3453
Sök

Dataproblem Dell laptop

12 086 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Jag köpte mig en gammal Dell Inspirion 2500 som jag tänkte använda som diagnosverktyg till mina bilar.
Jag har dock kört fast med själva datorn. När jag köpte den va WinXP installerat och det funkade ok.
Det va en del junk på datorn så jag tänkte formatera.

..men det går inte! Problemet ligger i att datorn vägrar boota från CD-skivan. Provat olika skivor.
Jag har testat alla inställningsmöjligheter som finns i BIOS, även snabbootmenyn om man trycker F12. Inget funkar!
Jag har försökt göra en bootbar USB men lyckas fkt inte, tvivlar på att datorn kommer acceptera USB-minnet oavsätt. Jag har tyvärr ingen diskettenhet så kan inte skapa en bootdiskett.

Ringde Dell support igår och vi traggla i 30 min utan resultat.

Är det någon som har en ide?

Ps. Hårddisken är numera rensad från en annan dator.

2 174 Inlägg
14 december 2010
ta ut hårddisken, lägg den som slave i en annan dator och formatera den och lägg in operativsystem  via den andra datorn, funkar smile

12 086 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
hangman skrev:
ta ut hårddisken, lägg den som slave i en annan dator och formatera den och lägg in operativsystem  via den andra datorn, funkar smile

Nej, det gör det inte tongue Det är testat oxå, då vill min dator starta i felsäkert läge men bara startar om, om och om igen.

Nu kom jag på att jag kanske ställt den här frågan innan här? tongue

2 174 Inlägg
14 december 2010
att din dator startar i felsäkert läge beror ju på att han går in som master och inte slave? om ja vore dig skulle ja åka te tuddarp kolla i elektronik lådan, en polare hitta en 320 gb laptop hårddisk haha sen bara byta te en annan tongue kanske gav upp heh

Find my damn Volvo!
169 Inlägg
14 december 2010
Edit: Helvete, kanske man skulle lära sig läsa först tongue
Provar pånytt, testat med annan cd-skiva, alt. annan läsare?
Senast redigerat av Catalyst (14 december 2010)

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com

12 086 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Flera olika CD testade, läsaren fungerade innan jag formatera. Inte direkt så man kan ta vilken som helst heller tyvärr.

8 883 Inlägg
14 december 2010
Har du testat så skivan bootar på en annan dator och du har "rätt" windows dvs en för ren installation och inte en som bara uppdaterar?

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

12 086 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Har du testat så skivan bootar på en annan dator och du har "rätt" windows dvs en för ren installation och inte en som bara uppdaterar?

Mvh
Hamilton

Jag har testat med 3 olika XP, 1st 98 och en 2000, alla fungera i min stationära.

Det är något som fuckar i BIOS tror jag, något är det som gör att datorn bootar från hårddisken hur man än väljer. Om jag avaktierar hårdisken i bios står det att operativsystemet inte hittas vid uppstart.

12 086 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Nu har jag skaffat en disketenhet till datorn. Den bootar därifrån utan problem.
Tänkte uppdatera bios genom diskett, men jag kan inte skriva ":" eller "\"? trycker jag : blir det > ist?
Och trycker jag alt+92 eller \ händer det ingenting?

Jag börjar bli trött på sån här gammal skit, kan någon hjälpa mig så jag kan få igång härket snart sad

12 086 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Jag börjar misstänka att det är CD-läsaren som strular..

Har nu lyckats flasha om bios och testa igen att boota från CD, nu står det "operativesystem not found" trots att hårddisken stå står som tredje val.

Tänkte att eftersom min diskettläsare funkar så testar jag att installera win95, sätter i installationsdisketten och följer några steg, när den ska börja formatera står det "error bla bla" och skiten stängs ner.
Tänkte då, men om jag formaterar i DOS då? Går in i dos och skriver format c: den tänker en stund sen står det "wrong ms-dos version"? Någon som har en ide?

Sök