japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut. den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et. leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)
japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut. den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et. leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)
med gamla motorn vart de aldrig så jag märker om något är fel och de är de ju nu helt nyrenoverad motor, hade problemet att den vart mkt varmare under huven på lunda tävlingen och träning i söderhamn alla gånger innan med exakt alla saker fast på et motorn så fanns inte de problemet
Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln. Sätt lampans + & - på batteriet. Klämman på tändkabeln till ettans tändstift. Lossa bulten (13 mm) som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren. Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida. Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem. Lys nu med lampan ner mot vevaxelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt. Vacuumslangen till fördelaren ska vara bortkopplad och pluggad. Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp och sätta klädnypa på. Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet. Lycka till:)
Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln. Sätt lampans + & - på batteriet. Klämman på tändkabeln till ettans tändstift. Lossa bulten 13 mm som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren. Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida. Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem. Lys nu med lampan ner mot vevakelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt. Vacuumslangen till fördelaren ska vara borkopplad och pluggad. Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp. Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet. Lycka till:)
jag har ju bakmonterad fördelare de du pratar om är nog till en fördelare som sitter på blocket
ja stift beställde dom hen från volvo åt mej som skulle funka bra sa dom, men min polare ahl84 här på garaget, han säger att de är tändningen men han har inte tid att berätta hur man gör
Beror ju på om det är "hallgivare" eller "svänghjulsgivare"
Är det hallgivare så kan man justera tändningen, vilket jag också tror att det är på motronic?
ja de är motronic eftersom de är b230ET sprutet då är de väl hallgivare om jag inte minns helt fel skruva kan jag bra men när de kommer in på el och massa sånt är jag värdelös än så länge
Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?
Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?
det enda den kan göra är dock att öka på soppan, samt sänka tändningen, t.ex om man kör på soppa av låg kvalitet för att förhindra spik.
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
okej, jag kör ju 95-oktan som jag alltid gjort. de här problemet kom ju efter att jag bytte motor så fattar inte har märkt att de vart varmt under huven förut men såg de aldrig när de va ljust ut. jag har ingen aning vad jag ska köra
Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.
Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.
ja de är kopplat sätt annars skulle bilen gå riktigt dåligt orginal soppa tryck just nu, laddar 0.5bar. avgasvärden är bra hos bes. ska testa byta till alu ic:n och se om de kyler lite bättre då.