2620
Sök

Saab 9-5 -98 Xeon konventering

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
Tjena,

Tänkte lite i framtiden att sätta i xeon ljus i saaben,
för det första är det möjligt ?

någon som har gjort det?

kolla på en lampguide på philips hemsida
Står att jag har H7,

har jag hel och halv ljus i samma lampa eller är det separat?
om jag vill xeon konventera både hel och halv ljus måste jag köpa "två" paket då ? eftersom det går åt 4 lampor ?

är det lagligt ?

lite fundersam så bara smile

Saab

8 883 Inlägg
30 november 2010
#2
Svaret på om det är lagligt blir både Ja och Nej.
I halvljusen är det olagligt hur du än gör.

Vad du har för lampor tar du lättast reda på genom att kolla vad som sitter där nu dvs gå ut och kolla

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#3
okej, går det att återställa till orginal ljus om det skulle vara så att det behövs eller förstår man det?

enligt philips har jag h7, passar det rätt i orginal sockel eller byter man ut det med ?

Saab

8 883 Inlägg
30 november 2010
#4
Hur du ska göra vet jag inte men ett tips är att söka lite i forumet, det kanske finns någon 9-5 ägare som gjort en konvertering till Xeon.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

508 Inlägg
30 november 2010
#5
Håller på att sätta i xenon ljus i helljuset på min 9-5:a och jag fick hem xenonljuset förra veckan och en snabb titt i instruktionerna på engelska så fatta jag det som att man ska borra i själva ljushållaren där lampan sitter så ska man återställa så får man skaffa nya lamphållare.

Så som jag har fattat det så är det separata lamper för hel och halvljus och ska man ha på halvljuset måste man ha en canbus tror jag det heter för att lura att lampan är hel annars så varnar den om att lampan är trasig hela tiden.

Det ska vara H7 lamper som jag har fattat det enligt andra trådar jag har läst.


716 Inlägg
30 november 2010
#6
Ja skulle nog tro att du har h7 i både hel å halvljus (saab-ägare får gärna rätta mig där).
Du behöver då 2 kitt me h7 sockel för att konvertera hel å halvljus. Jag skulle köra på halvljus och dimljus i typ 8000k eller 10000k, efter det börjar det bli för blått och polisen kommer att stoppa dig hela tiden. Ja att återställa till orginal e ju bara å koppla ur ballasterna och sätta in halogen-lampan och köra vidare. Montering tar inte mer än 30minuter för en nybörjare, man får en fin instruktion så de e ganska idiotsäkert!

Lycka till!


2 624 Inlägg
30 november 2010
#7
Krist skrev:
Ja skulle nog tro att du har h7 i både hel å halvljus (saab-ägare får gärna rätta mig där).
Du behöver då 2 kitt me h7 sockel för att konvertera hel å halvljus. Jag skulle köra på halvljus och dimljus i typ 8000k eller 10000k, efter det börjar det bli för blått och polisen kommer att stoppa dig hela tiden. Ja att återställa till orginal e ju bara å koppla ur ballasterna och sätta in halogen-lampan och köra vidare. Montering tar inte mer än 30minuter för en nybörjare, man får en fin instruktion så de e ganska idiotsäkert!

Lycka till!

8000k och 10 000k är jäkligt blått bara så du vet.. jag skulle säga MAX 6000K om inte polisen ska bry sig.


716 Inlägg
30 november 2010
#8
Ja hade 10000k på min gamla s40 blev inte stoppad på ca 1 år. Nya ägaren har blivit stoppad en gång vad jag vet hitils, och åkte på böter. Ja tycker 10000k e snyggast och om man vill sticka ut litegrann från mängden. 6000 e ju väldigt nära orginal tycker jag å inte speciellt snyggt tongue


2 624 Inlägg
30 november 2010
#9
du förlorar vinsten med xenon om du har allt för blått.. det lyser ju sämre för varje kelvin steg du går upp.


716 Inlägg
30 november 2010
#10
Jaa de e ju sant! Men jag körde inte på mörka vägar utan belysning, så gör man det mycket så ta 6000k eller mindre.


8 883 Inlägg
30 november 2010
#11
Så kontentan torde vara att kör du inom tätort med upplysta vägar så använd 10 000k, vill du däremot använda ljusen till det dom är tillför, nämligen att se och synas så använd 4300k.

Trist att begränsa sitt brukande av bil till områden som är upplysta nattetid.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#12
Tackar Skalman smile

man behöver inte vara rymdforskare för att installera då iallfall smile
vad för kit körde du på ? canbus är det något du bara sätter imellan eller ?

var för kelvin jag ska ha vet jag inte riktigt, eftersom det är en sommarbil så blir det nog mer för syns skull, men det spelar ju ingen roll nu,

men tack för svaren smile om det är någon mer 9-5a ägare som gjort liknande får dom gärna med skriva en rad på vad man kanske ska tänka på osv

Saab

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 november 2010
#13
Du har två H7-lampor, en för halvljus och en för helljus.

Köp 55W xenon på 5000K så slipper du både canbus-skit och polisen.

Man borrar INTE i lamphållaren utan bara i locket som sitter bakpå lyktan för att kunna trä igenom kablarna till xenonet.


Jag har nog lite bilder på hur jag gjort i galleriet, där kan ni ju kolla...


EDIT: kika här:  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=74057
Senast redigerat av TBOC_Razor (30 november 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Konsult
1 247 Inlägg
30 november 2010
#14
Jag skulle, som medtrafikant, starkt avråda xenonkonvertering av halvljuset på en 9-5 98-01. Konvertering på dessa har en tendens att blända nåt hiskeligt vid möte. Men nu var det ju inte det du ville höra wink

Jag har konverterat H7 tidigare och det är bara att montera iprincip, det du kan få göra är att borra hål i locket över lampan för kabelgenomföring, men annars är det inga svårigheter. Instruktionerna som medföljer brukar vara rätt lätta att förstå..

/Kim


716 Inlägg
30 november 2010
#15
Hamilton skrev:
Så kontentan torde vara att kör du inom tätort med upplysta vägar så använd 10 000k, vill du däremot använda ljusen till det dom är tillför, nämligen att se och synas så använd 4300k.

Trist att begränsa sitt brukande av bil till områden som är upplysta nattetid.


Mvh
Hamilton

Känner mig lite träffad där. Men visst körde jag på mörka vägar, men då såg ja inte speciellt mkt, och de e ju mitt eget fl. Sen om ja vill köra me lamporna avstängda e fortfarande upp till mig. Jag begränsa inte mitt brukande, jag hade 2 bilar till, utöver s40'n så den var mest stående, som evon. plus att södertälje e till 90%upplyst och samma var motorvägarna omkring tills dom börja bygga om. Ja behöver inte lysen på bilen egentligen lol


2 624 Inlägg
30 november 2010
#16
Jag ser ju inte syftet att xenonkonvertera för att få det snyggt.. jag gör det för att jag vill ha bättre lyse tongue

därför jag ska köra 6000K då det är vitt med blåstick smile


1 019 Inlägg
30 november 2010
#17
martinn skrev:
Jag ser ju inte syftet att xenonkonvertera för att få det snyggt.. jag gör det för att jag vill ha bättre lyse tongue

därför jag ska köra 6000K då det är vitt med blåstick smile

Varför inte 4300K? Då får du ju mer ljus.


2 624 Inlägg
30 november 2010
#18
Garfield skrev:
martinn skrev:
Jag ser ju inte syftet att xenonkonvertera för att få det snyggt.. jag gör det för att jag vill ha bättre lyse tongue

därför jag ska köra 6000K då det är vitt med blåstick smile

Varför inte 4300K? Då får du ju mer ljus.

mjae.. personligen vill jag ha lite lite blått i färgen också.. och 6000K är det man ska om man ska ha det som ser bäst ut innan man börjar på att förlora styrka..  smile


492 Inlägg
30 november 2010
#19
Hamilton skrev:
Svaret på om det är lagligt blir både Ja och Nej.
I halvljusen är det olagligt hur du än gör.

Vad du har för lampor tar du lättast reda på genom att kolla vad som sitter där nu dvs gå ut och kolla

Mvh
Hamilton

Halvljus går nu att konvertera, de går nu att köpa nivåreglering osv som är godkända
http://www.xenonkungen.com/se/art/autom … lering.php


Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#20
perfekt svar smile
ska kolla på ditt galleri "TBOC_Razor"

Och att möte en bil med xeon är sjukt jobbigt jag vet, Men det betyder ju inte att jag inte får ha det smile

men detta verkar ju bus enkelt tackar för svaren smile

Saab


Sök