2967
Sök

Basen lever sitt egna lilla liv, dånar o dunkar o har sig,störningar?

45 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Hejsan
Igår drog jag om lågnivå längs med höger sida på bilen och strömkabeln på vänster sida, och allt är inkopplat som det ska, men ändå så dånar o dunkar basen och lever sitt egna lilla liv, den hänger inte med i musiken över huvudtaget,men däremot om man höjer volymen rätt så mkt då hänger den med lite, men ändå brusar den o har sig, vad är felet?

35 Inlägg
24 november 2010
Jag hade samma problem i min bil. Jag jordade om och sen dess har jag inte haft några problem smile

Kontrollera att jordningskabeln inte är för lång, samt att den fäster antingen i batteriets minuspol, eller i direkt karossplåt. (Utan ärg, matta eller liknande imellan. smile

45 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Torgilsman skrev:
Jag hade samma problem i min bil. Jag jordade om och sen dess har jag inte haft några problem smile

Kontrollera att jordningskabeln inte är för lång, samt att den fäster antingen i batteriets minuspol, eller i direkt karossplåt. (Utan ärg, matta eller liknande imellan. smile

okay, hade de problemet innan med, men nu sitter jordkabeln rätt sist jag kolla, den sitter på renskrapat yta i karossen, men det kan ju va att den inte har 100% kontakt så ska kolla den imorrn,annars har jag inte den blekaste vad felet kan vara?

1 142 Inlägg
24 november 2010
kan vara så att de är för dålig kontakt på slutsteget oxå. hade de problemet förut

45 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
snoddas skrev:
kan vara så att de är för dålig kontakt på slutsteget oxå. hade de problemet förut

okay,dålig kontakt vart på slutsteget?

3 187 Inlägg
24 november 2010
Wida skrev:
snoddas skrev:

kolla jord punkten låter som det felet, vart har du jordat?
sätt den i bältes fästet   (om den inte sitter där) där brukar vara bra jord punkt:)

45 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
Wida skrev:
snoddas skrev:

sätt den i bältes fästet   (om den inte sitter där) där brukar vara bra jord punkt:)

den sitter i plåten som är under trösklarna , där man drar kablarna

3 187 Inlägg
24 november 2010
Wida skrev:
big-jepp skrev:
Wida skrev:

okej, tror inte det är optimalt (rätta mig om jag har fel) , men testa att sätta den i bakre bältes fästet, där kör många på och funkar bra!

45 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
Wida skrev:
big-jepp skrev:

okej, tror inte det är optimalt (rätta mig om jag har fel) , men testa att sätta den i bakre bältes fästet, där kör många på och funkar bra!

okej tackar;)

3 466 Inlägg
24 november 2010
Jag brukar jorda i ordentligt grova bultar. Har man dragkrok så är dom butarna utmärkta då dom sitter genom balkarna, annars funkar bältesfästet bra också. Sen e de viktligt att få de ordentligt plåtrent, grovt sandpapper gör det jobbet lätt. Se så du verkligen kommer igenom bilens grundfärg riktigt. Sen e de bara o spänna dit den utan bara helv.... wink

En annan viktig sak är att använda rätt storlek på kabelskor och att spänna dom riktigt. Vill man vara helt säker så löder man fast dom.

Är det inte jordfel du har så skulle jag gissa på att du har problem med lågnivåkabeln. Kan det hänada att du har råkat skada den när du drog den? Sitter din i steget riktigt? Sitter den i stereon riktigt?
Känn över så att den sitter riktigt o prova igen. händer samma sak då så kan du testa o dra en ny kabel direkt från stereon rakt bak genom bilen o plugga in, funkar de då så är antagligen din kabel kass.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

45 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Jag brukar jorda i ordentligt grova bultar. Har man dragkrok så är dom butarna utmärkta då dom sitter genom balkarna, annars funkar bältesfästet bra också. Sen e de viktligt att få de ordentligt plåtrent, grovt sandpapper gör det jobbet lätt. Se så du verkligen kommer igenom bilens grundfärg riktigt. Sen e de bara o spänna dit den utan bara helv.... wink

En annan viktig sak är att använda rätt storlek på kabelskor och att spänna dom riktigt. Vill man vara helt säker så löder man fast dom.

Är det inte jordfel du har så skulle jag gissa på att du har problem med lågnivåkabeln. Kan det hänada att du har råkat skada den när du drog den? Sitter din i steget riktigt? Sitter den i stereon riktigt?
Känn över så att den sitter riktigt o prova igen. händer samma sak då så kan du testa o dra en ny kabel direkt från stereon rakt bak genom bilen o plugga in, funkar de då så är antagligen din kabel kass.

okej ,ska testa allt smile tack för hjälpen!

2 914 Inlägg
24 november 2010
dålig jord = trasig elektronik (i många fall)

därför ska man vara noga med att jorda. tongue

Sök