2860
Sök

Hur mkt ska jag ta för att byta växellåda åt en kompis ?

407 Inlägg
7 december 2010
Ta vad du har samvete till brukar funka tycker jag smile Skulle du själv betala 2200 för att få lådan bytt så tycker jag att du ska göra det. Säg 2000 kr jämnt till han och ett par öl på krogen så blir han nog nöjd!

871 Inlägg
7 december 2010
Ta en gentjänst i betalning(!)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
7 december 2010
personligen har jag inte tagit betalt, utan kompisen hade fått betala vad den tycker det är värt.. med grunderna att det kanske tar något längre tid än för en verkstad, pga att man har annat att göra också.

så be personen i fråga säga ett pris, så får du avgöra om det är rimligt för din smak!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 140 Inlägg
7 december 2010
jag säger som alla andra, jag hade nog inte tatt betalt av en polare som jag känt i 15 år..
be han va med å hjälpa dig med det han kan och några öl på det så blir det en trevlig kväll i garaget smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

338 Inlägg
7 december 2010
almqvist__89 skrev:
jag säger som alla andra, jag hade nog inte tatt betalt av en polare som jag känt i 15 år..
be han va med å hjälpa dig med det han kan och några öl på det så blir det en trevlig kväll i garaget smile

håller med dig .... ta pengar av en vän känns lite fel....vill han verkligen betala dig för jobbet så låt summa gå på känsla inte på utförtarbete

Audi S4 SuperCharged

MADMIKE
152 Inlägg
7 december 2010
Kan helt ärligt säga att jag aldrig tar betalt för o hjälpa en kompis (ÄVEN om det är mycket jobb) utan han får bjuda på en pizza o sen har man en gentjänst när det skulle behövas.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

Japanese Engineering
690 Inlägg
7 december 2010
Har du känt killen i 15 år så tar du högst 400kr om han frågar vad du vill ha, Killen kanske inte har råd det var kanske därför han fråga dig. Jag vet verkstader som tar 2000-3000 bara för att jag servat bilen hos de nån gång (gör det oftast själv)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

plankan
7 december 2010
Har man känt en kompis i 15 år tar man inte betalt för jobbet -
evt delar givetvis,men jobbet..............No way!!

Mina kompissar brukar bjuda mig på en god middag/utekväll som symbolisk betalning efter bilmek smile

Annars gillar jag bättre tjänst/gentjänst

438 Inlägg
7 december 2010
Jag och mina polare brukar hjälpa varandra,
Tex: polaren hjälpte mig att lyfta ur min motor, sen hjälpte jag han att byta koppling på hans 850, Så tycker jag att det ska funka liksom om man har känt varandra länge.
Och om polaren vill ge dig pengar/ någon form av ersättning, efter jobbet så är det ju upp till honom,
Bara min syn på saken smile

MVH VAnd3rsson
Senast redigerat av VAnd3rsson (7 december 2010)

714 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Ja men han är verkligen ingen sådan som skruvar..han har oxå familj och 3 ungar att ta hand om..så han har heller inte tid..utan han ska åka och lämna bilen hos mig sen komma och hämta den när den e klar.
Jag förlorar pengar om jag inte skulle ta betalt iom att jag skruvar och säljer andra bilar med ! som jag igentligen har fullt upp med

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
7 december 2010
Får tyvärr hålla med dom andra en så pass bra vän tar man inte betalt av, en gentjänst eller något och givetvi matreal. Vill han sedan ge dig något så e de bara ta emot men själv skulle jag aldrig kunna sätta ett pris. När jag gör jobb till nära och dom vill betalar så brukar jag säga att dom får betala va dom tycker att de e värt. Ger inget krav dom blir altid nöjda och oftast får man rätt bra ändå

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 december 2010
Nurminen_ skrev:
Rock-Star skrev:
sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...

Vadå för garanti ? ja byter jag växellåda så är det väl klart att jag kan garantera att det funkar ? anars hade jag väl inte gort det.

Vem betalar vem när du står där och har dragit i sär en drivaxel och inte får ihop det igen (som man faktiskt inte får)  Så att garantera att det funkar är en smula kaxigt om du inte kan backa upp det med att faktiskt ersätta sådant som går sönder under resans gång...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

714 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
torpis skrev:
Nurminen_ skrev:
Rock-Star skrev:
sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...

Vadå för garanti ? ja byter jag växellåda så är det väl klart att jag kan garantera att det funkar ? anars hade jag väl inte gort det.

Vem betalar vem när du står där och har dragit i sär en drivaxel och inte får ihop det igen (som man faktiskt inte får)  Så att garantera att det funkar är en smula kaxigt om du inte kan backa upp det med att faktiskt ersätta sådant som går sönder under resans gång...

Och varför skulle jag dra isär en drivaxel  ? vet inte hur många lådor jag plockat ner..aldrig tagit sönder en drivaxel...jag vet inte hur du gör, om du du står å sliter i dina drivaxlar så dom hoppar ur
Ingenting jag lyckats med iaf smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 december 2010
Nurminen_ skrev:
torpis skrev:
Nurminen_ skrev:

Och varför skulle jag dra isär en drivaxel  ? vet inte hur många lådor jag plockat ner..aldrig tagit sönder en drivaxel...jag vet inte hur du gör, om du du står å sliter i dina drivaxlar så dom hoppar ur

som sagt kaxigt värre

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

714 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
torpis skrev:
Nurminen_ skrev:
torpis skrev:

som sagt kaxigt värre

Nja bara ren fakta.

714 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Sen är vi ju långt ifrån bästa vänner..ser varandra MAX 1 gång per år..tvivlar starkt på att han hade gort samma sak för mig..
Och jag hade utan att blinka en liten slant till en kompis om han bytte låda åt mig

396 Inlägg
7 december 2010
Nurminen_ skrev:
Sen är vi ju långt ifrån bästa vänner..ser varandra MAX 1 gång per år..tvivlar starkt på att han hade gort samma sak för mig..
Och jag hade utan att blinka en liten slant till en kompis om han bytte låda åt mig

Eftersom det verkar som att du säger emot alla på forumet så känns det lite onödigt med en sån här tråd?

Gör som du vill!

Muttley
7 december 2010
du kan ju inte garantera ett skit.

En verkstad lämnar full garanti på att de ska funka. Skjuter växellådan pga fel montering eller nått så betalar en verkstad en ny låda. De gör garanterat inte du.

Och jag vet nog vad jag snackar om, när proffs byttar växelåda på en bil och den klara bara 25 mil och gick rent åt helvete då fick de glatt punga ut för en helt ny låda och låta en annan verkstad utföra jobbet smile

296 Inlägg
7 december 2010
fattar inte heller varför du frågar när du verkar vara så säker på svaret själv.

Men jag brukar iaf ringa till en verkstad o fråga vad dom tar för ett jobb sen lägger jag mig under det beroende på hur nära vän det är som ska ha hjälp wink alltid bästa sättet att göra så tycker jag;)

714 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
du kan ju inte garantera ett skit.

En verkstad lämnar full garanti på att de ska funka. Skjuter växellådan pga fel montering eller nått så betalar en verkstad en ny låda. De gör garanterat inte du.

Och jag vet nog vad jag snackar om, när proffs byttar växelåda på en bil och den klara bara 25 mil och gick rent åt helvete då fick de glatt punga ut för en helt ny låda och låta en annan verkstad utföra jobbet smile

Hehe vet du vad du pratar om ? byter dom en låda och den klarar 25 mil så kan dom ju vara långt ifrån proffs ? ganska svårt att montera en låda fel då den passar bara på ett sätt ? dom kanske drog fel NM inte hade nå växellådsolja i..dom kanske bytte koppling och montera svänghjulet inkl koppling fel...Nåja har sätt många klåpare som jobbar på bilverkstad.
Bara för man jobbar på bilverkstad så behöver man inte vara proffs.

EDIT: Kanske var fel på lådan från början..om den var beg dvs
Senast redigerat av Nurminen_ (7 december 2010)

Sök