2688
Sök

Volvo 850, gick ojämt, luktade äckligt och sedan dog.

110 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Hej hej. läget är så att ajg  fick en  volvo 850 som hade stått ett år o inte startade, jag  konstaterade att felet var soppa pumpen i tanken, åkte till skroten o köpte en sådan, bytte den och bilen fick soppa och startade så fint så trots att den hade stått ett år.

då den fick stå på tomgång ett tag kom nästa problem trodde att den skule gå o köra me så jag satte mig o skulle köra iväg. men märkte när jag gasade på att den hackade/blöddrade som tusan. men när jag släppta kopplingen så  hostade den iväg ngra meter och  slutligen  tvär dog.

gick inte  starta efter detta. och de lucktade jävligt äckligt om den, som om nått va brännt elr va de ba att den va torr o jävlig i cylindradna XD de hade kanske krypt in en mus elr nått där som blev bränd haha.

nä men  är  väldigt tacksam för svar ska kolla mer på de imon. mvh ola:D

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

35 Inlägg
24 november 2010
#2
Du kanske har fått in vatten i motorn, precis som vid ett topplockspackingshaveri. Öppa oljelocket och lukta om det luktar bränt. Kolla över oljan så den inte är vattnig smile

Lycka till!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 november 2010
#3
Gammal soppa samt vatten i soppan?

Rock'n Roll

35 Inlägg
24 november 2010
#4
Vatten i oljan menade jag, men visst vatten/skit i soppan kan också vara felet. smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 november 2010
#5
Torgilsman skrev:
Vatten i oljan menade jag, men visst vatten/skit i soppan kan också vara felet. smile

Jo jag förstod, men gammal soppa är inte att leka med wink Har bilen dessutom stått med en skvätt soppa i tanken så bildas lätt även vatten och mög i tanken
Senast redigerat av TenZer (24 november 2010)

Rock'n Roll

35 Inlägg
24 november 2010
#6
SantSant!

Oturen själv
593 Inlägg
24 november 2010
#7
En bil som stått så länge ska tanken alltid tömmas på och oljan bör även bytas. Speciellt om bilen stått utan att startas.

En bra grejj är även att ta loss bränsleledningen å låta den tömma ur all skit i ledningarna. Sedan ploppa ner några droppar olja i cylindrarna genom tändstiftshålen.

Brum

110 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#8
okej fortsätt tipsa. jag ska kolla idag om den fortfarande tänder som den ska och då droppa ner lite olja med.  ska även kolla oljan och så.

men fortsätt ge tänkbata tips s ska jag återkomma med hur de går.

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

Oturen själv
593 Inlägg
24 november 2010
#9
sveepa skrev:
okej fortsätt tipsa. jag ska kolla idag om den fortfarande tänder som den ska och då droppa ner lite olja med.  ska även kolla oljan och så.

men fortsätt ge tänkbata tips s ska jag återkomma med hur de går.

Är ju mest för att skydda vid dom första rörelserna när motor stått länge, Nu borde du redan ha fått upp en oljefilm i cylindrarna.

Men kolla efter spruckna kablar etc, Hur luktade det?
Låter ju som vatten i tanken etc.. ha i ny bensin å nån liter etanol. samt kolla luftfiltret så du inte har en vattensamling eller annat bök i luftburken.

Brum

110 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#10
okej ska göra detta. jag va ute o pillade lite nyss borstade lite på tändstiften droppade ner lite olja och så kollade lite  allmänt om man såg nått konstigt vilket jag inte gjorde.

sen försökte jag atarta bilen den startade inte, och nu till de sjuka yikes jag gick fram  ryckte bort tändkablarna från  tändstiften men dom låg fortfarande lite löst i hålen, tänkte att jag skulle se hur den lät när den inte tände, MEN då jävla startade den men den gick inte rent men den startade...

förvånad som ajg va gick jag fram igen och tänkte trycka på kablarna ordentligt  och då dör bilen, och går inte starta igen så ajg släpper på  kablarna igen o då startar den , försöker trycka på dom igen o då dör den.

fan aldrig hört nått liknande...

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

110 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#11
måste tillägga att den betersig konstigt när man  kör på starten med. vrider man på tändningen så åker mätare som ( bensinmätare m.m) upp och så vrider man om  och kör på starten då  går den på starten 3-4 sek sen tvär dör allt  och alla mätare ramlar ner. men  jag håller fortfarande kvar på starten för den börjar gå direkt igen o så går den  några sek sen ba dör allt o sen fortsätter den  försöka starta igen.


Här har alla lite och bita i känner jag. va ska jag ta mig till ?

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

Oturen själv
593 Inlägg
24 november 2010
#12
Du har troligtvis dåliga tändhattar, byt alla kablarna å se till så att du trycker fast dom ordentligt. Sitter dom löst går bilen inge bra om den går alls.

Brum

110 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#13
dom e frächa de e ingenfara. de konstiga är att den går starta när dom ligger löst men inte annas.

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

Oturen själv
593 Inlägg
24 november 2010
#14
Testa att byta bara. Felet värkar ju ligga där tongue

Brum

110 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#15
Är de  nån som nånsin hört nått så konstigt att den går  om man lossar på kablarna :S?

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 november 2010
#16
sveepa skrev:
Är de  nån som nånsin hört nått så konstigt att den går  om man lossar på kablarna :S?

Nej men uppenbarligen får du bättre kontakt när dom är lossade vilket tyder på att dom bör bytas

Rock'n Roll

110 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#17
dom borde få  bra kontakt när man trucker ner dom.  dom är fräscha och fina och "klickar" fast när man trycker på dom.

är jävligt skeprisk till om de är fel på dom.

ska börja med att byta tändstiften dom va helt brända typ, massa sot på dom

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 november 2010
#18
sveepa skrev:
dom borde få  bra kontakt när man trucker ner dom.  dom är fräscha och fina och "klickar" fast när man trycker på dom.

är jävligt skeprisk till om de är fel på dom.

ska börja med att byta tändstiften dom va helt brända typ, massa sot på dom

Väldigt vanligt fel på vitfemmorna är sliten rotor o fördelarlock. Sen äter dom stift till frukost också. Börja där smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

110 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#19
OK jag åker och  köper stift , så får vi se om de blir någon förbättring. återkommer om hur de går.

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

110 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#20
bytte både stift och  kabar idag, då startade den fint och gick fint länge på tomgång, sen skulle jag  test köra och körde iväg  kom ca 100 meter och då bara dog den. sen gick de inte starta mer.
den får  både soppa och gnista  va fan kan de nu va då???? :S

vrider man på starten så försöker den starta men va 4e sek hörs ett konstigt ljud som  låtter rasslande elr skrapande.

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.


Sök