Saab 9-3 är ingen sportig bil så jag tycker inte riktigt den passar in på beskrivningen, oavsett liten sugmotor eller stark turbomotor har bilen dålig väghållning och med starkare motorer är bilen snudd på känd för sitt dåliga uppträdande.
Mycket (och krocksäker) bil för pengarna, och har potential att bli snabb. Men snabb utan kontroll är inte sportig och jag tycker inte mycket effekt i kombination med en bil som inte kan hantera det och en oerfaren förare är en bra kombination.
Då tycker jag Golf eller någon liten japan är lämpligare, småbilar bjuder i sig på mycket körglädje enbart på grund av storlek och vikt och det i kombination med måttlig effekt ger en bil man kan pressa och som får en att tro att det går fort, när det egentligen inte händer så mycket.
Jag tror en Peugeot 205 GTI hade passat dig, mycket riktigt fransk vilket egentligen är något man bör hålla sig ifrån men 205 GTI är rejält mycket bil och körglädje för pengarna. Verkligen en liten go-kart, dessutom är det och kommer i allt större grad bli en kultbil.
Nackdelarna är lite halvtaskig kvalité i kombination med dålig krocksäkerhet (som alla äldre småbilar), men lägg till den i listan bland japanarna ovan!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.