3432
Sök

Uppgraderingsturbo från 13g? Volvo V70 2,5t Awd-98

58 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Har en Volvo V70 2,5t awd -98 som just nu är chippad från Bsr med steg 1. Dock är jag sugen på lite mer effekt. Tänkte kolla ifall det finns någon uppgraderingsturbo som passar rakt på? Har hört att en 16t från V70N t5 skulle passa. Eller ifall en 13g pallar lite mer? Och isåfall hur ska jag ställa upp mitt laddtryck. Just nu laddar den 0,75 och hur mycket vågar jag ladda?

Tacksam för svar

Mvh Marcus

8 251 Inlägg
21 december 2010
13G är samma storlek som du har nu och gör ingen som helst skillnad. 16T är ett populärt val. Och ställa upp laddtrycket mer än vad styrboxen styr det till vill du inte göra, dels förkortar du bara livslängden på motorn och sen ger det inte mer effekt heller. Och ska du ha någon nytta (effektmässigt) av en större turbo så är det dags för större spridare och ett annat chip också.

58 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Om jag nu inte vill byta turbo och spridare. Vart får jag isåfall tag på ett annat chip? Vad jag vet så finns det inte något värre till min bil.

8 251 Inlägg
21 december 2010
Utan byte av turbo och spridare finns det inget at hämta egentligen. Det går ju att byta avgassystem hel vägen från turbon och i samband med det byta mjukvara, men det ger ingen större skillnad i toppeffekt, däremot kan man få lite bättre gassvar och bottendrag.

58 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Finns tydligen 16T turbo med vinklat och rakt avgashus. Någon som vet vilken jag ska ha? Bilen är en V70 2,5t awd -98. Och vilka spridare borde jag skaffa mig?

4 822 Inlägg
18 mars 2011
orginal så sitter det rakt avgashus tom 98 och vinklat from 99

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök