3451
Sök

Snick bygge på en b230E

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#1
Har en liten fråga bara. Min bruks  som jag kör med dagligen är en b230e. Alltså k-jet sprutet utan luftmassemätare. Tänkte finns det nån möjlighet att dra på en turbo med original sprutet jag har. Vet att man måste få upp trycket på soppan, har hört att det ska sitta en btr som man kan ställa om trycket. Men går den för fett då på låga? Tänkte om man just höjde bara...

Nån som har nå erfarenhet om sprutet?

Vet att det är lättas att slänga ner en komplett motor med härva, men orkar inte smile Har redan min andra bil
MVH Hedin

skogenracing.com for real people and cars..

Jonnymoberg
9 december 2010
#2
Saab 900 Turbo dom äldre har en ställbar btr som är gjord för Turbo. skaffa en sån och montera så ökar soppamängden när du får laddtryck. bakom en mässings bricka sitter en insexskruv där du även kan ställa trycket för att öka blandningen eller minska på hela registret. ungefär som ställbart munstycke på en gammal moped. det är bra om man har lambda mätare så man ser att den får tillräckligt med soppa vid laddtryck osv.

lägre styrtryck ger mindre mottryck på luftbrickan (mängdätaren) vilket ger mera soppa. det fungerar ungefär som en våg. luften som sugs in på ena sidan och bränsletrycket som väger imot på andra sidan.

när btr får laddtryck så minskar styrtrycket vilket i sin tur ger mera soppa. det är mycket enkelt bara man förstår hur det fungerar. K-jet säger folk är kasst men det är bara för att dom inte vet hur det fungerar. jämför man det mot att köra med förgasare så är det bättre men självklart är nytt sprut bäst.

länk till btr eller som saab kallar det styrtrycksventil:

http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html
Senast redigerat av Jonnymoberg (9 december 2010)

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#3
Oki lät inte så svårt. Kan ju vara roligt att prova. Bara o införskaffa mig en sån då smile

skogenracing.com for real people and cars..

Forummoderator
26 361 Inlägg
10 december 2010
#4
Ska du behålla orginalsprutet så se till att inte skicka på nåt laddtryck bara. Luftbäljen kommer lossna..
Finns mer på detta på forumet om du söker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jonnymoberg
10 december 2010
#5
ja just det, du får nog byta insug och ta från en nyare insprutare för luftmängdmätaren sitter under insuget på volvo kom jag på. sen får man dra ett rör till turbon från bälgen och tillbaka till "nya" insuget har jag för mig. kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut nu men jag har för mig det var så.
Senast redigerat av Jonnymoberg (10 december 2010)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 december 2010
#6
b19et b21et osv har ju k-jet så jag skulle försöka få tag i styrhuvud? därifrån och ställa på. Annars finns de porsche styrhuvuden och många andra tyskar som kanske levererar mer bränsle

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

170 Inlägg
10 december 2010
#7
Snikbygge? ;-)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#8
Oki smile då vet jag...

skogenracing.com for real people and cars..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
#9
Boostrider skrev:
b19et b21et osv har ju k-jet så jag skulle försöka få tag i styrhuvud? därifrån och ställa på. Annars finns de porsche styrhuvuden och många andra tyskar som kanske levererar mer bränsle

Ja finns från porsche -70 talare. Vet inte om den "bryggan" funkar till 4 cylindrigt, men det går väl antagligen att plugga två av utgångarna.... Annars är helt enkelt styrhuvud från ET bäst...

Originalmätaren går att använda, men man måste sätta den före turbon. Den kan i princip inte sitta kvar under insuget. Kan även vara bra att ersätta gummibälgen mot glasfiber eller liknande då gummit brukar sugas ihop. Använder man originalmätaren så får man helt enkelt kalibrera om den för större luftflöde. Man kan t.ex. borra hål i skivan så att den inte ger lika stort utslag, men sedan i sin tur öka bränsletrycket så att det ger mer bensin på samma utslag som förut osv.

Sitter en inbyggt "btr" i styrhuvudet, och den skulle jag skruva bort och ersätta med en extern btr på returledningen istället helt enkelt. Är inte 100 på om man bara kan plocka ur originalbtr:en men det borde nästan gå av vad jag har lyckats luskat fram. Har en b23E snurra i en av mina bilar som inte går bra p.g.a. fel blandning, och originalbtr:en är dels skitdryg att komma åt och hopplös att ställa om. Man måste schimsa fjädern med brickor för att få rätt tryck.... Så funderar på att meka dit en extern btr och testa på den...


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
11 december 2010
#10
som sagt bränslefördelaren måste bort från insuget annars kommer det inte fungera

iövrigt är det inga problem bara att montera den vid sidan av och låta turbon suga upp vågen så är det inga problem alls

sen brickar man bara upp bränsletrycket tänk dock på att man redan från början har 5bars bränsletryck

söker man på volvo grupp a så hittar man en pdf som är till b21Et där man monterar större turbo höjer bränsletryck osv

kan nog ge lite vättiga tips

Kör fort så hinner inget hända...

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#11
Tackar smile Så måste alltså sätta min bränslefördelare till insuget på turbon för att få samma funktion som den var innan. Alltså att den suger som den gjorde förr.

Men vart ska jag koppla in min btr? ser att det går en slang från pumpen som sedan går under mitt insug till en station som där efter fördelar ut min soppa till spridarna i toppen...


MVH

skogenracing.com for real people and cars..

Jonnymoberg
11 december 2010
#12
det kommer inte funka överhuvud taget med en annan btr. grejen med K-jet är att du sänker styrtrycket för att få mera soppa och höjer det för att få mindre. tar man en "btr från gamla saab 900 som är avsett för turbo så sänks styrtrycket när btr känner av laddtrycket. jämför med original btr som inte har någon slang in för turbotryck så blir det samma blandning oavs turbotryck.

att laborera med annat bränslehuvud är idiotiskt! då är det bättre att kasta K-jet i soptunnan och köpa Megasquirt eller annat modernt sprut.

det enda sättet du kan få det att funka är genom en btr från en turbo som sänker styrtrycket motsatt för vad en vanlig btr gör som höjer trycket vilket skulle göra att du fick mindre soppa.

sen gäller det att hitta en balans mellan system tryck (brickorna) och styrtryck. dom samspelar med varandra kan man säga. lambdamätare är enormt bra om man vill få till det snabbt och lätt samt att man vet att den får rätt värden och inte går för snålt.

jag vet för jag har laborerat med K-jet i ca 1års tid och fick det att funka riktigt bra tillslut. men du är väldigt begränsad med K-jet. 180hk är troligtvis vad ditt k-jet klarar av.

det går att fixa med k-jet så det funkar men i dagsläget skulle jag inte orka hålla på när man får en ms box för 3500>kr. kan låta som en del pengar men räkna på arbetstimmar det tar att justera in K-jet som oerfaren så är det värt det.
Senast redigerat av Jonnymoberg (11 december 2010)

Jonnymoberg
11 december 2010
#13
den här bilen har K-jetronic från Saab 900T och en T25 turbo. 1.3 liters motor på ca 160-170hk (original 75hk)

http://www.garaget.org/video/e1dkg60flgnx
Senast redigerat av Jonnymoberg (11 december 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
#14
Jonnymoberg skrev:
det kommer inte funka överhuvud taget med en annan btr. grejen med K-jet är att du sänker styrtrycket för att få mera soppa och höjer det för att få mindre. tar man en "btr från gamla saab 900 som är avsett för turbo så sänks styrtrycket när btr känner av laddtrycket. jämför med original btr som inte har någon slang in för turbotryck så blir det samma blandning oavs turbotryck.

att laborera med annat bränslehuvud är idiotiskt! då är det bättre att kasta K-jet i soptunnan och köpa Megasquirt eller annat modernt sprut.

det enda sättet du kan få det att funka är genom en btr från en turbo som sänker styrtrycket motsatt för vad en vanlig btr gör som höjer trycket vilket skulle göra att du fick mindre soppa.

sen gäller det att hitta en balans mellan system tryck (brickorna) och styrtryck. dom samspelar med varandra kan man säga. lambdamätare är enormt bra om man vill få till det snabbt och lätt samt att man vet att den får rätt värden och inte går för snålt.

jag vet för jag har laborerat med K-jet i ca 1års tid och fick det att funka riktigt bra tillslut. men du är väldigt begränsad med K-jet. 180hk är troligtvis vad ditt k-jet klarar av.

det går att fixa med k-jet så det funkar men i dagsläget skulle jag inte orka hålla på när man får en ms box för 3500>kr. kan låta som en del pengar men räkna på arbetstimmar det tar att justera in K-jet som oerfaren så är det värt det.

Sätter man dit en extern btr får man ju använda den för att kontrollera systemtrycket, tvärt om går förstår inte.

Men frågan är om styrtrycket ( som då höjs lika mycket ) kompenserar emot mer eller mindre än vad det ökade systemtrycket ger i bränsle? För om det kompenserar mindre så räcker det ju med att höja systemtrycket tills det blir ok. Annars får man ju sänka styrtrycket med en till btr...


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
12 december 2010
#15
det styrtrycket gör är att dämpa kolvens rörelse i bränslefördelaren

detta är bara för att kunna ha olika blandingar mellan kall och varm motor
man kan kalla det en chok

att labba med bränslehuvuden och styrtrycksventiler är verkligen inget problem
systemen är väldigt enkla när man väl satt sig in och fungerar yppligt om man förstår hur dom fungerar

men så klart är det apdålig ekonomi att åka k-jet
körde gnistat sprut på min 245turbo och den fick man vara glad om man klarade på 1.6l/mil
mätt 1.8 vid lite lek


kör man med saab900turbo eller 240turbons styrtrycksventil så är dessa inställningsbara
vilket gör att man kan välja blandningsförhållandena ganska okej

mindre styrtryck ger fetare blanding högre styrtryck snålare blandning

jag personligen skulle kasta k-jet hänga i en motor el från en 240 88b-93 och hänga dit 940turbo boxar spridare och allt där till och köra på smile

väldigt enkel el att koppla in finns dessutom bra guider hur man ska göra

Kör fort så hinner inget hända...

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#16
Jo sånt vet jag :smile Håller på själv med MS Så det är inga problem. La just upp denna tråd bara för att få svar om just k-jet:) har aldrigt hållt på med det så det lite spännande, Men som sagt tack för svaren

skogenracing.com for real people and cars..


Sök