3012
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

killercow
28 november 2010
#41
finaste däcken bak pga att undvika sladd. så säger experterna

jag och alla andra smarta som anpassar hastigheten efter underlaget sätter fram på framhjuls driven bil för att komma framåt på vintern. idioti att ha dom bästa däcken bak om man kör med huvudet

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2010
#42
på firmabilen har jag dom bättre i fram  emn kör man lungt så minskar man risken att få sladd

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

3 259 Inlägg
28 november 2010
#43
PoulZen skrev:
JonR skrev:
Bak om du vill minska risken för att få sladd!

Fram om du vill kunna bromsa o styra bättre!

Krävs ju inge större övervägningar för att välja att sätta dom bästa fram direkt...

Har man körkort så tycker jag att man också ska kunna häva en sladd, det kan man om man är erfaren, i stort sett med vinterdäck fram och sommardäck bak vid vinterväglag, men bromssträckan och styrförmågan beror mer på framdäcken än på föraren vid vinterväglag

Mvh/Jon

Skulle gärna se en film när du parerar en sladd med sommardäck bak. Jag tror inte ens den mest proffesionella drifting kungen skulle klara att parera det eftersom det inte går.

Om man kör så att bilen går rakt fram när svänger och man har lite sämre mönster fram så kör man för fort. Så enkelt är det.
Och panikbromsar du med dåligt mönster bak så hjälper det inte med bra mönster fram eftersom du antagligen snurrar iaf och förlorar kontrollen.

Det finns en företag i småland som har en flygsträcka där dom kör med lite roliga bilar. Bland annat en där dom plockat av bakaxeln och satt i stil med kundvagnhjul. Den går inte att kontrollera, samma sak när du inte får grepp med bakhjulen.

Bästa däcken bak.

Du vet om att vinterdäck är ett relativt nytt påfund va? Hur trodde du man gjorde innan vinterdäcken kom? Ställde man bilen på vintern bara för ett var totalt omöjligt att parera en sladd med sommardäck?
Ja jag förstår att du vill ha dom bästa bak, av anledningen till som är skriven i tråden tex att folk ofta får sladd och inte vet hur dom ska parera den! Och att du jämför det med en bil som har kundvagnshjul bak är ju riktigt skrattretande då det inte är i närheten av vad en verklig situation skulle kunna erbjuda! Känns inte som att jag behöver bevisa ett skit för dig, du får sätta dina däck hur du vill, och hittills har jag hävt 100% av alla sladdar jag fått vintertid,(3000-4000mil/år och har haft körkort i 10år och inte varit i diket en enda gång) om jag behöver panikbromsa för nånting vintertid så vill jag kunna stanna snabbast möjligast och det gör jag med dom bästa däcken fram! Oavsett om du sett en bil med kundvagnshjul eller inte! För du har rätt, det är 100% totalt omöjligt att kontrollera en sådan, men den har ingenting med normal bilkörning att göra, oavsett om man sommardäck vintertid eller inte.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 266 Inlägg
28 november 2010
#44
Jag kör nya bak varje år och sen dom som gått en säsong fram på sambon v70 då blir dom inkörda riktigt och dubben sätter sig riktigt då hjulen bara rullar med.
På min 945 kör jag nokian hakka 5 fram och billiga dubbdäck bak då jag ändå sliter ut dom fort med provocerade sladdar

Så bästa däcket bak

svetsdiff !!!

3 259 Inlägg
28 november 2010
#45
Det jag påstår är att är man inte en van bilförare med mycket kött på benen vad det gäller omkringhalkande med bil vintertid så sätter man givetvis dom bästa däcken bak som lagen säger! Det är som skrivet säkrare att krocka med fronten än med sidan, jag påstår inte att alla ska sätta sina bästa däck fram, jag påstår att jag gör det av dom anledningarna jag angett. Är man osäker och inte kan hantera en bil fullt ut vintertid så sätter man dom bästa bak.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Smålänning
7 883 Inlägg
28 november 2010
#46
alla gös som dom vill. Men trafiksäkerhetsforskarna är överens om att det säkraste är att ha bästa däcken bak, för att INGEN klarar att räta en oförberedd, ofrivillig, plötslig sladd i 100 blås. Men det är vad trafiksäkerhetsforskarna påstår...

Ingen har sagt att man gör fel om man sätter bäst däck fram, det är helt OK. MEN man ska VETA att det är säkrare att ha dom bak. Sen hur man själv gör, är upp till var och en, men man ska inte gå och tro att det är säkrast att ha bäst däck fram, bara för att man tycker det själv.
Jag VET att det är säkrare att ha dom bak, men jag har fram ändå, för att slippa slita ut dom fina däcken när jag sladdar. Jag har ändå inte bråttom nånstans så jag kör lite långsammare istället.

JonR skrev:
Du vet om att vinterdäck är ett relativt nytt påfund va? Hur trodde du man gjorde innan vinterdäcken kom? Ställde man bilen på vintern bara för ett var totalt omöjligt att parera en sladd med sommardäck?

Bilarna va tydligen mycket sämre på den tiden, så då gick det köra med sommardäck även vintertid, då hjulen va så pass smala att dom skar ner hyfsat ändå så det gick att styra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 259 Inlägg
28 november 2010
#47
twin_cam skrev:
alla gös som dom vill. Men trafiksäkerhetsforskarna är överens om att det säkraste är att ha bästa däcken bak, för att INGEN klarar att räta en oförberedd, ofrivillig, plötslig sladd i 100 blås. Men det är vad trafiksäkerhetsforskarna påstår...

Ingen har sagt att man gör fel om man sätter bäst däck fram, det är helt OK. MEN man ska VETA att det är säkrare att ha dom bak. Sen hur man själv gör, är upp till var och en, men man ska inte gå och tro att det är säkrast att ha bäst däck fram, bara för att man tycker det själv.
Jag VET att det är säkrare att ha dom bak, men jag har fram ändå, för att slippa slita ut dom fina däcken när jag sladdar. Jag har ändå inte bråttom nånstans så jag kör lite långsammare istället.

JonR skrev:
Du vet om att vinterdäck är ett relativt nytt påfund va? Hur trodde du man gjorde innan vinterdäcken kom? Ställde man bilen på vintern bara för ett var totalt omöjligt att parera en sladd med sommardäck?

Bilarna va tydligen mycket sämre på den tiden, så då gick det köra med sommardäck även vintertid, då hjulen va så pass smala att dom skar ner hyfsat ändå så det gick att styra...

Forskarna har rätt i att det är säkrast att sätta dom bästa däcken bak på alla bilar i tex hela sverige, det minskar nog olyckorna radikalt PGA att 90% av folket är totalt odugliga på att framföra en bil vintertid, men det är ingenting som gäller alla. Personligen har jag fått släp på baken i hastigheter runt 100km/h inte bara en gång, inte så att bilen ställt sig 45grader på tvären men rediga släpp har man ju råkat ut för och jag förstår verkligen inte vad som får nån att påstå att det är omöjligt att parera en ofrivillig sladd? Ofrivillig sladd händer rätt ofta om man är lite för överentusiastisk, men som sagt inget som är nåt problem att hantera!

Ang att däcken var smalare har du rätt i, dock så var diagonaldäcken av en aning sämre gummiblandning än nutidens radialdäck så det jämnar nog ut sig där med vinsten av smala däck(om man nu bortser från däcksmönster som är i stort sett oduglig på diagonaler), men det bortser inte från det faktum att bilar faktiskt framfördes med sommardäck vintertid. Det är alltså möjligt. Inte säkert på nåt sätt, men det är möjligt som nån påstog att det inte var!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

74 Inlägg
28 november 2010
#48
Bästa däcken bak helt klart, går bilen rakt fram så minska farten!


3 268 Inlägg
28 november 2010
#49
bästa däcken bak om du vill undvika bakvagnsladd helt enkelt!


3 268 Inlägg
28 november 2010
#50
Sundberg_01 skrev:
Bästa däcken bak helt klart, går bilen rakt fram så minska farten!

koppla ur, bromsa eller gasa aldrig!


1 397 Inlägg
28 november 2010
#51
http://www.garaget.org/video/yfiw93rn65er

50 sek in i filmen händer de som inte går att häva?


Tvivlare
2 266 Inlägg
28 november 2010
#52
Jag är inget stort fan av understyrning så jag kör de bästa fram.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

772 Inlägg
28 november 2010
#53
lill3bror skrev:
http://www.garaget.org/video/yfiw93rn65er

50 sek in i filmen händer de som inte går att häva?

Var var vinterväglaget och sommardäck bak samt vinterdäck fram?

772 Inlägg
28 november 2010
#54
Wanegardh skrev:
Rekomenderad hastighet förbi vägreparationer kan man oxå skita i.
Det var väl inte detta vi pratade om?

Men så värst roligt när det händer något är det inte.

Jag menade bara att använda bästa däcken bak är en rekomendation, inte krav. Precis som det är en rekomendation att köra med skyltad hastighet vid vägbyggen och reparationer osv, men inget krav.
Men om en väggubbe kliver ut eller man kör för nära så kan det bli tråkigt, precis som om man får sladd med en bil som har dåligt mönster bak.

1 397 Inlägg
28 november 2010
#55
Men vad är de som säger att trådskaparen har dåligt mönster på dom andra däcken?
Senast redigerat av lill3bror (28 november 2010)


772 Inlägg
28 november 2010
#56
JonR skrev:
Du vet om att vinterdäck är ett relativt nytt påfund va? Hur trodde du man gjorde innan vinterdäcken kom? Ställde man bilen på vintern bara för ett var totalt omöjligt att parera en sladd med sommardäck?
Ja jag förstår att du vill ha dom bästa bak, av anledningen till som är skriven i tråden tex att folk ofta får sladd och inte vet hur dom ska parera den! Och att du jämför det med en bil som har kundvagnshjul bak är ju riktigt skrattretande då det inte är i närheten av vad en verklig situation skulle kunna erbjuda! Känns inte som att jag behöver bevisa ett skit för dig, du får sätta dina däck hur du vill, och hittills har jag hävt 100% av alla sladdar jag fått vintertid,(3000-4000mil/år och har haft körkort i 10år och inte varit i diket en enda gång) om jag behöver panikbromsa för nånting vintertid så vill jag kunna stanna snabbast möjligast och det gör jag med dom bästa däcken fram! Oavsett om du sett en bil med kundvagnshjul eller inte! För du har rätt, det är 100% totalt omöjligt att kontrollera en sådan, men den har ingenting med normal bilkörning att göra, oavsett om man sommardäck vintertid eller inte.

Jadå, det vet jag. Men då körde man inte med vinterdäck fram bara eller?
Och det är det jag pratar om. Vinterdäck fram och sommardäck bak, så vad drar du upp förr i tiden för?
Ungefär lika bra att dra upp som bilen med kundvagnshjul som jag tog som jämförelse. Väldigt dåligt gjort av mig, ber om ursäkt för det. Kan du förlåta mig?

Och det är jätte bra att du klarat dig utan att sladda okontrolerat eller kört i diket.
Allt jag ville få fram var att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak för att förhindra sladd, som är orsaken till dom flesta olyckor. Rekomendationen har dom fått genom tester och utvärderingar.
Var du sätter dina däck är upp till dig. Jag brukar följa rekomendationen för att jag vill ha en säker bil för min familj, och ha störst chans att klara ut en oväntad sladd.

772 Inlägg
28 november 2010
#57
lill3bror skrev:
Men vad är de som säger att trådskaparen har dåligt mönster på dom andra däcken?

Han frågade var man bör ha dom bästa däcken. smile

Och med tanke på diskussionerna så ska man nog sätta bästa däcken på ena sidan istället, så blir båda nöjda.

1 397 Inlägg
28 november 2010
#58
PoulZen skrev:
lill3bror skrev:
Men vad är de som säger att trådskaparen har dåligt mönster på dom andra däcken?

Han frågade var man bör ha dom bästa däcken. smile

Och med tanke på diskussionerna så ska man nog sätta bästa däcken på ena sidan istället, så blir båda nöjda.

bara för att dom är  bättre så behöver dom andra inte vara värdelösa?

hahaha.. jaa.. jag tror nog de blir den bästa lösningen tongue

jag tror nog inte den här diskussionen kommer någon vart då alla har sin åsikt


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 november 2010
#59
Har själv fått bakvagnssladd på en FWD-bil i en högerkurva.

Det var ingen snö, temperaturen låg precis på 0, och det var blixthalka ute.

Första bakvagnskastet hävde jag, bakändan gick ut mot mötande vägbana till vänster, och då kastade bakvagnen tillbaka åt höger och den sladden hävde jag också, men hann inte häva tredje kastet som också gick tillbaka till vänster, då bilen kanade över vägen, över mötande fil och ner i diket.

Jag hade hellre förlorat styrningen och kanat rakt fram, då hade det inte hänt särskilt mycket mer än att man hade fått dra upp bilen från kanten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
28 november 2010
#60
PoulZen skrev:
Jadå, det vet jag. Men då körde man inte med vinterdäck fram bara eller?
Och det är det jag pratar om. Vinterdäck fram och sommardäck bak, så vad drar du upp förr i tiden för?
Ungefär lika bra att dra upp som bilen med kundvagnshjul som jag tog som jämförelse. Väldigt dåligt gjort av mig, ber om ursäkt för det. Kan du förlåta mig?

Och det är jätte bra att du klarat dig utan att sladda okontrolerat eller kört i diket.
Allt jag ville få fram var att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak för att förhindra sladd, som är orsaken till dom flesta olyckor. Rekomendationen har dom fått genom tester och utvärderingar.
Var du sätter dina däck är upp till dig. Jag brukar följa rekomendationen för att jag vill ha en säker bil för min familj, och ha störst chans att klara ut en oväntad sladd.

Du påstog att det är omöjligt att parera en sladd med sommardäck, då borde det väl möjligvis vara omöjligt att parera en sladd med sommardäck runt om, eller du kanske menar att det är lättare då? roll

Ja det är en rekomendation ja... Det är ju det jag har skrivit hela tiden! Nånting som gäller generellt, alltså inget som gäller alla... Och eftersom dom flesta inte hanterar en bil bra vintertid så förstår man varför dom rekomendationerna finns! Är man en osäker förare så följer man rekomendationer, är man en säker förare litar man på sitt eget sinne.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök