3242
Sök

För mycket olja i motorn...

120 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Kollade oljan (vilket jag inte gör så ofta) och upptäckte till min förvåning att det var mer än MAX... Borde inte va särskillt bra, men kan det va farligt?

Evolution
1 627 Inlägg
16 juli 2006
kan bli för högt tryck i värsta fall

Fäll ner pungen och landa

120 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Ok, har kört med det ett tag nu och inte märkt något... Men e ändå dags för oljebyte/service snart så då blir det ju fixat...

21 761 Inlägg
16 juli 2006
Om du fyllde på oljan upp till maxstrecket när motorn var kall så kan nivån vid varm motor ligga lite över max, ligger nivån mycket över max så är det inte bra.

120 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Det måste varit på förra servicen eller nåt, för jag har inte rört skiten. Nivån ligger kanske 3 millimeter över max...

21 761 Inlägg
16 juli 2006
Det ska inte vara något att fundera på. Däremot om det hade varit 3-4 cm över, då hade det nog varit värre. Jag kan dock inte säga på rak arm vilka verkningar det får.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2006)

120 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Ok danke... Då behöver jag inte ta den ur drift omgående i.a.f. wink

173 Inlägg
16 juli 2006
Om det är för mycket olja i motorn så kan packningarna sprängas och det är ingen billig reparation kan jag lova, men om den ligger ungefär 3 mm över max gränsen så ska det inte vara något problem, i.a.f. inte på en sån ny bil.

Kör för säkerhets skull någorlunda lungt med bilen fram till service och fyll i rätt mängd olja då.

mvh / Fredric

31 Inlägg
16 juli 2006
Några få mm på stickan brukar ju oftast motsvara någon dl i verklig oljemängd. Skall vara tämligen riskfritt att köra vidare. (Annars är det ju rätt så busenkelt att tappa ut någon dl eller två...)

6 Inlägg
18 juli 2006
om du har för mycket olja så få motorn arbeta mer än när du har för lite olja.med andra ord så ta motorn mer skada.ett annat tips är om du låter motorn gå på tomgång.skruva av oljelocket.håll handen ca15-20 ovanför.skvätter det mycket så är det INTE bra.

120 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Ok, tack för alla råd!!! Tappar ev ur en skvätt... wink

24 Inlägg
19 juli 2006
är det en gammal volvo skjuter den ur sig oljan ur pakingarna då blir det lätt skrivat iaf dom sitter inte hårt då kan jag lova dig men i ditt fall den va väl en bmw på bilden då skär motorn

Sök