2593
Sök

Audi 80 1.8s 1991 Extremt slö.

Chiefrebelangel
47 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
Tjoho.

Har en Audi 80 1.8s från 1991 som gått 28000 mil. Nybesiktigad med blanka papper. Har haft den i 2 veckor nu och blir bara slöare och slöare. Ryket vitt ganska ordentligt. Ännu mer när det är riktigt kallt.

har kollat stift, olja, och samtliga filter och allt är i stort sett nytt.

har googlat och sökt överallt efter vad som kan vara fel men inte hittat nått direkt vettigt.

Nån som kan ha en aning om vad som är fel?

Kan ju tillägga att den är ganska svårvarvad. Tar en evighet upp till 100 känns det som.

Avgasvärden va perfekt på billprovningen sist så jag betvivlar att det är katten som är igensatt.

Jag är grymt tacksam för all hjälp.

//Serpent

//To Ride, Shoot Straight & Speak The Truth

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 november 2010
#2
Lite svårt att veta hur slö den är, för även när dom kom från fabriken så var det inga raketer precis, typ 15sek innan man var uppe i 100km/h, om det ens räcker.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

747 Inlägg
30 november 2010
#3
12,4 sek 0-100 enligt försäljningsbroschyren på din motor. Sen kan du lägga till lite för få en verklighet på det hela. Inte så att topppackningen är påväg, om du har möjlighet så skulle du kunna mäta Hc värdet i expansionskärlet till kylaren. Om du får utslag så är det mer eller mindre en tidsfråga innan det säger upp sig helt.

Det kan vara så lite så att man inte ser på oljestickan att det har blandat sig med vatten ännu innan den väl ger upp. Ett tips som går rätt snabbt att kolla.

/ Toni Larsson

1 758 Inlägg
30 november 2010
#4
En Audi 80 1,8s ÄR extremt slö! tongue
Men, för att vara lite mer seriös så innebär vita avgaser vattenånga. Finns i princip bara två saker som kan orsaka detta på en bil: trasig topplockspackning eller varma avgaser som går ut i kall, fuktig utomhusluft.
Med tanke på årstiden är det svårt att skilja det ena från det andra enbart genom att titta på avgaserna, men här är fyra enkla grejjer som avslöjar trasig toppackning:
1. Försvinner det något kylvatten?
2. Är det "rent" under oljelocket? Med "rent" menar jag "ren" olja. Är det vatten i oljan kommer det samlas gräddkolafärgat klet under oljelocket.
3. Luktar det avgaser i expansionskärlet?
4. Luktar avgaserna glykol?

Chiefrebelangel
47 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#5
tackar för tipsen. Har dock inte möjlighet att kolla i detta nu då jag ligger hemma med influensa. Men ska definitivt kolla upp det till helgen. Tackar återigen för tipsen. Ni är guld värda. smile

//To Ride, Shoot Straight & Speak The Truth

Chiefrebelangel
47 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#6
en liten uppdatering. Komptest gjort och fick med beröm godkänt. (utfört av mekaniker)
Har kollat så förgasaren öppnar som den ska och det gör den. Enda kvar att testa innan det börjar kosta är rotor och fördelarlock för dom så fan inte snygga ut. Så det ska göras i veckan.

//To Ride, Shoot Straight & Speak The Truth


Sök