2621
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero ss

195 Inlägg
3 januari 2011
#21
steifan skrev:
Tyckte jag läste att någon motorjournalist var lite kinkig över att den 6-växlade lådan
kärvade lite (dvs lite segare att växla jämfört med vanliga 5-lådan), när de kom åtminstone.
Inget man lider av några år senare kanske?

Jag har den 6-växlade lådan och jag tycker inte den är något seg alls att växla med. Har dock inte kört den med 5 växlar så jag kan tyvärr inte jämföra mellan dom.

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2011
#22
Klii skrev:
steifan skrev:
Tyckte jag läste att någon motorjournalist var lite kinkig över att den 6-växlade lådan
kärvade lite (dvs lite segare att växla jämfört med vanliga 5-lådan), när de kom åtminstone.
Inget man lider av några år senare kanske?

Jag har den 6-växlade lådan och jag tycker inte den är något seg alls att växla med. Har dock inte kört den med 5 växlar så jag kan tyvärr inte jämföra mellan dom.

Ett problem för motorjournalister som även måste testköra snikmodellerna samtidigt då kanske winkwink

***
Inlägg-bonusmaterial:



cool


Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
3 januari 2011
#23
Har aldrig märkt av en "kärvande" 6-vxlad låda själv... Det enda som kan störa, är när man ska ha i 6an om man inte är van vid de o får i 4an, men de e ju ett klantproblem smile

No dice !

2 271 Inlägg
3 januari 2011
#24
det är rätt kännt att den 6 vxl är segare  speciellt på vintern, men när jag säger
segare är det väldigt marginellt.
Fördelen är istället en skottsäker låda, uppgradering av koppling är dock ett tips om man trimmar.

Ang expansionkärlen, rätta mig om jag har fel? men har för mig att detta gällde
endast V6.an?
Hur som haver är mitt transparent med gult lock som i filmen.
Senast redigerat av lingua (3 januari 2011)


242 Inlägg
3 januari 2011
#25
lingua skrev:
det är rätt kännt att den 6 vxl är segare  speciellt på vintern, men när jag säger
segare är det väldigt marginellt.
Fördelen är istället en skottsäker låda, uppgradering av koppling är dock ett tips om man trimmar.

Ang expansionkärlen, rätta mig om jag har fel? men har för mig att detta gällde
endast V6.an?
Hur som haver är mitt transparent med gult lock som i filmen.

Just ja, och jag har 6:an smile

Edit: Någon saab-mek som vet hur automatlådorna står sig med tiden? Är nojig över att den kanske inte pallar med effekthöjningen i motorn.
Senast redigerat av Phed (3 januari 2011)

OEM <3
6 957 Inlägg
3 januari 2011
#26
steifan skrev:
Tyckte jag läste att någon motorjournalist var lite kinkig över att den 6-växlade lådan
kärvade lite (dvs lite segare att växla jämfört med vanliga 5-lådan), när de kom åtminstone.
Inget man lider av några år senare kanske?

Njaaa, hade 6 vxl-låda i min, tyckte den var bra mkt goare än den 5 vxl.
Men visst, lite seg var den väl när det var -15, men vilken är inte det? tongue

OEM <3

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
5 januari 2011
#27
ChrilleBille skrev:
Stämmer bra det.. Tror dock inte det finns många kvar med dessa längre, men de är en bra punkt!

Tjo!
Ska titta på en 9-3 sc aero -06 på fredag. Och ser på bilden att exp.kärlet är svart med orange lock. Måste jag byta eller vad gäller? Vad var det om saab-kampanj gällande exp.kärlet??

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
5 januari 2011
#28
NeOx skrev:
ChrilleBille skrev:
Stämmer bra det.. Tror dock inte det finns många kvar med dessa längre, men de är en bra punkt!

Tjo!
Ska titta på en 9-3 sc aero -06 på fredag. Och ser på bilden att exp.kärlet är svart med orange lock. Måste jag byta eller vad gäller? Vad var det om saab-kampanj gällande exp.kärlet??

Hej! Som någon sa tidigare så tror jag att detta endast gällde 9-3an med V6a i, men! Om det nu är en sådan så ser exp.kärlet likadant ut, dock har jag för mig man markerar detta med t.ex. en vit prick vid locket eller liknande.. Dock så bör de finnas i bilens dokumentation dessutom, så fråga ägaren !

Hoppas det hjälper lite..

MVH

No dice !

242 Inlägg
5 januari 2011
#29
NeOx skrev:
ChrilleBille skrev:
Stämmer bra det.. Tror dock inte det finns många kvar med dessa längre, men de är en bra punkt!

Tjo!
Ska titta på en 9-3 sc aero -06 på fredag. Och ser på bilden att exp.kärlet är svart med orange lock. Måste jag byta eller vad gäller? Vad var det om saab-kampanj gällande exp.kärlet??

Något man kan ha i åtanke var att dessa kärl gav vika efter drygt 3000mil. Du ser om det har varit läckage då det sipprade rätt snyggt precis under pipen som står rakt ut mot fronten och det la sig senare som en gul/orange sörja fastbränt på den varma motordetalj som sitter under. Fråga specifikt om detta, vet inte ägaren om någonting och bilen har gått 5k+ ska den vara utbytt av saab (de tog in alla svensksålda 9-3ss v6 och åtgärdade detta gratis förr). Kostnaden ligger annars på drygt 1500 + jobb.

Värt att notera att även mitt nya kärl är svart och har ett orange lock. big_smile Lycka till, det är en mycket fin bil.

755 Inlägg
3 februari 2011
#30
Hur är v6an i denna bil sitter och är väldit sugen på att köpa en 9-3a aero..

242 Inlägg
3 februari 2011
#31
good_year skrev:
Hur är v6an i denna bil sitter och är väldit sugen på att köpa en 9-3a aero..

Den är av mycket hög kvalitet och går således därefter.

huh?
10 427 Inlägg
242 Inlägg
3 februari 2011
#33
steifan skrev:
Har V6:an i 9-3 något gemensamt med V6:an som fanns till SAAB 9000?

I princip ingenting.

huh?
10 427 Inlägg
3 februari 2011
#34
Phed skrev:
steifan skrev:
Har V6:an i 9-3 något gemensamt med V6:an som fanns till SAAB 9000?

I princip ingenting.

Allrighty then, tackar! smile (slapp googla cool)


83 Inlägg
3 februari 2011
#35
Samma här, har också börjat bli sugen på en SS. Jag skippar nog dock 6an pga bränsleförbrukningen. På stcs så älskar folk V6an så mkt att förbrukningen blir ointressant, men jag har 6 mil till jobbet nu T/R så jag vettesjutton om jag vågar ta den. 4an med Etanol är ju lättrimmat, 240 hästar var ju ganska "Billigt" att få i den med trim. Det verkar ju nu som att både lådan och motorerna anses mkt säkra. Det var väl några haverier i början men det ser ut som folk lärt sig nu. SNygga är dom också, i alla fall i Aero-skrud och med "Nya" fronten, den ser för djävla sportig ut!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
3 februari 2011
#36
Kan ju säga att jag älskar V6:an... smile  sånt sjukt gott vrid i motorn.. och ljudet är perfekt... Ang bränsleförbukningen ligger min nu på 1,4, men detta är för att jag tar den till jobbet, 5 min, affären 5 min m.m. smile MEN  den ligger liga högt/lågt som min V70 2,4 t gjorde... Så hakar inte upp er för mycket på bränsleförbrukningen.. smile Första Saaben jag äger och DEFINITIVT inte sista.. smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
3 februari 2011
#37
V6an är underbar!  Blir lika glad varenda gång man får vrida igång en sån..  Dock kan jag inte tycka att det riktigt känns att det är 250 (eller 280) häst i dom. Dom har inte riktigt den "kicken" i ryggen man vill, eller jag iaf vill ha. Dock trycker den på bra i högre farter också.

No dice !

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
3 februari 2011
#38
ChrilleBille skrev:
V6an är underbar!  Blir lika glad varenda gång man får vrida igång en sån..  Dock kan jag inte tycka att det riktigt känns att det är 250 (eller 280) häst i dom. Dom har inte riktigt den "kicken" i ryggen man vill, eller jag iaf vill ha. Dock trycker den på bra i högre farter också.

Jämfört med volvon som ligger på 200hk så är skillnaden grymt stor.... Men ett steg1 chip skulle nog inte skada ändå... så man får den där extra knuffen i ryggen.. smile Man kan ju ligga på 6:e växlen i ca 90 och sen när man trycker på så dra den direkt... inget nerväxlande för att göra omkörningar m.m.... smile Som sagt innan... sjukt bra vrid i bilen... smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

242 Inlägg
3 februari 2011
#39
ChrilleBille skrev:
V6an är underbar!  Blir lika glad varenda gång man får vrida igång en sån..  Dock kan jag inte tycka att det riktigt känns att det är 250 (eller 280) häst i dom. Dom har inte riktigt den "kicken" i ryggen man vill, eller jag iaf vill ha. Dock trycker den på bra i högre farter också.

Jag måste säga att kicken jag upplever i bilen inte upplevts tidigare, Dock är min icke original längre, men vid inköp sög det tag ordentligt ändå på rätt varv. Efter otaliga mappningar och en del ny hårdvara ligger den stabilt på strax över 300hk och drygt 550nm nu och har ett sjukt bottenvrid. Men som sagt, det beror på vad man har kört tidigare, jag har förmodligen en av sveriges snabbaste automat-saab-6or iaf;)

96 Inlägg
5 februari 2012
#40
Någon som känner igen något av följande fel?

Krafsar lite när man kör över farthinder.
Lite gnissel vid inbromsning fram.
Viner lite under färd.
ESP bara stängde av sig igår, allt va som vanligtn är jag startade bilen igen.
Känns lite svajig när man svänger fram å tillbaka på vägen.


Sök