3825
Sök

Ställa tängning, volvo 740 tic 87

326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#1
japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut.
den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et.
leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv smile
så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)


357 Inlägg
13 december 2010
#2
grindborg1 skrev:
japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut.
den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et.
leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv smile
så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)

Är det anledningen? För det är inget ovanligt.
Senast redigerat av aF (13 december 2010)


326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#3
med gamla motorn vart de aldrig så smile jag märker om något är fel och de är de ju nu smile helt nyrenoverad motor, hade problemet att den vart mkt varmare under huven på lunda tävlingen och träning i söderhamn smile alla gånger innan med exakt alla saker fast på et motorn så fanns inte de problemet smile


15 Inlägg
13 december 2010
#4
Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln.
Sätt lampans + & - på batteriet.
Klämman på tändkabeln till ettans tändstift.
Lossa bulten (13 mm) som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren.
Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida.
Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem.
Lys nu med lampan ner mot vevaxelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt.
Vacuumslangen till fördelaren ska vara bortkopplad och pluggad.
Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp och sätta klädnypa på.
Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet.
Lycka till:)
Senast redigerat av Pelirally (13 december 2010)


Volvo Fantast
194 Inlägg
13 december 2010
#5
Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#6
Pelirally skrev:
Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln.
Sätt lampans + & - på batteriet.
Klämman på tändkabeln till ettans tändstift.
Lossa bulten 13 mm som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren.
Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida.
Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem.
Lys nu med lampan ner mot vevakelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt.
Vacuumslangen till fördelaren ska vara borkopplad och pluggad.
Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp.
Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet.
Lycka till:)

jag har ju bakmonterad fördelare smile de du pratar om är nog till en fördelare som sitter på blocket smile


15 Inlägg
13 december 2010
#7
jag har ju bakmonterad fördelare smile de du pratar om är nog till en fördelare som sitter på blocket smile

Klart det är. My bad. Sorry.
Kollat att byta värmetal på stiften då?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
#8
karlsson_6 skrev:
Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Beror ju på om det är "hallgivare" eller "svänghjulsgivare"

Är det hallgivare så kan man justera tändningen, vilket jag också tror att det är på motronic?


326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#9
ja stift beställde dom hen från volvo åt mej som skulle funka bra sa dom, men min polare ahl84 här på garaget, han säger att de är tändningen men han har inte tid att berätta hur man gör tongue


326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#10
Bensinskallen skrev:
karlsson_6 skrev:
Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Beror ju på om det är "hallgivare" eller "svänghjulsgivare"

Är det hallgivare så kan man justera tändningen, vilket jag också tror att det är på motronic?

ja de är motronic eftersom de är b230ET sprutet smile då är de väl hallgivare om jag inte minns helt fel tongue
skruva kan jag bra men när de kommer in på el och massa sånt är jag värdelös än så länge wink


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
#11
motronic kan du inte ställa tändningen med fördelaren.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

326 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
motronic kan du inte ställa tändningen med fördelaren.

hur ska man fixa de då? smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
#13
annan mjukvara, flytta triggerfästet

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
#14
NITROUS skrev:
annan mjukvara, flytta triggerfästet

Så det sitter svänghjulsgivare på ET?

På ALLA ET med motronic?

( bra att veta wink )


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
#15
Bensinskallen skrev:
NITROUS skrev:
annan mjukvara, flytta triggerfästet

Så det sitter svänghjulsgivare på ET?

På ALLA ET med motronic?

( bra att veta wink )

på 740 med motronic, ja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

179 Inlägg
13 december 2010
#16
Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
#17
Gomez skrev:
Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?

det enda den kan göra är dock att öka på soppan, samt sänka tändningen, t.ex om man kör på soppa av låg kvalitet för att förhindra spik.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

326 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#18
okej, jag kör ju 95-oktan som jag alltid gjort.  de här problemet kom ju efter att jag bytte motor så fattar inte tongue har märkt att de vart varmt under huven förut men såg de aldrig när de va ljust ut. jag har ingen aning vad jag ska köra tongue


179 Inlägg
14 december 2010
#19
Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.
Senast redigerat av Gomez (14 december 2010)


326 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#20
Gomez skrev:
Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.

ja de är kopplat sätt annars skulle bilen gå riktigt dåligt smile orginal soppa tryck just nu, laddar 0.5bar. avgasvärden är bra hos bes. ska testa byta till alu ic:n och se om de kyler lite bättre då.



Sök