3025
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

56 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
Inför bytet till vinterdäck:
Framdäcken i förrådet var dubbelt så slitna som bakdäcken, så jag beställde 2 nya.
Däckgubben sa "då sätter vi de nya bak, då sätter sig dubben bättre".

Men borde inte de bästa däcken placeras fram? (framhjulsdrift)
Hur göra?
Senast redigerat av Ajtomat (28 november 2010)

77 Inlägg
28 november 2010
#2
Bak för att undvika sladd låter la bra smile


679 Inlägg
28 november 2010
#3
bak smile

German Engineering
9 083 Inlägg
28 november 2010
#4
Man ska alltid sätta de bästa däcken bak för att undvika sladd, spelar ingen roll vilken drivning bilen har. Det får man ju lära sig på trafikskolor ju.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
#5
Bra, ingen som sagt annat än bak! Bak är det som gäller!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 772 Inlägg
28 november 2010
#6
Skulle hellre sätta dom i fram för att undvika att bilen går rakt fram i kurvor, går den rakt fram kan man inte göra så mycket, får man sladd på bak ändan kan man iaf parera.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

3 259 Inlägg
28 november 2010
#7
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (28 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Volvotrimmare
323 Inlägg
28 november 2010
#8
bästa däcken fram, hellre parera en sladd med bra styrhjul än att understyra ut i skogen

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

56 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#9
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Och ännu ett skäl att sätta dom fram (om det är framhjulsdrift) är att ta sig fram bättre på riktigt dålig vinterväg, oplogat osv.

1 079 Inlägg
28 november 2010
#10
Föredrar att sätta bättre däcken fram pga bromsverkan/styrning, och drift om man har framhjulsdrift.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 397 Inlägg
28 november 2010
#11
Skulle oxå sätta dom fram.. då jag inte tror att dina bakdäck är blankslitna... dom gör ju fortfarande sitt.. så håller jag med alla andra som säger att fram är bäst


5 089 Inlägg
28 november 2010
#12
Streeetkadett skrev:
bästa däcken fram, hellre parera en sladd med bra styrhjul än att understyra ut i skogen

Nu är det ju inte alla som kan hantera när dom väl har fått en sladd så det är ganska dumt att rekomendera folk att sätta bästa fram.


Så bästa bak!

\Lindgren

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
#13
Nej, nej, nej, nej... Det finns massor av exempel på dödsolyckor där de bästa däcken suttit fram. Bilen snurrar helt enkelt om man har otur. Krocka med sidan= DÅLIGT. Vad vi pratar om är plötsliga släpp av bakvagnen på motorväg, inte när man svänger eller bromsar. Bakvagnen tappar helt enkelt fästet.

Men... Gör som ni vill.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 397 Inlägg
28 november 2010
#14
Varför inte vara på den säkra sidan och köpa 4 nya däck då? Släpper bakvagnen så släpper den.. är 100 % säker på att de släpper för någon promille av alla bilägare som även kör med splitternya superdäck runt om.. men om nu däckverkstaden säger att dom ska sitta bak så har han säkert belägg för de.. dock skulle jag själv sätta dom bästa fram


124 Inlägg
28 november 2010
#15
Som många redan har sagt, bästa däckena fram då styrning är en funktion man gärna vill ha kvar.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
28 november 2010
#16
Utan tvekan bak!

Man känner som regel mycket lättare när framhjulen är på väg att släppa än när bakhjulen är det (eftersom man aktivt använder framhjulen för att styra och bromsa) och kör därför utifrån det! Om framdäcken är bättre än bakhjulen är det lätt hänt att köra över bakhjulens "förmåga"! Vad som då händer om du måste bromsa i en kurva eller kör genom en moddsträng på motorvägen är sannolikt ett bakvagnskast som kommer vara mycket svårparerat (och även om man skulle lyckas är det inte alltid det finns plats för bredställ pga räcken och annan trafik)!

Men värt att notera är ju att detta gäller om det är markant skillnad mellan fram och bakhjul! Är skillnaden liten spelar det inte särskilt stor roll och då går det ju bra att sätta dom bästa fram för att t.ex. få jämnare slitage mellan fram och bakhjul om man köra framhjulsdrivet!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 november 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

312 Inlägg
28 november 2010
#17
Med de bra däcken bak kommer bilen troligen gå rakt fram då framhjulen släpper.
Med de bra däcken fram kommer bilen få en sladd och bilen kommer att röra sig över till den andra körbanan.
Om vi nu säger att det kommer en lastbil i andra körriktningen kommer följande hända.
Den med bra däck bak kommer att träffa lastbilen med fronten. Det är störst chans att överleva vid en kollision framifrån då man har ca 1 meter metallskrot som kan ta upp kraften.
Den med bra däck fram kommer att träffa lastbilen med sidan. Då har du ca 20 cm mellan dig och lastbilen....
Men man kan ju alltid hoppas på att man hinner parera sladden innan lastbilen tycker att du står i vägen...


228 Inlägg
28 november 2010
#18
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Det e VI som e HAMMARBY!

767 Inlägg
28 november 2010
#19
Jag lägger en röst på bästa däcken bak!
Har hellre lite understyrning än ett ofrivilligt kast med bakänden.


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
#20
adde87 skrev:
Bästa däcken fram, både sommar och vinterdäck, enligt min däcksfirma iaf! Och jag litar på deras kunnande.

// Adde

Vilken julklapp, med så fina tips. Allvarligt, kolla upp saker själv innan du litar blint på några killar i blåställ på macken runt hörnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök