2677
Sök

Focal Polyglass2 165VR3 vs DLS gothia 3-vägs kit, åsikter?

1 581 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Hejsan!
Letar febrilt efter 3-vägskit att ersätta mina UP6i i fram och har hittat Focal Polyglass2 165VR3.
Dessa verkar riktigt bra men vill höra omdömen från folk som faktiskt lyssnat på dem.
Mitt UP6i kit är jag grymt nöjd med men vill ha 3-vägskit och detta känns som lättaste vägen att uppgradera och annars är det DLS Gothia som jag har kikat på, synpunkter på dessa?

Har idag ett RA40 som jag kör bryggat med 4-kanalslågnivå så jag fortfarande får stereo så kommer bli att köpa ett RA25 till och flytta bak UP6i kitet till bakdörrarna.

Har någon svetsat fast svarvade stålbafflar i sin mellanplåt? Vill ha stabil montering där högtalarna är lättbytta vilket man får med stålgängor som inte slits på samma vis som med träbafflar.
Eller ska man bygga om dörrsidan för bättre/lättare montering? Nu är jag grymt nöjd med monteringen i framdörrarna med baffel på plåten men när jag väl ska byta blir det ett helvete då dem sitter med små jävla muttrar och sönderdragna skruvar.

Hur mkt bättre ljud får man om man bygger låda i dörren jämfört med att köra öppen montering bakåt?
Finns det någon som bygger om dörrsidor för sånt? Vad kan sånt gå på? för 4 dörrsidor?

Mvh Fellow
Senast redigerat av Fellow (6 december 2010)

2 914 Inlägg
6 december 2010
efter 2 rader så skriver jag, vi kan inte säga vilket som är bättre, det är individuellt vad du vill ha för ljud och vad du tycker passar bäst i just din bil.

Fellow skrev:
Hur mkt bättre ljud får man om man bygger låda i dörren jämfört med att köra öppen montering bakåt?
Finns det någon som bygger om dörrsidor för sånt? Vad kan sånt gå på? för 4 dörrsidor?

Mvh Fellow

det gör en jävla skillnad. lägg hellre pengarna (såg att du hade redan hade ett vettigt kit)
brl ska ha dörrsidor att köpa har jag för mig.
Senast redigerat av kalle_kalle (6 december 2010)

Im Awesome!!
281 Inlägg
6 december 2010
Fellow skrev:
Hejsan!

Har någon svetsat fast svarvade stålbafflar i sin mellanplåt? Vill ha stabil montering där högtalarna är lättbytta vilket man får med stålgängor som inte slits på samma vis som med träbafflar.
Eller ska man bygga om dörrsidan för bättre/lättare montering? Nu är jag grymt nöjd med monteringen i framdörrarna med baffel på plåten men när jag väl ska byta blir det ett helvete då dem sitter med små jävla muttrar och sönderdragna skruvar.

Mvh Fellow

Kan ju säga att dessa är väldigt smidiga att använda om du vill kunna skruva i och ur massa gånger men ändå använda trä http://www.biltema.se/sv/Bygg/Mutter/El … rar-20-st/

Sen så har ju blekingebilradio dörrsidor, vet ej om dom passar din bil (fanns ju s/v40) men det e ju bara höra med dom http://www.blekingebilradio.se/category … orrpaneler

Åk på rätt sätt, åk brett :D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 december 2010
Om du nu ändå kikar på Gothia 3 somlistar 7.5K och kikar även ett kit som listar runt 5K så får jag säga att du kikar på två olika skolor.

Jag har INTE hört Gothia-kitet men jag har hört både nämnda Focal-kit och storebror K2 Power 165 KRX3.
Polyglass-kittet lämnar lite att önska i toppen då den var lite vass (beror nog till stor del på metalldomen och montaget då dessa var helt on-axis (riktademotlyssningsposition) och normal gillar jag detta montage men inte i detta fall)
K2-kittet däremotspelade förvisso relativt ljust på typiskt Focal-manér men långt ifrån lika vasst (använder själv lillebror 130KR och gillar verkligen ljudet i K2-serien).

Så i rättvisans namn så är nog K2-serien mer att jämföra med då du ändå kikar på kit över 7K. Och DÄR uppe snackar vi mer om nyansskillnader än ngt annat.

Men Chrostoffer slog huvudet på spiken. Det hela rör sig om tycke och smak i slutänden smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 581 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Ok, får se mig runt och lyssna. Gillar ju DLS till max så Gothia är nog rätt att satsa på.

Angående dörrsidorna så var det till V40/S40 gamla karossen de fanns att köpa färdiga till.
Hur gör man för att bygga om till låda egentligen? Dörrsidan kan ju inte sitta clipsad då för då lär de ju vibrera satan!

Men att svetsa fast stålbaffel borde ju ge så stabil montering som de går om man inte vill bygga om dörrsidan?

1 581 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
kenny_s skrev:
Kan ju säga att dessa är väldigt smidiga att använda om du vill kunna skruva i och ur massa gånger men ändå använda trä http://www.biltema.se/sv/Bygg/Mutter/El … rar-20-st/

Tackar för de

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
Om du nu ska bygga lådor, varför inte fästa dom i dörren och sen bara haka på dörrsidan utan på och sen skruva fast högtalaren? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 634 Inlägg
9 december 2010
Fellow skrev:
Ok, får se mig runt och lyssna. Gillar ju DLS till max så Gothia är nog rätt att satsa på.

Angående dörrsidorna så var det till V40/S40 gamla karossen de fanns att köpa färdiga till.
Hur gör man för att bygga om till låda egentligen? Dörrsidan kan ju inte sitta clipsad då för då lär de ju vibrera satan!

Men att svetsa fast stålbaffel borde ju ge så stabil montering som de går om man inte vill bygga om dörrsidan?

Jag har testat alla möjliga monteringar i min V40. Stabil montering och tät dörrsida runt om gav ett jävulskt mycket bättre tryck än oem montering såklart. När jag byggde låda förblev trycket ifrån midabsen densamma men ljudbilden och fokus blev klockren. Alltså ljudet vandrade inte omkring det minsta som det gjorde innan.

Jag behöll originalmonteringsclipsen till dörrsidan men satte en extra plåtskruv genom dörrpanelen och ut i mellanplåten i främre nedre hörn. Eftersom dörrpanelen numera väger runt 10kg så är det inte mycket som vibrerar tongue

Nu har ju du den nya modellen men poängen är den samma.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 581 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Alltså det verkar vara skitstabilt nu. Har haft lite problem med dålig bas och vibrationer men har sett över skruvarna i baffeln och verkar sitta bra nu. Men vill ha det lätt att byta så därför jag tänkte om någon annan har fått bafflar frästa i stål och svetsat fast på plåten? Det borde ju ge bästa resultat om man bortser från byggd låda?

3 121 Inlägg
9 december 2010
I min värld känns det som slöseri att montera så fina element i oem dörrsida.
Det gör väldigt mycket att bygga en låda som du sedan sätter dörrsidan över.

1 581 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
viccoA skrev:

Har dock inte den kunskapen eller möjlighet pga whiplashskada så värk i nacke o axlar är oundvikligt vid sådana arbeten:(

2 914 Inlägg
10 december 2010
Fellow skrev:
viccoA skrev:

Har dock inte den kunskapen eller möjlighet pga whiplashskada så värk i nacke o axlar är oundvikligt vid sådana arbeten:(

be någon som du känner och vet att är seriös på att bygga den / det åt dig, eller någon seriös ljudbutik. smile

1 581 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Fellow skrev:
viccoA skrev:

be någon som du känner och vet att är seriös på att bygga den / det åt dig, eller någon seriös ljudbutik. smile

Då blir det väl att lämna till firma för har ingen bekant som sysslar ens lite med att pilla med bilen mer än laga när något går sönder:/ så känner ingen irl som delar mitt intresse.

2 914 Inlägg
11 december 2010
Fellow skrev:
kalle_kalle skrev:
Fellow skrev:

Då blir det väl att lämna till firma för har ingen bekant som sysslar ens lite med att pilla med bilen mer än laga när något går sönder:/ så känner ingen irl som delar mitt intresse.

kanske finns någon här som du vet att kan (ta inte första bästa) som är villig att hjälpa dig för en peng smile

1 581 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Fellow skrev:
kalle_kalle skrev:

kanske finns någon här som du vet att kan (ta inte första bästa) som är villig att hjälpa dig för en peng smile

Ja absolut! Får väl höra mig runt men är de någon som är sugen så kan dem pma mig.
Vad är rimligt att ett sånt jobb kan kosta? 1500 kr per dörrsida + material eller?

Sök