4324
Sök

BMW e36 Värme problem.

27 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
Bil BMW 316 e36 sen 91a

Får ingen värme i bilen och detta har jag gjort.

Bytt termostat ( fungerar )
Tog i sär ventilen som reglerar kall & varmt ( fungerar )
Har luftat systemet på plant väglag och det är inte direct någon strålning utan de bara bubblar ( även över en timme luftande )

Då är frågan?
*Ska en behöva palla upp bilen så högt de bara går fram och ventilera systemet ?
  Läste de någon stanns på ett annat forum.
*Vatten pumpen? Kan den vara så dålig så att den inte orkar åh pressa igenom flödet?
  För när en ventilerade systemet så var de inte direct någon effekt.

Eller har jag missat något ? ?
Temp mätaren funkar nu efter att ha bytt den. Den står rakt upp. Slangarna som går till värmepaketet är kalla.


Performance meck
342 Inlägg
30 november 2010
#2
när vi luftade på polarens 328 så körde vi endast landsväg överfyllde på med locket köra några meter igen o sen gjorde så kanske 4a ggr sen var all luft borta och vatten pumpen är ju vanligt problem på gammla bmw skiten lossar ju från axeln! då blir det ingen värme....

är slangarna kall även efter håård körning så skulle iaf jag kolla lite på vatten pumpen.

Mvh

27 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#3
wistfors skrev:
när vi luftade på polarens 328 så körde vi endast landsväg överfyllde på med locket köra några meter igen o sen gjorde så kanske 4a ggr sen var all luft borta och vatten pumpen är ju vanligt problem på gammla bmw skiten lossar ju från axeln! då blir det ingen värme....

är slangarna kall även efter håård körning så skulle iaf jag kolla lite på vatten pumpen.

Mvh

Hehe så kan en oxså göra *tummen upp*
Ja ska ta och beställa en ny vattenpump åh se vad som händer.
Men när ni ventilerade systemet, gjorde ni det vid temostaten lr öppnade ni bara locket på kylarn ?
Ja åter kommer om inte problemet har lösts.

Tack för tipsen iaf smile


Performance meck
342 Inlägg
30 november 2010
#4
Cartilage skrev:
wistfors skrev:
när vi luftade på polarens 328 så körde vi endast landsväg överfyllde på med locket köra några meter igen o sen gjorde så kanske 4a ggr sen var all luft borta och vatten pumpen är ju vanligt problem på gammla bmw skiten lossar ju från axeln! då blir det ingen värme....

är slangarna kall även efter håård körning så skulle iaf jag kolla lite på vatten pumpen.

Mvh

Hehe så kan en oxså göra *tummen upp*
Ja ska ta och beställa en ny vattenpump åh se vad som händer.
Men när ni ventilerade systemet, gjorde ni det vid temostaten lr öppnade ni bara locket på kylarn ?
Ja åter kommer om inte problemet har lösts.

Tack för tipsen iaf smile

han hadde något skit ovanpå kylaren man öppnade med en liten nyckel

Mvh

2 174 Inlägg
30 november 2010
#5
Cartilage skrev:
Bil BMW 316 e36 sen 91a

Får ingen värme i bilen och detta har jag gjort.

Bytt termostat ( fungerar )
Tog i sär ventilen som reglerar kall & varmt ( fungerar )
Har luftat systemet på plant väglag och det är inte direct någon strålning utan de bara bubblar ( även över en timme luftande )

Då är frågan?
*Ska en behöva palla upp bilen så högt de bara går fram och ventilera systemet ?
  Läste de någon stanns på ett annat forum.
*Vatten pumpen? Kan den vara så dålig så att den inte orkar åh pressa igenom flödet?
  För när en ventilerade systemet så var de inte direct någon effekt.

Eller har jag missat något ? ?
Temp mätaren funkar nu efter att ha bytt den. Den står rakt upp. Slangarna som går till värmepaketet är kalla.

pumpen har delat på sig, väldigt vanligt, låt bilen stå ett tag på tomgång, brukar gå upp i temp då sen gasar du till några gånger går den ner i temp, och du kan inte lufta bilen på plant underlag då expansionskärlet sitter under toppen. en bra backe funkar !


27 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#6
hangman skrev:
pumpen har delat på sig, väldigt vanligt, låt bilen stå ett tag på tomgång, brukar gå upp i temp då sen gasar du till några gånger går den ner i temp, och du kan inte lufta bilen på plant underlag då expansionskärlet sitter under toppen. en bra backe funkar !

Beställt en ny pump som kommer i morgon. Hur menar du att den har delat på sig ?
Tempen ligger rakt upp nu efter ett försök med luftning i timmar i förgår.
Ska se om jag hittar en brant backe här omkring och försöka igen.


2 174 Inlägg
30 november 2010
#7
Cartilage skrev:
hangman skrev:
pumpen har delat på sig, väldigt vanligt, låt bilen stå ett tag på tomgång, brukar gå upp i temp då sen gasar du till några gånger går den ner i temp, och du kan inte lufta bilen på plant underlag då expansionskärlet sitter under toppen. en bra backe funkar !

Beställt en ny pump som kommer i morgon. Hur menar du att den har delat på sig ?
Tempen ligger rakt upp nu efter ett försök med luftning i timmar i förgår.
Ska se om jag hittar en brant backe här omkring och försöka igen.

orginal pumparna är gjorda i plast och delar på sig, eller så ger vingarna vika, dvs den pumpar runt vatten, men inte tillräckligt, därför slangarna är kalla in te klimatanläggningen...har haft säkert 10 bmw nu med samma problem bytt pumpen och luftat sen funkar det kalas.


1 Inlägg
30 november 2010
#8
tjenare hoppas att ni mår jätte bra


jag behöver lite hjälp ja kan inte så mycket om bilar men jag har en problem med min bil bmw 318

när jag börjar åka med ettan så den börjar hacka och den vill stänga av bilen  kan det vara att kopplingen har gått sönder eller om ja köpper nya tändstift kabblar eller så det är nått smutsig på bensinpum så som ja hörde

ja vill undra vad ni kan rekomenderar eftersom ni kan ju mer om bilar

tack så mycket .

2 174 Inlägg
1 december 2010
#9
robert_bmw318 skrev:
tjenare hoppas att ni mår jätte bra


jag behöver lite hjälp ja kan inte så mycket om bilar men jag har en problem med min bil bmw 318

när jag börjar åka med ettan så den börjar hacka och den vill stänga av bilen  kan det vara att kopplingen har gått sönder eller om ja köpper nya tändstift kabblar eller så det är nått smutsig på bensinpum så som ja hörde

ja vill undra vad ni kan rekomenderar eftersom ni kan ju mer om bilar

tack så mycket .

Hej robert, du har skrivit det här i fel tråd men ja kan vara snäll och hjälpa dig lite ändå, förklara lite mer om problemet är du snäll, hackar bilen när du ska åka iväg? är det likadant på alla växlar? slutar den att dö om du frikopplar?

tändstift,kablar m.m kan vara bra och byta, men i ditt fall är det inga fel på grejerna om du kan stå på tomgång och varva, även så med bensinpumpen, går bilen bra på tomgång och när du varvar funkar den bra då den har samma tryck hela tiden.

kopplingen är inte trasig om du kan använda andra växlar, växellådan kan det vara fel på, men den ska inte dö av det. Förklara mer om du vill ha hjälp....mvh kim


14 Inlägg
16 december 2013
#10
Tja killar lite fel ute här vet inte hur man startar en ny tråd.
Jag köpte mig en Bmw 316 96a nu under vintern och min kupé värme tar jätte lång tid innan den kommer så sprutar iskall luft tills den kommer upp i full arbetes temperatur och är där en stund då kommer värmen i mängder istället och då kan jag inte ens sänka den kan ha på kallaste och det är fortfarande kokhett är det någon som kan veta vad detta beror på skulle vara snällt!

27 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#11
Halå!
Glömde bort åh tacka för hjälpen "hagman" du hade rätt ang. pumpen.
Såg det när jag skruvade ner den och satte där efter i den nya. Funkar klockrent.
Dock står bilen just nu under rost lagning tongue

Lifan23
Läs igenom tråden och prova dig fram.
Personligen tycker jag det åter som temp givaren har lagt av.

mvh


2 174 Inlägg
7 februari 2014
#12
Cartilage skrev:
Halå!
Glömde bort åh tacka för hjälpen "hagman" du hade rätt ang. pumpen.
Såg det när jag skruvade ner den och satte där efter i den nya. Funkar klockrent.
Dock står bilen just nu under rost lagning tongue

Lifan23
Läs igenom tråden och prova dig fram.
Personligen tycker jag det åter som temp givaren har lagt av.

mvh

Tack vad roligt, inga problem smile bra att du skriver så folk kan se att problemet fixa sig smile! ha det gött!



Sök