4035
Sök

DLS Nobelium 10" i sluten GAS-låda?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#21
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....
Bra bas är enligt mig en bas som spelar med kontroll och är korrekt. Den skall vara djup men ändå ha en skön kick i de lägre registren. Typ lite som en kraftfullare hemmabiobas som hänger med bra och spelar riktigt skönt. Det är därför jag kikat på DLS för de verkar vara lite mer åt finlir och hifihållet och inte bara en massa bröt. Antar att man kan få ganska bra klipp i deras basar med.

Om det räcker med en bas i Andreas bil med sådan fin anläggning så lär det ju duga åt mig med. Jag har kört dubbla basar förut och jag har aldrig fått till det riktigt bra, Därför är jag mer än lycklig om jag klarar mig med enbart ett element. Sedan så tar det mycket mindre plats i skuffen vilket jag verkligen ser som ett plus. Därför är jag angelägen att veta hur bra man kan spela med bara en bas. Vilken typ av låda hade Andreas förresten vid tillfället då du lyssnade?

Mvh Daniel
Sluten om jag inte missminner mig. Samma låda han hade till RW12 han tävlade med.
Ja då är du på rätt spår.
Men det finns andra bra märken för bra hifibas.
Fransmännen är inte dåliga på att bygga högtalare de heller wink
Min Focal K21v2 spelar inte fy skam för att vara en 8" för 2K men den får storpisk i både ljudtryck, djupbas och kontroll av Utopia BE 21WX för 8K i samma bil, låda och steg. big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#22
Lonefox skrev:
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....
Bra bas är enligt mig en bas som spelar med kontroll och är korrekt. Den skall vara djup men ändå ha en skön kick i de lägre registren. Typ lite som en kraftfullare hemmabiobas som hänger med bra och spelar riktigt skönt. Det är därför jag kikat på DLS för de verkar vara lite mer åt finlir och hifihållet och inte bara en massa bröt. Antar att man kan få ganska bra klipp i deras basar med.

Om det räcker med en bas i Andreas bil med sådan fin anläggning så lär det ju duga åt mig med. Jag har kört dubbla basar förut och jag har aldrig fått till det riktigt bra, Därför är jag mer än lycklig om jag klarar mig med enbart ett element. Sedan så tar det mycket mindre plats i skuffen vilket jag verkligen ser som ett plus. Därför är jag angelägen att veta hur bra man kan spela med bara en bas. Vilken typ av låda hade Andreas förresten vid tillfället då du lyssnade?

Mvh Daniel
Sluten om jag inte missminner mig. Samma låda han hade till RW12 han tävlade med.
Ja då är du på rätt spår.
Men det finns andra bra märken för bra hifibas.
Fransmännen är inte dåliga på att bygga högtalare de heller wink
Min Focal K21v2 spelar inte fy skam för att vara en 8" för 2K men den får storpisk i både ljudtryck, djupbas och kontroll av Utopia BE 21WX för 8K i samma bil, låda och steg. big_smile
Ja, jag är allt öppen för förslag när det gäller andra basar också. smile Anledningen till att jag är inne på nobeliumbasen, förutom de faktorer jag redan nämnt, är att jag tyckte det vore fint att köra samma märke på alla grejer och så har jag sett att den rekommenderas varmt av många. Dessutom är ju priset väldigt lågt på den just nu. smile Vad hade du valt mellan 10" å 12"? Kör du med enbart en bas?

RW12 vs nobelium 12? Nobelium har ju kostat 5 k så den borde ju slå både RW 12 och storebror RMW 12? 500 watt mot 400 och 250 också.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#23
Stirra dig nu inte blind på effekttåligheten.
RWn är en BRA bas för det priset. Och en stor anledning till varför så många tävlingsbilar hade dessa var marknadsföring.
Vänta du så skall du få se hur många som har deras nya bas under 2011...spec. ute i Europa i övrigt.

Men RW kontra Nob? Nob alla dagar i veckan.
Jag själv hade valt bas utefter förutsättningar.

Hur stor låda får jag plats med tex. DET är en stor faktor för mig.
Jag själv hade valt Nob 10 då lådan blir mindre och jag kanske till och med hade lyckats trolla dit en baslåda framme i bilen under i-brädan. Men det är jag det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#24
En fundering jag har för vinterbilen (bmw e34) är att köra en 10a eller 12 i sluten låda och placera den precis vid skidluckan så att den spelar direkt in i bilen. Låter detta som en bra ide'? Hur ska jag göra för att basen inte ska störa mina DLS 1073 som jag har monterat i mina hemmasnickrade hatthylla isf? Helst skulle man ju vilja montera basen i en baffel i plåten och sedan bygga en låda bakom så det blir helt tätt för basen in mot cupe'n men vet inte om det skulle fungera.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 december 2010
#25
Gör så som du tänkt och gör en ram mellan låda och ryggstöd så INGEN luft kan smita runt åt fel håll, då kommer du inte ha nå problem med att basen stör 7x10orna samtidigt som det kommer låta bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#26
Lonefox skrev:
Stirra dig nu inte blind på effekttåligheten.
RWn är en BRA bas för det priset. Och en stor anledning till varför så många tävlingsbilar hade dessa var marknadsföring.
Vänta du så skall du få se hur många som har deras nya bas under 2011...spec. ute i Europa i övrigt.

Men RW kontra Nob? Nob alla dagar i veckan.
Jag själv hade valt bas utefter förutsättningar.

Hur stor låda får jag plats med tex. DET är en stor faktor för mig.
Jag själv hade valt Nob 10 då lådan blir mindre och jag kanske till och med hade lyckats trolla dit en baslåda framme i bilen under i-brädan. Men det är jag det wink
Okey, då är jag med. Svårt ha koll på sådant för en kille som inte varit med i svängen så länge så att säga. smile Men då lär det ju bli en Nobelium iaf då och troligen en 10".smile Ja , är man duktig på att bygga så öppnar sig såklart många dörrar. wink

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#27
ChriZtoffer skrev:
Gör så som du tänkt och gör en ram mellan låda och ryggstöd så INGEN luft kan smita runt åt fel håll, då kommer du inte ha nå problem med att basen stör 7x10orna samtidigt som det kommer låta bra!
Ja, det låter som en bra ide'. smile Ska försöka testa detta. Något tips på lådvolym?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#28
Här har du ngr bilder på hur det blev i en kompis BMW med budgetbygget jag gjorde där:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032923_h1fagw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032924_a4fp7i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032926_7cvxfd.jpg

För att kunna utnyttja originaldämpningen för att täta så drog jag fast lådan med skruvar framifrån så att lådan drogs emot sätet och trycket mod isoleringen tätade mellan baffel och ryggstöd.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#29
Lonefox skrev:
Här har du ngr bilder på hur det blev i en kompis BMW med budgetbygget jag gjorde där:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … h1fagw.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … a4fp7i.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 7cvxfd.jpg

För att kunna utnyttja originaldämpningen för att täta så drog jag fast lådan med skruvar framifrån så att lådan drogs emot sätet och trycket mod isoleringen tätade mellan baffel och ryggstöd.
Ja, nåt sånt där hade ju varit perfekt det! Det där är en 12" bas också va? Har du fler bilder och lite tips på hur jag ska göra så får du jättegärna dela med dig av det. smile

EDIT: Vart placerades slutsteget/stegen?
Senast redigerat av Danne_485 (26 december 2010)

170 Inlägg
26 december 2010
#30
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Danne_485 skrev:

Bra bas är enligt mig en bas som spelar med kontroll och är korrekt. Den skall vara djup men ändå ha en skön kick i de lägre registren. Typ lite som en kraftfullare hemmabiobas som hänger med bra och spelar riktigt skönt. Det är därför jag kikat på DLS för de verkar vara lite mer åt finlir och hifihållet och inte bara en massa bröt. Antar att man kan få ganska bra klipp i deras basar med.

Om det räcker med en bas i Andreas bil med sådan fin anläggning så lär det ju duga åt mig med. Jag har kört dubbla basar förut och jag har aldrig fått till det riktigt bra, Därför är jag mer än lycklig om jag klarar mig med enbart ett element. Sedan så tar det mycket mindre plats i skuffen vilket jag verkligen ser som ett plus. Därför är jag angelägen att veta hur bra man kan spela med bara en bas. Vilken typ av låda hade Andreas förresten vid tillfället då du lyssnade?

Mvh Daniel
Sluten om jag inte missminner mig. Samma låda han hade till RW12 han tävlade med.
Ja då är du på rätt spår.
Men det finns andra bra märken för bra hifibas.
Fransmännen är inte dåliga på att bygga högtalare de heller wink
Min Focal K21v2 spelar inte fy skam för att vara en 8" för 2K men den får storpisk i både ljudtryck, djupbas och kontroll av Utopia BE 21WX för 8K i samma bil, låda och steg. big_smile
Ja, jag är allt öppen för förslag när det gäller andra basar också. smile Anledningen till att jag är inne på nobeliumbasen, förutom de faktorer jag redan nämnt, är att jag tyckte det vore fint att köra samma märke på alla grejer och så har jag sett att den rekommenderas varmt av många. Dessutom är ju priset väldigt lågt på den just nu. smile Vad hade du valt mellan 10" å 12"? Kör du med enbart en bas?

RW12 vs nobelium 12? Nobelium har ju kostat 5 k så den borde ju slå både RW 12 och storebror RMW 12? 500 watt mot 400 och 250 också.
Pssst. Blanda inte ihop RW12 o RMW12. RMW12 är samma som gamla MW12 fast nytt utseende alltså magnesium kon...

Gbg

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#31
siggi skrev:
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:

Sluten om jag inte missminner mig. Samma låda han hade till RW12 han tävlade med.
Ja då är du på rätt spår.
Men det finns andra bra märken för bra hifibas.
Fransmännen är inte dåliga på att bygga högtalare de heller wink
Min Focal K21v2 spelar inte fy skam för att vara en 8" för 2K men den får storpisk i både ljudtryck, djupbas och kontroll av Utopia BE 21WX för 8K i samma bil, låda och steg. big_smile
Ja, jag är allt öppen för förslag när det gäller andra basar också. smile Anledningen till att jag är inne på nobeliumbasen, förutom de faktorer jag redan nämnt, är att jag tyckte det vore fint att köra samma märke på alla grejer och så har jag sett att den rekommenderas varmt av många. Dessutom är ju priset väldigt lågt på den just nu. smile Vad hade du valt mellan 10" å 12"? Kör du med enbart en bas?

RW12 vs nobelium 12? Nobelium har ju kostat 5 k så den borde ju slå både RW 12 och storebror RMW 12? 500 watt mot 400 och 250 också.
Pssst. Blanda inte ihop RW12 o RMW12. RMW12 är samma som gamla MW12 fast nytt utseende alltså magnesium kon...
My bad. smile Jämförde bara några snabba med Nobelium.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#32
Danne_485> Återkommer med ngr fler bilder senare.

Och jag ber om ursäkt för OT här nu...

siggi> Du menar väl helt ny magnesiumkon? RMW har ju helkon medans gamla MW12 hade dammkåpa om jag inte missminner mig.Är det inte nya matrial i spindeln och talspolen med eller är det fort. samma?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

170 Inlägg
26 december 2010
#33
Lonefox skrev:
Danne_485> Återkommer med ngr fler bilder senare.

Och jag ber om ursäkt för OT här nu...

siggi> Du menar väl helt ny magnesiumkon? RMW har ju helkon medans gamla MW12 hade dammkåpa om jag inte missminner mig.Är det inte nya matrial i spindeln och talspolen med eller är det fort. samma?
Ny nyans på nya konen o ingen dammkåpa på den gamla. Vi kallar de fö wokpannor o tyvärr kommer jag inte på om dom ändrade på sydern men tror det...

Gbg

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#34
siggi skrev:
Lonefox skrev:
Danne_485> Återkommer med ngr fler bilder senare.

Och jag ber om ursäkt för OT här nu...

siggi> Du menar väl helt ny magnesiumkon? RMW har ju helkon medans gamla MW12 hade dammkåpa om jag inte missminner mig.Är det inte nya matrial i spindeln och talspolen med eller är det fort. samma?
Ny nyans på nya konen o ingen dammkåpa på den gamla. Vi kallar de fö wokpannor o tyvärr kommer jag inte på om dom ändrade på sydern men tror det...
Jag som mindes fel då ja. Wokpanna ja big_smile
Hörde ngt om att det var utbytta delar såsom spindel och spolen...kan iofs tänka på ngn annan bas smile
Nog om detta big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

560 Inlägg
27 december 2010
#36
Jag håller med.

andreas_gbg_ skrev:
Danne_485 skrev:
Lonefox skrev:
Parametrarna förändras beroende på hur man kopplar in spolarna.
Detta förändrar förutsättningarna för lådval.

En nackdel med en spole inkopplad är halverad effekttålighet, ökad massa att föflytta för att nämna ett par saker.

Nej du kan inte få två ohm på annat sätt än att koppla båda spolarna parallellt med varandra.

För mer exakt lådval till de olika sätten att koppla skulle jag hört av mig till DLSoch frågat.
Okey. Då måste det ju vara bäst att använda bägga spolarna om man har slutsteg till det. Blir att köra DLS A6 i 1 ohm vilket ger 1200 watt och basarna kräver 500 x 2 vilket ger 1000 watt och då har man 200 watt tillgodo. Borde ju vara helt okey. Alternativet är att köra bara en bas och köra i 2 ohm vilket blir 870 watt från steget och 370 watt över. Kan man klara sig med en bas tro och ändå få hyfsat med tryck? Ska höra med DLS och blekinge bilradio angående låda senare. Tack för all hjälp i trådarna hittills. Har fått redo på mycket värdefullt och det är mycket uppskattat! smile
Såå överskattat med watt!

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

1 634 Inlägg
27 december 2010
#37
Lonefox skrev:
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....
Det var väl dessutom med den beryktade singelbulten som höll basen också då smile Har även demat med bara en midbas monterad och utan sub och även det kan ge mer tryck än många är vana vid smile Iofs med ODR´s bassboost inkopplad, men ändå smile

Sen till TS om antal basar. Jag har aldrig kört med mer än 1 bas, även om jag skulle vilja prova det. Men ska du bara ha en bas tycker jag att du skall köra med en 12". Låt sedan plånboken bestämma steg, A6 är ett jäkligt bra steg men kostar därefter, begagnat kan man hitta för runt 3000kr och då är det imo oslagbart.

Lycka till. Har du några frågor så är det bara att dra iväg ett pm.

Mvh

Numera Saab 9-5 Aero -00

687 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#38
andreas_gbg_ skrev:
Lonefox skrev:
Definiera frasen bra bas.

Jag hade föredragit EN bas då den OFTAST spelar mer korrekt och man minskar risken för ev, tidsfel mellan basarna.
Åkte med Andreas då han hade en DLS X12 i bilen med bara en spole inkopplad och det räckte, den drevs med en A6....
Det var väl dessutom med den beryktade singelbulten som höll basen också då smile Har även demat med bara en midbas monterad och utan sub och även det kan ge mer tryck än många är vana vid smile Iofs med ODR´s bassboost inkopplad, men ändå smile

Sen till TS om antal basar. Jag har aldrig kört med mer än 1 bas, även om jag skulle vilja prova det. Men ska du bara ha en bas tycker jag att du skall köra med en 12". Låt sedan plånboken bestämma steg, A6 är ett jäkligt bra steg men kostar därefter, begagnat kan man hitta för runt 3000kr och då är det imo oslagbart.

Lycka till. Har du några frågor så är det bara att dra iväg ett pm.

Mvh
yikes Vad var det för midbas?

Ja, det får helt klart bli ett element. Vad är din motivering till just 12"? Budgeten sätter stopp runt 6 k på slutsteget men A6 kostar ju 4299 så det är ju ingen fara. Gällande basen så är väl taket runt 3-4k. Vill satsa på bra grejer rakt igenom. Dock vill man ju passa på när de rear ut varor som i vanliga fall ligger över budgettaket. Hade du också valt nobeliumbasen? Har du testspelat den något eller hört den?

Mvh Daniel

1 634 Inlägg
27 december 2010
#39
Tänkte ju på ordinarie pris jag. Nobelium 12 är ett bra val. Motiveringen till 12" är helt enkelt att du kan spela högre.

Det var DLS Scandinavia 6,5" i min bil förra våren. Nu i höstas hade teamet en BMW på Europafinalen som placerade sig på 4:e plats i Advanced SQ och 2:a i multimedia advanced med bara en sådan midbas inkopplad smile Lådan till ena midbasen hade spruckit och därför kopplades den bort och ljudet ställdes om.

http://www.dls.se/econtent/img/421_zoom2.jpg

Numera Saab 9-5 Aero -00

687 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#40
andreas_gbg_ skrev:
Tänkte ju på ordinarie pris jag. Nobelium 12 är ett bra val. Motiveringen till 12" är helt enkelt att du kan spela högre.

Det var DLS Scandinavia 6,5" i min bil förra våren. Nu i höstas hade teamet en BMW på Europafinalen som placerade sig på 4:e plats i Advanced SQ och 2:a i multimedia advanced med bara en sådan midbas inkopplad smile Lådan till ena midbasen hade spruckit och därför kopplades den bort och ljudet ställdes om.

http://www.dls.se/econtent/img/421_zoom2.jpg
Okey. Jag ska ta det i beaktning när jag gör mitt val. smile Ska mäta lite i bilen vad som passar bäst och kolla upp vilka mått det blir på låda för respektive bas osv. så får vi se vilken jag väljer sedan. Eftersom den kommer spela rakt in i bilen så tror jag det blir bra ljudmässigt vilket som.

Låter riktigt mäktigt att få till det på tävlingarna så bra med ett sådant missöde inräknat. smile Hoppas ni lyckas bra i fortsättningen också. smile


Sök