2693
Sök

Tips på saker som man ska tänka på när man installerar ljud i bilen

505 Inlägg
12 december 2010
#221
kör och handla?  Jag har 4mil till närmaste bilstereosäljare, där ligger 2stycken på samma område..
Men jag hoppar in i bilen och kör dit bara jag kommer på en fråga eller vill snacka lite..
Dessutom är jag säker på att biltema och alla liknande affärer har sånna också..

Hade aldrig haft tålamod till att beställa kabelskor..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 december 2010
#222
Biltema ha ja, och dom är faktist rätt så rejäla! Billiga dessutom. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#223
kristoffersson skrev:
kör och handla?  Jag har 4mil till närmaste bilstereosäljare, där ligger 2stycken på samma område..
Men jag hoppar in i bilen och kör dit bara jag kommer på en fråga eller vill snacka lite..
Dessutom är jag säker på att biltema och alla liknande affärer har sånna också..

Hade aldrig haft tålamod till att beställa kabelskor..

smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#224
ChriZtoffer skrev:
Biltema ha ja, och dom är faktist rätt så rejäla! Billiga dessutom. smile

aha, ja då blir de biltema nästa smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

2 665 Inlägg
12 december 2010
#225
ChriZtoffer skrev:
Jordkabeln behöver egentligen inte ha samma area som pluskabeln, men jag brukar alltid rekommendera att man kör samma så slipper man problem och kan sätta rätt säkring på pluskabeln. Apropå det förresten, följer det med säkring och säkringshållare i kabelpaketet? Annars så lär du köpa till det.

Det går lika mycket ström i jordkabeln som pluskabeln.

Men du kanske tänker på resistansen i kabeln o en kortare kabel har mindre resistans så då kan man gå ner i area. Men det är så liten skillnad så den kan vi bortse ifrån.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 december 2010
#226
Korrekt. Jag brukar som sagt alltid rekommendera att köra lika grov jordkabel som pluskabel just för det, att det ska gå lika mycket ström i dom. Men då jordkabeln oftast är kortare än plusen så kan man gå ner något i area på den, speciellt om plusen är överdimensionerad. Men då måste man så klart sätta en säkring på pluskabeln som stämmer överens med JORDkabelns area. Så det blir egentligen mer krångel att göra så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#227
ChriZtoffer skrev:
Korrekt. Jag brukar som sagt alltid rekommendera att köra lika grov jordkabel som pluskabel just för det, att det ska gå lika mycket ström i dom. Men då jordkabeln oftast är kortare än plusen så kan man gå ner något i area på den, speciellt om plusen är överdimensionerad. Men då måste man så klart sätta en säkring på pluskabeln som stämmer överens med JORDkabelns area. Så det blir egentligen mer krångel att göra så.

jag har ju köpt så att mono blocket har samma plus och jord (50mm2) och 2 kanals samma på jord och plus (20mm2)

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
#228
Tänkt på en liten sak.

Köra jord och plus till batteriet/erna direkt istället för att jorda i karossen?
Detta går ju såklart bra om man har batterier i bakluckan. Men tänkte mer för amatörbygge.

Nackdelar? Varför/varför inte?


stRaend
13 december 2010
#229
EkF skrev:
Tänkt på en liten sak.

Köra jord och plus till batteriet/erna direkt istället för att jorda i karossen?
Detta går ju såklart bra om man har batterier i bakluckan. Men tänkte mer för amatörbygge.

Nackdelar? Varför/varför inte?

finns många som gör det pga att det inte finns någon bra jord i bak där oftast slutstegen sitter, eller om karossen är i kolfiber roll

Jag jordar mina steg på batteriet, dock så sitter ju batteriet kanske 20cm ifrån vilket resulterar i kortare jord. Men nackdelen som jag ser att jorda på batteriet om du har det under huven och slutstegen i bagaget är att det blir väldigt lång jordkabel. Vilket medför förluster och att det blir dyrare för dig att köpa 5-6m kabel istället för 1m smile

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
#230
Jasså big_smile tack för svaret!
Men hur kan det bli mer förluster i en jordkabel än i en kaross? hmm
Senast redigerat av EkF (13 december 2010)


3 187 Inlägg
13 december 2010
#231
EkF skrev:
Jasså big_smile tack för svaret!
Men hur kan det bli mer förluster i en jordkabel än i en kaross? hmm

det beror på kabelns längd, desto längre kabel desto mer förluster. man ska alltid sträva efter så korta kablar som möjligt.

förstod jag din fråga rätt nu?


SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
#232
Jadå, men varför är karossen bättre att jorda i än att köpa lång kabel? Det är ju lite bättre metall i kabeln.


1 215 Inlägg
13 december 2010
#233
EkF skrev:
Jadå, men varför är karossen bättre att jorda i än att köpa lång kabel? Det är ju lite bättre metall i kabeln.

de är ju oerhört mycke mer metall i karossen än i kabeln.


en fråga: vad kan hända om jag har för mager pluskabel till steget? jag testade mitt steg och min bas (mds gp3 och jbl gt5 2402 bas. (jag väntar på bättre steg)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

412 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#234
Pavva skrev:
EkF skrev:
Jadå, men varför är karossen bättre att jorda i än att köpa lång kabel? Det är ju lite bättre metall i kabeln.

de är ju oerhört mycke mer metall i karossen än i kabeln.


en fråga: vad kan hända om jag har för mager pluskabel till steget? jag testade mitt steg och min bas (mds gp3 och jbl gt5 2402 bas. (jag väntar på bättre steg)

kör på karossen de ska jag iallafall, blir säkert bra big_smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 december 2010
#235
Men en fördel om man jordar direkt i batteriet istället för i karossen är att man får två anslutningspunkter mindre vilka också medför förluster. Så förlustmässigt är det nog ganska lika om man jordar i batteriet eller karossen, skillnaden är (om man har batteriet fram) att man får köpa ca 4 meter kabel extra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
13 december 2010
#236
Pavva skrev:
EkF skrev:
Jadå, men varför är karossen bättre att jorda i än att köpa lång kabel? Det är ju lite bättre metall i kabeln.

de är ju oerhört mycke mer metall i karossen än i kabeln.


en fråga: vad kan hända om jag har för mager pluskabel till steget? jag testade mitt steg och min bas (mds gp3 och jbl gt5 2402 bas. (jag väntar på bättre steg)

hur grova kablar har du?
det blir varma och klarar inte av belastningen, och du smäller säkringen.
och steget slår i protect läge.


1 215 Inlägg
13 december 2010
#237
big-jepp skrev:
Pavva skrev:
EkF skrev:
Jadå, men varför är karossen bättre att jorda i än att köpa lång kabel? Det är ju lite bättre metall i kabeln.

de är ju oerhört mycke mer metall i karossen än i kabeln.


en fråga: vad kan hända om jag har för mager pluskabel till steget? jag testade mitt steg och min bas (mds gp3 och jbl gt5 2402 bas. (jag väntar på bättre steg)

hur grova kablar har du?
det blir varma och klarar inte av belastningen, och du smäller säkringen.
och steget slår i protect läge.

Det var typ 5meter 8mm2. säkringen (30A som satt i) small när vi körde så högt (utan att börja låta illa) det gick i några minuter men kabeln va inte varm.

anledningen att jag frågar är att han vlle låna tills min bil va besiktad och han ville inte dra om kablarna men jag är lite orolig att någonting ska hända men de lär ju funka så länge man inte pumpar fullt?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 december 2010
#238
Sant, men resistansen i en anslutningspunkt måste ju också generera en del spänningsfall?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
#239
Tänkte att ett nomogram kunde vara bra att lägga här, om nån skulle behöva det i framtiden.
Jag vet inte hur exakt det är, hittade det efter en snabb googling.

http://imgur.com/5dXX0.gif


1 215 Inlägg
14 december 2010
#240
EkF skrev:
Tänkte att ett nomogram kunde vara bra att lägga här, om nån skulle behöva det i framtiden.
Jag vet inte hur exakt det är, hittade det efter en snabb googling.

http://imgur.com/5dXX0.gif

dedär beror väl helt på hur många volt jag har? de står inget om volt i nomogrammet så  vitt jag kan se.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥


Sök