Tjaa alla! Problem! har preics bytt armaturen för den va kass. men bilen ville inte starta ändå, körde i lite stargas då gick han i gång svarade skit fint på gas och allt men när jag skulle sätta tillbaka röret till luftmassemätaren så dog han sen dess har han inte startat fullt. vad kan detta vara?
PANIK! bytt armaturen, bytt relä, skrapat rent för jordningen,
MEN pumpen surrar inte, hur kan man kontrollera om det kommer fram någon bensin? armaturen ska vara riktigt ditt satt och den funkade innan jag satte den i bilen. va i helvete kan detta vara brotom!
jag har en multimeter men vetefan hur man använder den va ska den vara inställd på? och vad ska den vissa?
Beror på vad du ska mäta.
Ska du mäta om det kommer fram ström genom kablarna ställer du in den vå Volt ( V ) likström, och sen ansluter du den mellan den aktuella pluskabeln och jord. Bör då visa runt 12v.
För att kolla om pumpen är med eller inte kan du ohm-mäta den. Ställ in mätaren på ohm ( grekiska ohmega tecknet ), och mät mellan plus och minuskabeln till pumpen. Det bör finnas ett visst motstånd. Har pumpen brunnit är motståndet väldigt lågt, är det kabelbrott så har du oändligt motstånd.
bilen startar ju även fast luftmassemätaren är sönder, har kollat reläna under huven som styr pumpen. det ända jag kan tänka på nu är huvudpumpen. eller ?