3516
Sök

Lagt ut annons med bild på min bil

109 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Såg just av en slump en annons på blocket där nån har lagt ut en annons på en exakt samma bil som jag har, Mercedes C200 Kompressor -01 och han har använt en bild på min bil i annonsen. Är det verkligen tillåtet att göra så? Han måste väl ha tillåtelse av mig först? Har ingen aning om vem han är.

Här är annonsen:

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 15&w=3

Nån som vet hur det ligger till? Känns iaf ganska olustigt att en okänd person har en bild av min bil i en annons.
Senast redigerat av Slayerkiller (20 december 2010)

Administratör
11 911 Inlägg
20 december 2010
Är det DIN bild, dvs är det du som är fotografen? Isåfall får han inte använda din bild utan din tillåtelse. Om det inte är din bild utan bara bilen på bilden är din, så har du inget att säga till om.

Motivet är inte avgörande alltså, utan det handlar om upphovsrätten, rätten till bilden som sådan.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

109 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
chrizz skrev:
Är det DIN bild, dvs är det du som är fotografen? Isåfall får han inte använda din bild utan din tillåtelse. Om det inte är din bild utan bara bilen på bilden är din, så har du inget att säga till om.

Motivet är inte avgörande alltså, utan det handlar om upphovsrätten, rätten till bilden som sådan.

Mvh

Ja, det var jag själv som tog bilden precis efter jag hade köpt bilen förra året.

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
20 december 2010
Så jävla respektlöst att sno bilden ifrån dig. har en idiot till arbetskolega som la ut min bil på blocket till salu var rätt så iriterande.

7 394 Inlägg
20 december 2010
volvoqq skrev:
Så jävla respektlöst att sno bilden ifrån dig. har en idiot till arbetskolega som la ut min bil på blocket till salu var rätt så iriterande.

var det ett skämt?? iså fall ja irriterande,, men inte lika illa som att lägga ut en annons på en annas bil,, jag hade polisanmält han för bedrägeri,, eftersom han har en bil till salu som han inte äger wink

109 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Tack för svar, har anmält annonsen nu. Så får vänta och se vad som händer, förhoppningsvis så raderas väl annonsen.

Game On!
244 Inlägg
20 december 2010
många som ska sälja sin bil, så tar dom en bild på en likadan och skriver i annonsen typ " inte min bil på bilden men likadan" jävla lirare

109 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
många som ska sälja sin bil, så tar dom en bild på en likadan och skriver i annonsen typ " inte min bil på bilden men likadan" jävla lirare

Han som la ut den här annonsen har iaf inte skrivit ett ord om att det inte är hans bil på bilden.

109 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Annonsen är borta, det gick snabbt smile Så tråden kan tas bort, hoppas nu bara att stollen inte lägger ut ny annons med samma bild igen.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 december 2010
Fixa då bevis osv och anmäl killen.
Du som tagit bilderna och vare sig om det var mobil bild eller proffesionell bild så har du rättigheterna till den och kan få ut lite pengar för det wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

183 Inlägg
20 december 2010
Kom du ihåg vad han hette som la upp annonsen?

För det finns bluffare som använder andra identiteter och bilder när de ska sälja bil.
De skriver att bilen är i England t.ex men reggad i Sverige, de skickar regnmr så det stämmer i databasen, men det är taget från bilar i sverige, sen ska man betala priset och få bilen skickad till sverige...

8 883 Inlägg
20 december 2010
Slayerkiller skrev:
Annonsen är borta, det gick snabbt smile Så tråden kan tas bort, hoppas nu bara att stollen inte lägger ut ny annons med samma bild igen.

Eftersom problemet nu är löst så låser vi tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök