4266
Sök

DLS Nobelium 10" i sluten GAS-låda?

687 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har blivit sugen på att skaffa mig ett par dls nobelium 10" då de verkar var väldigt fina basar. Min fråga är: Går det går att slänga in dem i min gamla fabrikslåda från GAS? Den är sluten och anpassae för två element. Vet inte exakt liter men den är ju inte så jättestor. Kommer detta låta skit? Kan det vara skadligt för basarna om lådan är för liten/dåligt anpassad?

Tack på förhand.

Mvh /Daniel

560 Inlägg
14 december 2010
#2
Mät lådan utvändigt, höjd, bred och djup (mät nertill och upptill om du har en vinklad låda).

Denna basen vill ha 18 liter per bas om du har separat kamare för bäst resultat men funkar okej från ca 16-24 liter.

Danne_485 skrev:
Hej!
Jag har blivit sugen på att skaffa mig ett par dls nobelium 10" då de verkar var väldigt fina basar. Min fråga är: Går det går att slänga in dem i min gamla fabrikslåda från GAS? Den är sluten och anpassae för två element. Vet inte exakt liter men den är ju inte så jättestor. Kommer detta låta skit? Kan det vara skadligt för basarna om lådan är för liten/dåligt anpassad?

Tack på förhand.

Mvh /Daniel

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

560 Inlägg
15 december 2010
#3
Glömde skriva att dom funkar kalasbra i 35 liters sluten låda om du har dom i samma låda (som jag alltid bygger själv).

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#4
jimmyostrom skrev:
Glömde skriva att dom funkar kalasbra i 35 liters sluten låda om du har dom i samma låda (som jag alltid bygger själv).
Hej!
Uppdaterar lite nu när jag har mätt lådan. Börjar med innermåttet för jag antar att det är viktigast.
Lådan är vinklad och har en skiljevägg innuti som skiljer de två elementen åt, så att de har en varsin låda.

Botten bredd (bakkant till framkant): 18 cm
Toppen/taket (bakkant till framkant): 11 cm
Höjden: 29 cm i framkant och 30 cm i bakkant (eftersom det lutar där bak)
Botten bredd (sidled, vänster till höger): 27 cm

Hur många liter blir detta?

Förklarade jag tillräckligt bra eller måste jag lägga upp en skiss? smile

Mvh
Daniel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#5
Jag får det till 114l på ett ungefär enligt de mått du angett.
2,9*2,7*1,1=8,163
2,9*2,7*0,7 (1.8-1.1)=5,481/2 (eftersom det blir en trekant så halveras denna volym)=2,7405
8,613+2,7405=11,3535

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#6
Lonefox skrev:
Jag får det till 114l på ett ungefär enligt de mått du angett.
2,9*2,7*1,1=8,163
2,9*2,7*0,7 (1.8-1.1)=5,481/2 (eftersom det blir en trekant så halveras denna volym)=2,7405
8,613+2,7405=11,3535
Oj, 11,4 liter var inte mycket det. Men det är ju inga megabasar som sitter i direkt så det är väl förståeligt. Har ett svagt minne om något med 29 liter så det kan nog stämma kanske eftersom det kan var beräknat på ytttermåtten.

Edit: Med andra ord så blir det alldeles för litet för nobeliumbasarna då? Kanske blir till å bygga sig sin första låda då kanske.
Senast redigerat av Danne_485 (26 december 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#7
Var det färdig låda med dubbla silvriga Alpha-element i?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#8
Japp. Det stämmer det. Fanns även senare i nytt utförande med orange basar. Men detta är föregångaren med silvriga basar precis som du säger. Var det något särskilt du tänkte på? smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#9
Danne_485 skrev:
Japp. Det stämmer det. Fanns även senare i nytt utförande med orange basar. Men detta är föregångaren med silvriga basar precis som du säger. Var det något särskilt du tänkte på? smile
Hade jag vetat det hade jag sagt 11l per kammare med en gång big_smile
Haft den enkla varianten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#10
Lonefox skrev:
Danne_485 skrev:
Japp. Det stämmer det. Fanns även senare i nytt utförande med orange basar. Men detta är föregångaren med silvriga basar precis som du säger. Var det något särskilt du tänkte på? smile
Hade jag vetat det hade jag sagt 11l per kammare med en gång big_smile
Haft den enkla varianten.
Haha okey, big_smile Ja det var min allra första bilstereouppgradering. Ingick ett 4-kanalssteg och tillsammans kostade det runt 2000 har jag för mig. big_smile Men den blir på tok för litet antar jag?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#11
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Danne_485 skrev:
Japp. Det stämmer det. Fanns även senare i nytt utförande med orange basar. Men detta är föregångaren med silvriga basar precis som du säger. Var det något särskilt du tänkte på? smile
Hade jag vetat det hade jag sagt 11l per kammare med en gång big_smile
Haft den enkla varianten.
Haha okey, big_smile Ja det var min allra första bilstereouppgradering. Ingick ett 4-kanalssteg och tillsammans kostade det runt 2000 har jag för mig. big_smile Men den blir på tok för litet antar jag?
Absolut.

DLS själva rekomenderar 18l sluten och då med bara EN talspole inkopplad.
Senast redigerat av Lonefox (26 december 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:

Hade jag vetat det hade jag sagt 11l per kammare med en gång big_smile
Haft den enkla varianten.
Haha okey, big_smile Ja det var min allra första bilstereouppgradering. Ingick ett 4-kanalssteg och tillsammans kostade det runt 2000 har jag för mig. big_smile Men den blir på tok för litet antar jag?
Absolut.

DLS själva rekomenderar 18l sluten och då med bara EN talspole inkopplad.
Okey. Får nog bygga en egen låda isf då. Är lite nybörjare på vissa saker när det gäller talspolar. Vad är skillnanden på att köra med en eller två talspolar? Om man kör med en talspole tex så kan man köra steget i 2 ohm ist för 1 ohm eller? Effekt eller kontrollförlust ho basen då?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#13
Parametrarna förändras beroende på hur man kopplar in spolarna.
Detta förändrar förutsättningarna för lådval.

En nackdel med en spole inkopplad är halverad effekttålighet, ökad massa att föflytta för att nämna ett par saker.

Nej du kan inte få två ohm på annat sätt än att koppla båda spolarna parallellt med varandra.

För mer exakt lådval till de olika sätten att koppla skulle jag hört av mig till DLSoch frågat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#14
Lonefox skrev:
Parametrarna förändras beroende på hur man kopplar in spolarna.
Detta förändrar förutsättningarna för lådval.

En nackdel med en spole inkopplad är halverad effekttålighet, ökad massa att föflytta för att nämna ett par saker.

Nej du kan inte få två ohm på annat sätt än att koppla båda spolarna parallellt med varandra.

För mer exakt lådval till de olika sätten att koppla skulle jag hört av mig till DLSoch frågat.
Okey. Då måste det ju vara bäst att använda bägga spolarna om man har slutsteg till det. Blir att köra DLS A6 i 1 ohm vilket ger 1200 watt och basarna kräver 500 x 2 vilket ger 1000 watt och då har man 200 watt tillgodo. Borde ju vara helt okey. Alternativet är att köra bara en bas och köra i 2 ohm vilket blir 870 watt från steget och 370 watt över. Kan man klara sig med en bas tro och ändå få hyfsat med tryck? Ska höra med DLS och blekinge bilradio angående låda senare. Tack för all hjälp i trådarna hittills. Har fått redo på mycket värdefullt och det är mycket uppskattat! smile

1 634 Inlägg
26 december 2010
#15
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Parametrarna förändras beroende på hur man kopplar in spolarna.
Detta förändrar förutsättningarna för lådval.

En nackdel med en spole inkopplad är halverad effekttålighet, ökad massa att föflytta för att nämna ett par saker.

Nej du kan inte få två ohm på annat sätt än att koppla båda spolarna parallellt med varandra.

För mer exakt lådval till de olika sätten att koppla skulle jag hört av mig till DLSoch frågat.
Okey. Då måste det ju vara bäst att använda bägga spolarna om man har slutsteg till det. Blir att köra DLS A6 i 1 ohm vilket ger 1200 watt och basarna kräver 500 x 2 vilket ger 1000 watt och då har man 200 watt tillgodo. Borde ju vara helt okey. Alternativet är att köra bara en bas och köra i 2 ohm vilket blir 870 watt från steget och 370 watt över. Kan man klara sig med en bas tro och ändå få hyfsat med tryck? Ska höra med DLS och blekinge bilradio angående låda senare. Tack för all hjälp i trådarna hittills. Har fått redo på mycket värdefullt och det är mycket uppskattat! smile
Såå överskattat med watt! Själv hade jag ett litet Rockford Punch 300.1 kopplat till en DLS UR12 och det spelade på riktigt jäkla bra, tycker inte att jag hade mer tryck med ett A6 på en DLS X12 faktiskt, spelade såklart med mer kontroll men jag var allt annat än missnöjd med 300w till UR12an.

Numera Saab 9-5 Aero -00

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#16
andreas_gbg_ skrev:
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Parametrarna förändras beroende på hur man kopplar in spolarna.
Detta förändrar förutsättningarna för lådval.

En nackdel med en spole inkopplad är halverad effekttålighet, ökad massa att föflytta för att nämna ett par saker.

Nej du kan inte få två ohm på annat sätt än att koppla båda spolarna parallellt med varandra.

För mer exakt lådval till de olika sätten att koppla skulle jag hört av mig till DLSoch frågat.
Okey. Då måste det ju vara bäst att använda bägga spolarna om man har slutsteg till det. Blir att köra DLS A6 i 1 ohm vilket ger 1200 watt och basarna kräver 500 x 2 vilket ger 1000 watt och då har man 200 watt tillgodo. Borde ju vara helt okey. Alternativet är att köra bara en bas och köra i 2 ohm vilket blir 870 watt från steget och 370 watt över. Kan man klara sig med en bas tro och ändå få hyfsat med tryck? Ska höra med DLS och blekinge bilradio angående låda senare. Tack för all hjälp i trådarna hittills. Har fått redo på mycket värdefullt och det är mycket uppskattat! smile
Såå överskattat med watt! Själv hade jag ett litet Rockford Punch 300.1 kopplat till en DLS UR12 och det spelade på riktigt jäkla bra, tycker inte att jag hade mer tryck med ett A6 på en DLS X12 faktiskt, spelade såklart med mer kontroll men jag var allt annat än missnöjd med 300w till UR12an.
Okey. Gött att få lite feedback från en som hållit på mycket med DLS. Vad hade du rekommenderat mig att köra? Har du lyssnat på Nobelium-basen? Räcker det att köra ett element för att få bra med bas?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#17
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#18
Lonefox skrev:
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....
Bra bas är enligt mig en bas som spelar med kontroll och är korrekt. Den skall vara djup men ändå ha en skön kick i de lägre registren. Typ lite som en kraftfullare hemmabiobas som hänger med bra och spelar riktigt skönt. Det är därför jag kikat på DLS för de verkar vara lite mer åt finlir och hifihållet och inte bara en massa bröt. Antar att man kan få ganska bra klipp i deras basar med.

Om det räcker med en bas i Andreas bil med sådan fin anläggning så lär det ju duga åt mig med. Jag har kört dubbla basar förut och jag har aldrig fått till det riktigt bra, Därför är jag mer än lycklig om jag klarar mig med enbart ett element. Sedan så tar det mycket mindre plats i skuffen vilket jag verkligen ser som ett plus. Därför är jag angelägen att veta hur bra man kan spela med bara en bas. Vilken typ av låda hade Andreas förresten vid tillfället då du lyssnade?

Mvh Daniel

Gladen Audio
2 388 Inlägg
26 december 2010
#19
En Nobelium 12" kan ju va en ide istället för två 10"?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#20
Frippe_L skrev:
En Nobelium 12" kan ju va en ide istället för två 10"?
Ja, jag har bestämt mig för att bara kör ett element till att börja med nu. Lika bra att testa det eftersom jag aldrig haft det tidigare. Är det någon större skillnad på att köra en 12" istället för en 10"? Att den kan spela djupare säger vissa är en myt eftersom det beror på hur man bygger lådan. Vad är det som gäller egentligen? Se min beskrivning på hur jag vill ha basen så kanske ni kommer fram till vad som kan passa mig. smile


Sök