Så länge batterierna är lika och lika gamla, så brukar det fungera skapligt att parallellkoppla dem.
Det finns bilar där detta är standard. Tillexempel Mitsubishi L300 2.5D. Där sitter det två parallellkopplade batterier under förarsätet.
Att parallellkoppla olika batterier kan medföra att de börjar pumpa ström mellan varandra, vilket medför en hög grad av självurladdning. Tänker du låta bilen stå oanvänd mer än nån vecka, så koppla gärna isär batterierna.
Tänker du använda winchen mycket, så tänk även på att dina batterier behöver mycket laddström. Kanske behöver du uppgradera laddsystemet också.
Sen hade jag nog satt en avskiljare mellan winch-batterierna och startbatteriet, så att du inte laddar ur
startbatteriet vid winchningen. Det kan vara en manuell brytare, eller ett relä som aktiveras när strömmen till startbatteriet från generatorn har fallit till en viss nivå.
-- K
Senast redigerat av Kavli (26 november 2010)