderar på Felicia smäck skräp. 240 är superpremium i jämförelse. Med t ex B230F är 240 snålare än 940 och vissa 740. Och känns inte så mkt mer omodern. Känns rejälare istället.
Du nämner att japanerna gör bra bilar. Mitt råd, köp en sådan. Om du inte gillar rost, bilprovning, slöhet, buller, extremt obekväma säten, och ett otäckt smäckljud när handskfack eller dörr stängs mm
Nu låter det som att jag vill att alla ska köra 240. Så är inte fallet. Upplevde dock ditt inlägg som så komisk så vad ska jag göra...
Ja felicia är smäck, men ganska nytt och bensinsnålt. Faktiskt OK bilar, och bättre än den den är byggd på (VW Polo).
Japanerna är pålitliga. enda dom har mot sig ÄR rosten. Men det har alla tyska och franska bilar i den prisklassen också. Mekaniskt är dom nästan oslagbara.
240 är ingen dålig bil, men den är omodernare. Den är betydligt trängre i kupen än 740 och 940. 940 fanns aldrig med B230F i sverige, den had B230FD som har mer avgasrening, så det är naturligt att 240 med B230F är snålare
Fördelen 240 har mot 740 är att den är snyggare, men 740 rostar lik förbaskat mindre, och är minst lika lätt och okomplicerad att ha och göra med. Jag har alla tre varianterna på jobbet som kunder, och ingen är sämre än den andra kvalitetsmässigt.
Men jag håller fast vid att vill man ha en billig, bensinsnål bil är helt klart felicia ett alternativ. Särskilt om man tror på att nyare bilar = mindre problem.
menade att 240 B230F dricker mindre än diverse 940. (har dock inte koll på 940 93-94 med liten motor men 940 är tyngre. Ville bara säga min åsikt om felicia, har haft en del kontakt med pickcupen. finns jävligt mkt mer pålitligare bilar än felicia enligt bilprovningens statistik om jag säger så men det är en rätt snygg bil gammaldags men ändå delvis modern och rätt ny om du fattar. redigerade mitt inlägg ovan lite.
hoppas du inte tog illa upp...
Till ämnet:Toyota Corolla passar bäst in på det du skriver. Kolla in Svensk Bilprovnings statistik.
Satsa på årsmodell 98-01, modernare och säkrare än tidigare. En trevlig bil dessutom.
Snygg, åtminstone 5-dörrars halvkobin (gärna med vinge, ser lite småskum ut utan) eller 3-dörrars varianten.
Jag gillar båda fronterna, finns två olika. 98-99 och 00-01.
En problemfri bil som dessutom är trevlig och upplevs skapligt modern designmässigt in- och utvändigt är dock eftertraktad vilket syns på begagnatpriserna, framförallt för fina exemplar.
Vill du ha en beroende på årsmodell billigare. Dessutom säkrare, större bil som går i evighet finns Volvo 940 (även 240 och 740 dock är dessa modeller lite äldre). Törstigare än Corolla dock. Gott om delar till bra pris överallt, t o m på skroten. Hamnar också riktigt högt upp hos bilprovningen trots att de brukas hårt av många ägare och har rullat länge och långt, kanske på så sätt ännu driftsäkrare bil än Corolla. Volvo har lagt ner mycket på säkerhet och blivit kända för det genom åren men storleken har betydelse även hos dem. (En 240, det säkraste på sin tid och bra säkerhet fortfarande med god marginal till medelbilen vilket gör den unik är säkrare än en S40 från 1995. Det trots att de oftast är rostiga och framförs av omogna förare men det får vi hoppas att de tagit hänsyn till i statistiken. Annars blir det ännu mer unikt. Krockuddar är alltså inte allt. Volvo har räddat många liv genom åren, nyttobil på flera sätt alltså. En produkt Sverige kan vara stolt över, slår de flesta gamla och nyare bilar, unikt.)
Mazda 323 (den runt 1999 vet jag, ingen större koll på dessa) är även den helt okej och ser bra ut men inte lika bra och trevlig som Corolla. Men lite billigare.
Krocksäkerhet på diverse bilar, anses som världens bästa har jag hört då den bygger på verkliga olyckor.
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.586 … 0_webb.pdf
För styva bilar är inte bra, oavsett årsmodell. Hade Folksams statistik gället alla olyckor hade gamla Volvo hamnat ännu högre.
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=nvvedkyg
Folksam uppdaterar sin statistik varanant år och man kan faktisk se att vissa bilar står nära marginalen då de två år senare kan skjutas ner ett steg. Men 240,740, 940 står kvar!