2640
Sök

Vilken motor är billigast och trimma till driftsäkra 600-700hp

this shit's got to go
183 Inlägg
14 december 2010
#81
rybbe skrev:
Kan hända att jag är ute och cyklar här men kan inte en Saab 9000 motor vara ett hyfsat bra altenativ?
Har konstigt nog aldrig kört en saab 9000 men det sägs ju att dom ska stå pall för mycket och gå otroligt bra.  Rätt eller fel får ni andra bestämma big_smile

Jag vet inte men 600-700hk på framhjulen kan ju vara, låt oss säga t.ex jätte tråkigt. Men vist kan man bygga på dom med som man kan bygga på i princip vilken motor som helst. Bara man gör på rätt sätt och bygger ifrån grunden som Greger skulle ha sagt. Själv bygger jag på en b230fk ska ha ut typ 400-500hk. vi får se hur det går.

Jag skulle nog rösta på en bwm motor att bygga på i ToTTeN's fall

Man får inte va slö för då blir man dö

614 Inlägg
14 december 2010
#82
BOBert skrev:
rybbe skrev:
Kan hända att jag är ute och cyklar här men kan inte en Saab 9000 motor vara ett hyfsat bra altenativ?
Har konstigt nog aldrig kört en saab 9000 men det sägs ju att dom ska stå pall för mycket och gå otroligt bra.  Rätt eller fel får ni andra bestämma big_smile

Jag vet inte men 600-700hk på framhjulen kan ju vara, låt oss säga t.ex jätte tråkigt. Men vist kan man bygga på dom med som man kan bygga på i princip vilken motor som helst. Bara man gör på rätt sätt och bygger ifrån grunden som Greger skulle ha sagt. Själv bygger jag på en b230fk ska ha ut typ 400-500hk. vi får se hur det går.

Jag skulle nog rösta på en bwm motor att bygga på i ToTTeN's fall

Hmm Nja som du säger framhjulsdrift kan kanske vara tråkigt i såna fall om man inte som du säger bygge om till RWD.

Ja skulle precis säga det en BMW motor kan nog vara ett bra altenativ med!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

64 Inlägg
14 december 2010
#83
kan man värkligen räkna hem att bygga en m50 för 700hk? varför inte börja på en s50 från början?.. har sett/varit med om flera som har gått sesång efter sesång  på 700hk.
Tycker en m50 på 700hk är ganska stressad och framför allt innebär det nog kammar och en portning mm vilket inte behövs på s50in..
visst ska man ha 400-500hk så är m50in svårslagen men ska man plocka mer så tror jag det blir dyrare än det smakar..
Annars slår jag ett slag för s38/m30 hybrid... en sån på 700hk bygger du väldigt billigt ca 50000tkr och är också inte så värst påfrestad.. 3sesånger på 772whp var då inge problem..
mvh


this shit's got to go
183 Inlägg
14 december 2010
#84
rybbe skrev:
Hmm Nja som du säger framhjulsdrift kan kanske vara tråkigt i såna fall om man inte som du säger bygge om till RWD.

Jag sa aldrig nått om att bygga om till RWD:P Men de kan man ju göra om man vill lägga ner ännu mer tid och pengar på att bygga nått som redan finns att köpa redan när man startar projektet.

Man får inte va slö för då blir man dö

614 Inlägg
14 december 2010
#85
BOBert skrev:
rybbe skrev:
Hmm Nja som du säger framhjulsdrift kan kanske vara tråkigt i såna fall om man inte som du säger bygge om till RWD.

Jag sa aldrig nått om att bygga om till RWD:P Men de kan man ju göra om man vill lägga ner ännu mer tid och pengar på att bygga nått som redan finns att köpa redan när man startar projektet.

Haha sorry då läste jag nog lite för snabbt:D  aja hur som helst är det ju en ide ifall! big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
14 december 2010
#86
AndreasPlars skrev:
Vad har jag uttryckt mig om som jag inte vet?
Du hänvisar till en motor när vi pratar vikt och en annan när det gäller priset!

LQ9 har vad jag vet gjutjärnsblock och ibland även topparna i gjutjärn. Lätt? Knappast!
LS1 är heller knappast billig att köpa in i detta samanhang.
M.V.H.

jag skulle vilja påstå att en LS1 motor är rätt billig i inköp. 43.000kr för en LS1 motor med 6vxl.Tremec låda, dator,härva,luftmasse,kardan tycker då jag är helt överkomligt pris. Vet inte vad du anser vara ett bra pris för detta paket men dyrt kan man då iaf inte påstå att det är..

http://www.tradetechsweden.se/delar-til … llada.html

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#87
Rinnegan skrev:
AndreasPlars skrev:
Vad har jag uttryckt mig om som jag inte vet?
Du hänvisar till en motor när vi pratar vikt och en annan när det gäller priset!

LQ9 har vad jag vet gjutjärnsblock och ibland även topparna i gjutjärn. Lätt? Knappast!
LS1 är heller knappast billig att köpa in i detta samanhang.

M.V.H.

Orsaken jag hänvisar till en motor när det gäller pris, och en annan när det gäller vikt och effekt, är just för orsaken att det skiljer helvetes mycket mellan de två motorerna, även om priset inte är så olika.
Gjutjärns block har mer hållbarhet men väger mer.
Aluminium block väger mindre men har mindre hållbarhet.
Hur mycket vill du kompromissa om detta?
Om du nu känner att du bara vill nöja dig med att kunna få ut cirka 1100hk med bra driftsäkerhet så kan du ju nöja dig med en LS1 med gjutna kolvar och stakar och bra stora aggregat.
Om du nu känner att du vill ha mer än det, så sikta på en LQ9.


LQ9 har "ibland" toppar i gjutjärn?
Har du någon koll på motorn alls?
Om du nu har hakad upp dig på att de "ibland" har gjutjärns toppar enligt dig, släng på ett par LS6 toppar så har du det problemet löst. Om du nu tycker att det är ett problem givetvis.
Sen när du liks håller på med det, så kan du ju också slänga i en LS3 kam, större spridare och mappa om ECU'n så har du cirka 470 sughästar att leka med.


Det går att hitta LS1 motorer med wiring harness och T-56 Tremec lådor komplett för runt 2000 dollar. Om nu du tycker att det är "knappast billigt" så lär du pissa på dig om du kollar vad en 2JZ snurra går lös på t.ex.

Försök att hålla dig till troppic. 6-700hk och inte v8.

Mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#88
rybbe skrev:
BOBert skrev:
rybbe skrev:
Hmm Nja som du säger framhjulsdrift kan kanske vara tråkigt i såna fall om man inte som du säger bygge om till RWD.

Jag sa aldrig nått om att bygga om till RWD:P Men de kan man ju göra om man vill lägga ner ännu mer tid och pengar på att bygga nått som redan finns att köpa redan när man startar projektet.

Haha sorry då läste jag nog lite för snabbt:D  aja hur som helst är det ju en ide ifall! big_smile

Sluta nu!. Vi pratar om motorer@effekt inte åt vilket håll de sitter!. Det är ovesäntligt!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#89
egut skrev:
kan man värkligen räkna hem att bygga en m50 för 700hk? varför inte börja på en s50 från början?.. har sett/varit med om flera som har gått sesång efter sesång  på 700hk.
Tycker en m50 på 700hk är ganska stressad och framför allt innebär det nog kammar och en portning mm vilket inte behövs på s50in..
visst ska man ha 400-500hk så är m50in svårslagen men ska man plocka mer så tror jag det blir dyrare än det smakar..
Annars slår jag ett slag för s38/m30 hybrid... en sån på 700hk bygger du väldigt billigt ca 50000tkr och är också inte så värst påfrestad.. 3sesånger på 772whp var då inge problem..
mvh

Det låter billigt. Skriv gärna upp din "setupp" om den inte är hemlig!.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

10 287 Inlägg
14 december 2010
#90
ToTTeN, jag vet inte om det har framgått i detalj men hur tänker du använda bilen/motorn? Gata, bana, stripp? Och när du pratar pengar - hur mycket gör du själv i frågan om montage, svetsning, svarvning etc.
Transmission? Går du på stora slagvolymer så får du mera vrid på köpet och mera påkänning på växellåda. Några tankar där?
Förutom själva hållbarheten. Hur kräsen är du på att motorn skall gå perfekt?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 december 2010
#91
S38B36/38 är sedan tidigare rekommenderat, så slår också ett slag för den. Europas snabbaste M3:a åker väl sån.

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#92
Sharky skrev:
ToTTeN, jag vet inte om det har framgått i detalj men hur tänker du använda bilen/motorn? Gata, bana, stripp? Och när du pratar pengar - hur mycket gör du själv i frågan om montage, svetsning, svarvning etc.
Transmission? Går du på stora slagvolymer så får du mera vrid på köpet och mera påkänning på växellåda. Några tankar där?
Förutom själva hållbarheten. Hur kräsen är du på att motorn skall gå perfekt?

/Göran

Detta va riktigt bra frågor.

Bilen/motorn kommer rulla det mesta. Gata/bana/stripp/drifting Och troligtvis med minst 2st mappar för att kunna kontrolera på banan ex.

Lär bygga det mesta själv. Portning lär lämnas bort men svarvning/fräsning är inga problem. Svetsningen är inga direkta problem det heller (tror jag)

Transmitionen lär lösas på något sätt. Håller det inte med en ZF manuell låda så får det bli värre doningar. Och även resten utav drivlinan lär säga upp sig innan det. Vilket jag är medveten om.

Motorn skall gå och köra som vilken bil som helst smilesmile (drömmer)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

64 Inlägg
14 december 2010
#93
Nejdå finns inget hemligt med min motor än så länge, köp en s38b38 och kasta blocket i drivan, sen så köper du ett vanligt block från en 535 (92mm borr)  och sen smider du den med h-profilare och smidda bubblakolvar MEN montera in riktiga kolvbultar sen tar du en stor turbo 76mm-uppåt på impellern och sen hipps vips så har du minst 700 hästar.. lite enkelt förklarat.
lite pris ex
motor-20000
block-1000
bearbetning av block-1000
h-profilare-6000
kolvar-4000
kolvbult-2000
turbo-3000
Då har du några tusen över att köpa sprut och grejjor för.
mvh
Senast redigerat av egut (14 december 2010)


1 062 Inlägg
14 december 2010
#94
Mechanimal skrev:
T5:an från en 9000 står pall för runt 450-500 vad gäller kolvar, stakar osv, men för 600-700 häst så är det billigare samt hållbarare att köra på en M50B25 eller en LS1.

För 500hk och uppåt 600 och tom lite därtill finns det ju ett flertal motorer med original bottendel.
Därmed inte sagt att det är optimalt!!
Ska man ha mångårig driftsäkerhet med en original 2,3T så är det nog vid 500Hk som gränsen går, många är överrens om att framförallt kolvar inte mår speciellt bra av i närheten av 600hk.

Med smidda kolvar, värre stakar och värre kammar kan det absolut vara en kandidat!

Sprutet som ingår, pris, vikt, storlek, bränsleförbrukning och tillgång på billiga delar m.m. talar för det.
Men det beror ju också på vad bilen ska används till.
Ska man verkligen upp i 700Hk hade jag som sagt valt ngn av BMW:s sexor för att sprida belastningen lite mera och för ett bredare register.
Tänk bara på att lilla M50 ockå behöver nytt innehåll för driftsäkra 700hk.
En annan motor jag verkligen skulle ta reda på lite mera om är raka sexan i MB! 3l tex E300 upp till -95 eller var det nu var.  De verkar också bergsstadiga original och kan bli ett billigt och bra alternativ.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (14 december 2010)



Sök