För att ha xenon godkänt på halvljuset ska dina lyktor vara typade för det, ha högtrycksspolning samt någon sorts form utav automatisk höjdreglering. Vilket kostar mer än det smakar om du ska ha det lagligt dvs.
Kör på nya lampor eller stå för konsekvenserna med konverterat istället. Helljus är det mer eller mindre lagligt att göra vad du vill med.
Nej det måste du inte.. men det är väll att föredra om du inte vill ha folk som blir tokiga på dig och blinkar med hellyset!
jag tänker strunta i det iaf då jag kommer köra med xenon på hel bara!
och du kan ändå inte få en xenonkonvertering laglig om du inte på något sätt lyckas regbesikta bilen med det.
ingen ide att ge sig på det där då lättare att bara köpa nya lamporm isf..
mja har du H4 i volvon? isåfall så kan du köpa settet jag länkade! det är väll det mest lagliga om man ska xenonkonvertera.. då får du bara xenon på Hel medans du har en "xenon look a like" lampa på halv.
Nej det måste du inte.. men det är väll att föredra om du inte vill ha folk som blir tokiga på dig och blinkar med hellyset!
jag tänker strunta i det iaf då jag kommer köra med xenon på hel bara!
och du kan ändå inte få en xenonkonvertering laglig om du inte på något sätt lyckas regbesikta bilen med det.
ingen ide att ge sig på det där då lättare att bara köpa nya lamporm isf..
mja har du H4 i volvon? isåfall så kan du köpa settet jag länkade! det är väll det mest lagliga om man ska xenonkonvertera.. då får du bara xenon på Hel medans du har en "xenon look a like" lampa på halv.
ja jag har H4. Har du några tips på en bra Xenon Look lampa då? för det mesta verkar vara skit :s
Ring Xenon Ultra är den bästa jag har hört talas om hittils ialafall! annars har philips en blue vision som också funkar bra!
men alltså vill du ha MYCKET bättre hellyse så lägg ner dom 6 eller 700 kronor på det settet jag länkade! 55W xenon är mer än 100W halogen! alltså grymt bra! altenativt köp 35W xenon som lyser bättre än 55W halogen!
Ring Xenon Ultra är den bästa jag har hört talas om hittils ialafall! annars har philips en blue vision som också funkar bra!
men alltså vill du ha MYCKET bättre hellyse så lägg ner dom 6 eller 700 kronor på det settet jag länkade! 55W xenon är mer än 100W halogen! alltså grymt bra! altenativt köp 35W xenon som lyser bättre än 55W halogen!
Det skulle ju inte skada med bättre helljus om jag säger så Om man ska Xenonkonvertera bara hellyset, hur ska man göra då? Går att att ta vilket kit som helst att slänga på, eller måste det vara speciellt? Som du kanske märker så har jag noll koll på Xenon osv. Men frågar man inget får man inget veta
i detta set som jag länkade tidigare så har du en 50W halogenlampa på halvlyset (helt lagligt) sen på hellyset så har du en 55W xenon lampa. ingen polis i sverige kommer se det sålänge du inte åker och kör med det på i stan osv!
Att montera det verkar vara snuskigt enkelt. få plats för ballasten och dra kablarna rätt och sätta in lampan så lyser det
jamen det är sant! frågar man inte så får man inget veta
Då alla bilar med Xenon org, reglerar inte aktivt dvs du kör med bilen och lasten ändras alt. åker i gupp kommer inte lamporna ändra i höjdläge på bilarna. På vissa är det så att t.ex. du och några ska på skidsemester. Man går ut o startar bilen för man vill ju ha en varm bil såklart och börjar packa allt eftersom.
Det du nu har gjort är att du kommer åka med en lastad bil som har lamporna inställda efter hur nivån låg när du starta bilen dvs olastad. För att reglerna ner detta måste du starta om bilen. Detta gäller såklart inte alla bilar men bra många finns med just detta system. Så tänk på det även.
Om ämnet, har inte prövat dom nya plus lamporna men dom gamla var bra, dock är livslängden inte allt för bra då dom passar bättre som helljus om man har 2 skilda reflektorer för detta. Alt. väldigt lättåtkomligt att byta så funkar dom även. Men dom nya plus ska ju ha bättre livslängd sägs det.
Är det någon jäkla ursäkt att sätta på xenonlampor på t ex en Volvo 740 som en del gör. Det bländar satan. Sätt vad fan ni vill i extraljusen, men låt halvljuset vara.
eller så ställer man ner ljuset så det inte bländar...
Jovisst, och när du möter någon på ett backkrön eller kör på ojämn väg bländar det för att inte tala om hur jobbig du blir att ha bakom på kuperad väg. Ställer du ner lyset så pass att du inte riskerar att blända kan du lika gärna använda dimljusen istället, det blir samma ljussträcka.
Kan i dom flesta fall påstå att dom bilar med original xenon bländar mer än dom jag stött på med eftermonterat. Kan bara komma på en gång jag har mött en som bländad förjävligt mycket men av alla man mött så är inte det många tiondelars procent.
Men såna här diskussioner har för många olika viljor för sluta bra. Tror ts kan besluta hur han vill göra själv nu och vad han tycker är värt att lägga ner i tid o pengar.
För att ha xenon godkänt på halvljuset ska dina lyktor vara typade för det, ha högtrycksspolning samt någon sorts form utav automatisk höjdreglering. Vilket kostar mer än det smakar om du ska ha det lagligt dvs.
Kör på nya lampor eller stå för konsekvenserna med konverterat istället. Helljus är det mer eller mindre lagligt att göra vad du vill med.
Faller fortfarande på att du inte har klassade strålkastare för det. Men visst, chansen ökar väl att det kommer igenom en bes. om du monterar det på bilar som sålts med det original.
Faller fortfarande på att du inte har klassade strålkastare för det. Men visst, chansen ökar väl att det kommer igenom en bes. om du monterar det på bilar som sålts med det original.
Firman som säljer hävdar att det är godkänt till alla bilar i.o.m. att nivåregleringssatsen är godkänd. De skriver såhär:
Nivåregleringen är godkänd enligt E-13 certifiering och uppfyller krav enligt ECE-reglemente 48 och EG-direktiv 76/756/EEG
Fordon med typgodkända halvljusstrålkastare ska vara utrustade med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.
Nivåregleringssatsen som monteras tillsammans med strålkastarrengörare uppfyller ECE-reglemente och EG-direktiv. Nivåregleringssatsen för xenonkonverterat halvljus är E13 certifierad.
Inte för att jag är säker, men är det godkänt i EU så borde inte Bilprovningen kunna underkänna konverteringen. Men det kan falla på att det kanske inte finns E-märkta Xenonsatser?
Senast redigerat av saab_sonett (30 november 2010)
Jag har pratat med en kille här från garaget, och han säger att man kan ha Bi-Xenon, så att man har xenon både på hel och halvljus, sen har man 4300k eller 5000k,
Och om man gömmer ballasterna och kablarna snyggt, så ska det inte vara några problem med besiktningen? Jag litar på honom, men vill gärna ha det bekräftat.
Jag har pratat med en kille här från garaget, och han säger att man kan ha Bi-Xenon, så att man har xenon både på hel och halvljus, sen har man 4300k eller 5000k,
Och om man gömmer ballasterna och kablarna snyggt, så ska det inte vara några problem med besiktningen? Jag litar på honom, men vill gärna ha det bekräftat.
dom kör jag på och de lyser då rätt så bra för att va halogen men risken är ju att man bränner reflektorn:/
bästa altenativet för dig är nyare strålkastare med dubblareflektorer med xenon på hel eller extraljus:)
dom där lamporna är totalkassa.. läs tester där dom där lamporna har vart med i så ska du se sen blir reflektorerna kassa efter en jätteliten stund.. sen blir dina mötande förbannade som fan på dig för lyset från dom där lamporna sticker iväg överallt!