2212
Sök

Saab 9000 2,3T -92 - Dör vid snabb hastighetssänkning

Saabmeck
233 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett annorlunda problem som jag inte vet vad jag ska göra åt.. Har märkt den senaste tiden att te.x om man kör på en 100 väg och sen kommer till en ronell så måste man ju sakta ner ganska hastigt och då dör ofta (inte alltid!) motorn..
Eller om man kör lite hårdare te.x accelererar hårt så brukar den dö även om man inte sänker hastigheten så speciellt fort... eller om man är ute o leker i snön så brukar den va bra på att dö... min gissning är att den dör efter ha varvat.
Oftast dör den när man trycker in kopplingen.. Kan även hända i högre hastigheter (50+) när man ska växla

Inte sådär jätteirriterande fel då det bara är att lyfta kopplingen så startar den igen men kan vara rätt farligt om den skulle dö i en sväng och servon helt plötsligt slutar fungera...

Någon som har någon idé?

MVH
Senast redigerat av Kribban92 (3 december 2010)

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

27 Inlägg
3 december 2010
#2
Testa göra rent luftmängsmätaren, hade samma problem med min ett tag och när jag gjorde rent funkade den som den skulle. Finns speciell rengörningsspray att köpa på typ mekonomen!smile

Saabmeck
233 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#3
Okej, tack det kan ju vara värt o testa smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

1 019 Inlägg
3 december 2010
#4
Det står -93'a i rubriken. Ska det vara -92? En 2.3T -93 har nämligen ingen LMM. Du kör väl inte öppen dump på en bil med LMM?


Saabmeck
233 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#5
Nej oj, förlåt det är en 92a :o
Det är en 2,3T -92 Med LMM och jag kör med återcirkulerande smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

1 019 Inlägg
3 december 2010
#6
Luftläckage eller en dålig tomgångsmotor gissar jag på i så fall.


Saabmeck
233 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#7
Okej, men borde inte det märkas även när motorn står på tomgång eller så också då? hmm

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Saabmeck
233 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#8
jonnielahti skrev:
Kribban92 skrev:
Okej, men borde inte det märkas även när motorn står på tomgång eller så också då? hmm

svajja, gå på låga varv, gå orent, tveka på gas vid ivägåkning.

Den går på runt 1000 varv på tomgång och det anser jag vara normalt, den går inte orent enligt mig iaf och tvekar gör den bara vid kallstart och det tror jag bara beror på kylan hmm
Så jag tror inte det är de som är felet isf :o

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

5 710 Inlägg
4 december 2010
#9
Jag tippar som Garfield.
1000rpm i tomgång är dessutom lite mycket. Har föm mig den skall ligga på 850RPM.

MVH Jonas
..............

Saabmeck
233 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
Jag tippar som Garfield.
1000rpm i tomgång är dessutom lite mycket. Har föm mig den skall ligga på 850RPM.

Okej, den varierar lite mellan 900-1000 rpm beroende på hur varm den är hmm

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Saabmeck
233 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#11
Jag fixade det! smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

1 722 Inlägg
7 december 2010
#12
vad var det för fel big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Saabmeck
233 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#13
Downpipen satt knappt fast så alla avgaser smet ut ;P

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Saabmeck
233 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#14
Ja den satt löst tongue Löst eller knappt fast är väll samma sak? ;P

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge


Sök