3413
Sök

Köpråd: Motorval i V70 2005 -

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2010
#21
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 2,4D ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Audi-maskinen kallade dom för TDI.

Inte i S80 väl? För det kan inte vara samma som den D5/2.4d som sitter i V70N oavsett, både motorn och modellen lanserades 2001?

Edit: Förtydligande ovan
Senast redigerat av Rquired (22 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
22 december 2010
#22
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Audi-maskinen kallade dom för TDI.

Inte i S80 väl? För det kan inte vara samma som den D5/2.4d som sitter i V70N oavsett, både motorn och modellen lanserades 2001?

Edit: Förtydligande ovan

Nej det var den gamla TDI-motorn som satt i vinterskottet (som var en 99:a). Fel av mig tongue
Nya dieslarna kom först 2001.


Hobby Fotograf
650 Inlägg
23 december 2010
#23
Rquired skrev:
ProXem skrev:
Rquired skrev:
för D5 är ett omodernt och ouppfostrat åbäke oavsett vad den dricker. smile

Det där var väl att krydda lite väl mycket? yikes Jag tycker D5:an är ett bra alternativ som diesel bil! Och dom går riktigt bra faktiskt! Bra med kraft och drar inte så mycket soppa tycker jag! Helt klart värt en titt på om du ska köpa en v70!

Mvh Joakim

Tycker jag faktiskt inte, snarare tvärt om. D5 är en motor jag aldrig tyckt om, har ett mycket litet fönster där den tar i och steget mellan detta fönster till "stendöd" är väldigt snabbt och abrupt. Dessutom knattrar och råmar den på ett sätt som får den billigaste lilla diesel i en hantverkar-lastbil att skämmas över att bränna olja.

Kort och gått väldigt mycket turbokaraktär och väldigt mycket dieselkaraktär. V70 är kanske ingen lyxbil, men en D5 i en sådan framstår som att binda fast ett Rolexur vid handleden med hjälp av ett begagnat skösnöre. Detsamma gäller monterad i en XC90, XC60 etc. Och den är kanske inte direkt långsam, men jag tycker "pigg" är att ta i för det finns maskiner på 180-190hp som upplevs som rejält mycket starkare än den tillbakalutade diesel-femman.

Kort och gått ett riktigt åbäke, dessutom har jag upplevt den som allt annat än snål. Ser därmed ingen anledning till att köpa en sådan. smile

steifan skrev:
2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 2,4D ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Okej, måste nog faktiskt säga att jag inte håller med dig på den punkten. Jag tycker den går väldigt tyst och behagligt och du skrev att "pigg" var att ta i för att det finns maskiner på 180-190hp som upplevs mycket snabbare. Nu har jag inte provkört så många diesel bilar men jag har provkört en BMW 320D -10 och den upplevde jag inte som "piggare" än D5:an. Jag säger inte att du har fel! Jag säger bara hur jag upplever bilarna och dom olika motorerna!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#24
ProXem skrev:
Rquired skrev:
ProXem skrev:

Det där var väl att krydda lite väl mycket? yikes Jag tycker D5:an är ett bra alternativ som diesel bil! Och dom går riktigt bra faktiskt! Bra med kraft och drar inte så mycket soppa tycker jag! Helt klart värt en titt på om du ska köpa en v70!

Mvh Joakim

Tycker jag faktiskt inte, snarare tvärt om. D5 är en motor jag aldrig tyckt om, har ett mycket litet fönster där den tar i och steget mellan detta fönster till "stendöd" är väldigt snabbt och abrupt. Dessutom knattrar och råmar den på ett sätt som får den billigaste lilla diesel i en hantverkar-lastbil att skämmas över att bränna olja.

Kort och gått väldigt mycket turbokaraktär och väldigt mycket dieselkaraktär. V70 är kanske ingen lyxbil, men en D5 i en sådan framstår som att binda fast ett Rolexur vid handleden med hjälp av ett begagnat skösnöre. Detsamma gäller monterad i en XC90, XC60 etc. Och den är kanske inte direkt långsam, men jag tycker "pigg" är att ta i för det finns maskiner på 180-190hp som upplevs som rejält mycket starkare än den tillbakalutade diesel-femman.

Kort och gått ett riktigt åbäke, dessutom har jag upplevt den som allt annat än snål. Ser därmed ingen anledning till att köpa en sådan. smile

steifan skrev:
2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 2,4D ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Okej, måste nog faktiskt säga att jag inte håller med dig på den punkten. Jag tycker den går väldigt tyst och behagligt och du skrev att "pigg" var att ta i för att det finns maskiner på 180-190hp som upplevs mycket snabbare. Nu har jag inte provkört så många diesel bilar men jag har provkört en BMW 320D -10 och den upplevde jag inte som "piggare" än D5:an. Jag säger inte att du har fel! Jag säger bara hur jag upplever bilarna och dom olika motorerna!

Att 177hp 4cyl diesel inte är piggare än 185hp 5cyl är kanske inte så konstigt, sedan har 320D en jämnare kraftutveckling. Just på/av-karaktären luras till en del, i och med att motorn periodvis känns stendöd känns den istället piggare än vad den verkligen är "när det väl händer något". Samma kick kommer aldrig i en 320D i och med att Bmw satsat på att få en karaktär mer lik en bensinmotor, som tur är om du frågar mig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
23 december 2010
#25
Rquired skrev:
ProXem skrev:
Rquired skrev:
ProXem skrev:
Det där var väl att krydda lite väl mycket? yikes Jag tycker D5:an är ett bra alternativ som diesel bil! Och dom går riktigt bra faktiskt! Bra med kraft och drar inte så mycket soppa tycker jag! Helt klart värt en titt på om du ska köpa en v70!

Mvh Joakim

Tycker jag faktiskt inte, snarare tvärt om. D5 är en motor jag aldrig tyckt om, har ett mycket litet fönster där den tar i och steget mellan detta fönster till "stendöd" är väldigt snabbt och abrupt. Dessutom knattrar och råmar den på ett sätt som får den billigaste lilla diesel i en hantverkar-lastbil att skämmas över att bränna olja.

Kort och gått väldigt mycket turbokaraktär och väldigt mycket dieselkaraktär. V70 är kanske ingen lyxbil, men en D5 i en sådan framstår som att binda fast ett Rolexur vid handleden med hjälp av ett begagnat skösnöre. Detsamma gäller monterad i en XC90, XC60 etc. Och den är kanske inte direkt långsam, men jag tycker "pigg" är att ta i för det finns maskiner på 180-190hp som upplevs som rejält mycket starkare än den tillbakalutade diesel-femman.

Kort och gått ett riktigt åbäke, dessutom har jag upplevt den som allt annat än snål. Ser därmed ingen anledning till att köpa en sådan. smile


Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Okej, måste nog faktiskt säga att jag inte håller med dig på den punkten. Jag tycker den går väldigt tyst och behagligt och du skrev att "pigg" var att ta i för att det finns maskiner på 180-190hp som upplevs mycket snabbare. Nu har jag inte provkört så många diesel bilar men jag har provkört en BMW 320D -10 och den upplevde jag inte som "piggare" än D5:an. Jag säger inte att du har fel! Jag säger bara hur jag upplever bilarna och dom olika motorerna!

Att 177hp 4cyl diesel inte är piggare än 185hp 5cyl är kanske inte så konstigt, sedan har 320D en jämnare kraftutveckling. Just på/av-karaktären luras till en del, i och med att motorn periodvis känns stendöd känns den istället piggare än vad den verkligen är "när det väl händer något". Samma kick kommer aldrig i en 320D i och med att Bmw satsat på att få en karaktär mer lik en bensinmotor, som tur är om du frågar mig. smile

Om jag inte minns fel så har väl ändå nya 320D 181hp? Jo är möjligt att den har jämare kraftutveckling men man får ju känslan av att D5:an går bättre då iallafall och det är ju bra det? wink


2 266 Inlägg
23 december 2010
#26
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Audi-maskinen kallade dom för TDI.

Inte i S80 väl? För det kan inte vara samma som den D5/2.4d som sitter i V70N oavsett, både motorn och modellen lanserades 2001?

Edit: Förtydligande ovan

Nej det var den gamla TDI-motorn satt i vinterskottet (som var en 99:a). Fel av mig tongue
Nya dieslarna kom först 2001.

den motor fanns upp till 00-01 på v70 hette då 2,5d och fanns endast med manuell
i s80 hette den också 2.5d men där fanns den med båda lådorna

efter 01 kom d5an på 2,4 liter med 163hk och så hade dom en nertrimmad modell som 2,4d på 126hk
185hk kom efter 03 hette d5 tillsammans med 163hk fram till 05
då fick 163an heta 2,4d och 185 heter då d5

en 163hk drar mindre än 185hk oavsett körstil

svetsdiff !!!

38 Inlägg
23 december 2010
#27
Jag har kört en Volvo D5 på 0,52 landsväg smile men ifs låg i ca 90 blås då:)

Subaru först O bäst på 4-hjulsdrift

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2010
#28
BMW för all del men den har en i sammanhanget stor nackdel... det är inte den bilen TS frågar om!

Jag förklarade på ett annat forum hur lite min V70 drar vid landsvägsåkning, siffrorna var så låga att folk vart irriterade på riktigt. Men det spelar egentligen ingen roll vad min bil drar för mig i olika förhållanden, det viktiga är ju hur TS körstil och lastförhållande spelar in. Bästa av allt, provkör, se, lyssna känn så DU bildar dig din egen uppfattning.

Jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha en motor som uppträder som en bensinare, än mindre en bil utan turbo, i synnerhet efter att ha börjat köra diesel. Ser hellre att det knuffar på någonstans i registret än att det inte händer någonting alls någonstans som i min dåvarande E36 325:a.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2010
#29
TjuvN skrev:
Jag har kört en Volvo D5 på 0,52 landsväg smile men ifs låg i ca 90 blås då:)

Det är inga bekymmer, då hade du säkert råd med omkörningar också eller breda däck. På däcken man får från fabriken så kommer du ned en tiondel till i 90km/h :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

38 Inlägg
23 december 2010
#30
torpis skrev:
TjuvN skrev:
Jag har kört en Volvo D5 på 0,52 landsväg smile men ifs låg i ca 90 blås då:)

Det är inga bekymmer, då hade du säkert råd med omkörningar också eller breda däck. På däcken man får från fabriken så kommer du ned en tiondel till i 90km/h :-)

ah precis:) klart man körde om då och då:)

Subaru först O bäst på 4-hjulsdrift

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#31
ProXem skrev:
Rquired skrev:
ProXem skrev:

Okej, måste nog faktiskt säga att jag inte håller med dig på den punkten. Jag tycker den går väldigt tyst och behagligt och du skrev att "pigg" var att ta i för att det finns maskiner på 180-190hp som upplevs mycket snabbare. Nu har jag inte provkört så många diesel bilar men jag har provkört en BMW 320D -10 och den upplevde jag inte som "piggare" än D5:an. Jag säger inte att du har fel! Jag säger bara hur jag upplever bilarna och dom olika motorerna!

Att 177hp 4cyl diesel inte är piggare än 185hp 5cyl är kanske inte så konstigt, sedan har 320D en jämnare kraftutveckling. Just på/av-karaktären luras till en del, i och med att motorn periodvis känns stendöd känns den istället piggare än vad den verkligen är "när det väl händer något". Samma kick kommer aldrig i en 320D i och med att Bmw satsat på att få en karaktär mer lik en bensinmotor, som tur är om du frågar mig. smile

Om jag inte minns fel så har väl ändå nya 320D 181hp? Jo är möjligt att den har jämare kraftutveckling men man får ju känslan av att D5:an går bättre då iallafall och det är ju bra det? wink

Idag har 320d 184hp, men du måste varit ute och provkört precis nu om det är en sådan du kört, fick intrycket av att det var ett litet tag sedan? Är nog troligare att det var en 177hp!

Torpis: Ingen har nämnt Bmw, däremot finns det ingen förståelse hos mig varför användare rekommenderar en rejält törstig diesel till någon som kör 1500mil/år? Frågan är om det ens på pappret blir lönsamt, men D5ans förbrukning i praktiken tror jag inte det är så.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2010
#32
Rquired skrev:
Torpis: Ingen har nämnt Bmw, däremot finns det ingen förståelse hos mig varför användare rekommenderar en rejält törstig diesel till någon som kör 1500mil/år? Frågan är om det ens på pappret blir lönsamt, men D5ans förbrukning i praktiken tror jag inte det är så.

Den är inte rejält törstig. Bara att inse fakta. Jag kör en v70 D5 2007 13mil om dagen, gör du?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#33
torpis skrev:
Rquired skrev:
Torpis: Ingen har nämnt Bmw, däremot finns det ingen förståelse hos mig varför användare rekommenderar en rejält törstig diesel till någon som kör 1500mil/år? Frågan är om det ens på pappret blir lönsamt, men D5ans förbrukning i praktiken tror jag inte det är så.

Den är inte rejält törstig. Bara att inse fakta. Jag kör en v70 D5 2007 13mil om dagen, gör du?

Nej och det är jag fruktansvärt glad över, däremot har jag kört diverse V70 D5 i tjänsten och en sådan tur slutar sällan under 30mil även om det inte var varje dag förstås. Som sagt har den varit väldigt törstig, minns inga siffror men vet att jag reagerade. De A6 2.0t jag kört vid andra tillfällen drack inte markant mer och då är det ändå bensindrivna bilar med en bråkdel av skatten.

Även om jag använde hyrbilar finns ett par fasta bilar på jobbet, det senaste tillskottet är en V70 2.5FT. Just på grund av att ingen gillade D5 och upplevde den törstig. Samt att en etanol-Volvo har sina fördelar den med...

Bil nummer två är en Passat TDI170, trots 15hp och en cylinder mindre upplevs den rejält mycket piggare än vad en D5 gör, för att vara diesel en snudd på rivig karaktär. Jag och andra upplever denna bilen som snål, ändå klarar den inte av de siffror du påstår en D5 gör (om man inte tyglar högerfoten, då kan den kanske).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 december 2010
#34
om du funderar på en 170hk istället för 140hk så köp 140hk och chippa eftersom det är samma motor i 140 och 170hk 140hk är bara mjukvaru låst

bsr erbjuder chip som ger 188hk på både 140hk och 170hk

helt klart låter det som 2.5T är rätt väg att gå

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2010
#35
Rquired skrev:
torpis skrev:
Rquired skrev:
Torpis: Ingen har nämnt Bmw, däremot finns det ingen förståelse hos mig varför användare rekommenderar en rejält törstig diesel till någon som kör 1500mil/år? Frågan är om det ens på pappret blir lönsamt, men D5ans förbrukning i praktiken tror jag inte det är så.

Den är inte rejält törstig. Bara att inse fakta. Jag kör en v70 D5 2007 13mil om dagen, gör du?

Nej och det är jag fruktansvärt glad över, däremot har jag kört diverse V70 D5 i tjänsten och en sådan tur slutar sällan under 30mil även om det inte var varje dag förstås. Som sagt har den varit väldigt törstig, minns inga siffror men vet att jag reagerade. De A6 2.0t jag kört vid andra tillfällen drack inte markant mer och då är det ändå bensindrivna bilar med en bråkdel av skatten.

Även om jag använde hyrbilar finns ett par fasta bilar på jobbet, det senaste tillskottet är en V70 2.5FT. Just på grund av att ingen gillade D5 och upplevde den törstig. Samt att en etanol-Volvo har sina fördelar den med...

Bil nummer två är en Passat TDI170, trots 15hp och en cylinder mindre upplevs den rejält mycket piggare än vad en D5 gör, för att vara diesel en snudd på rivig karaktär. Jag och andra upplever denna bilen som snål, ändå klarar den inte av de siffror du påstår en D5 gör (om man inte tyglar högerfoten, då kan den kanske).

Vilka siffror pratar vi om då? och vad drar din 320d som du refererar till flera gånger?

Min V70 går som sagt lika med en z4 3.0(taket uppfällt), går en passat TDI fortare än så så förstår jag att den upplevs pigg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#36
torpis skrev:
Rquired skrev:
torpis skrev:

Den är inte rejält törstig. Bara att inse fakta. Jag kör en v70 D5 2007 13mil om dagen, gör du?

Nej och det är jag fruktansvärt glad över, däremot har jag kört diverse V70 D5 i tjänsten och en sådan tur slutar sällan under 30mil även om det inte var varje dag förstås. Som sagt har den varit väldigt törstig, minns inga siffror men vet att jag reagerade. De A6 2.0t jag kört vid andra tillfällen drack inte markant mer och då är det ändå bensindrivna bilar med en bråkdel av skatten.

Även om jag använde hyrbilar finns ett par fasta bilar på jobbet, det senaste tillskottet är en V70 2.5FT. Just på grund av att ingen gillade D5 och upplevde den törstig. Samt att en etanol-Volvo har sina fördelar den med...

Bil nummer två är en Passat TDI170, trots 15hp och en cylinder mindre upplevs den rejält mycket piggare än vad en D5 gör, för att vara diesel en snudd på rivig karaktär. Jag och andra upplever denna bilen som snål, ändå klarar den inte av de siffror du påstår en D5 gör (om man inte tyglar högerfoten, då kan den kanske).

Vilka siffror pratar vi om då? och vad drar din 320d som du refererar till flera gånger?

Min V70 går som sagt lika med en z4 3.0(taket uppfällt), går en passat TDI fortare än så så förstår jag att den upplevs pigg

Jag har aldrig dragit upp varken Bmw eller 320d i denna tråd, jag tror det var ProXeem som gjorde så och där rättade jag effektsiffran någon gång. Jag har ingen 320d och kör heller ingen sådan "regelbundet". Vår Passat är strikt original, vad jag förstod av tidigare inlägg var din D5 trimmad.

Minns inga siffror, och vill inte uppskatta utan letar istället då jag vet att jag nämnde detta i ett inlägg i samband med att jag mätt. Hittar jag de siffrorna klistrar jag in dem här nedan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2010
#37
Rquired skrev:
Jag har aldrig dragit upp varken Bmw eller 320d i denna tråd, jag tror det var ProXeem som gjorde så och där rättade jag effektsiffran någon gång. Jag har ingen 320d och kör heller ingen sådan "regelbundet".

hm, någon kanske lånat ditt inlogg. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2547871


...a ja som jag faktiskt skrev innan så borde TS själv provköra för att se om han  trivs och om ekonomin går ihop.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#38
torpis skrev:
Rquired skrev:
Jag har aldrig dragit upp varken Bmw eller 320d i denna tråd, jag tror det var ProXeem som gjorde så och där rättade jag effektsiffran någon gång. Jag har ingen 320d och kör heller ingen sådan "regelbundet".

hm, någon kanske lånat ditt inlogg. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2547871


...a ja som jag faktiskt skrev innan så borde TS själv provköra för att se om han  trivs och om ekonomin går ihop.

Som sagt ProXeem som dragit upp och jämfört med 320d där jag lämnat en förklaring, efteråt nämnde jag inte Bmw tills han frågade om en sådan hade 181hp där jag svarade att siffran ligger på 184hp på den allra senaste versionen.

Jag tycker det är en enorm skillnad mellan att svara på frågor från en annan användare med endast en vag koppling till ämnet och:
Torpis skrev:
Vilka siffror pratar vi om då? och vad drar din 320d som du refererar till flera gånger?

Som du påstår att jag har gjort.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
27 december 2010
#39
Rquired skrev:
Nej och det är jag fruktansvärt glad över, däremot har jag kört diverse V70 D5 i tjänsten och en sådan tur slutar sällan under 30mil även om det inte var varje dag förstås. Som sagt har den varit väldigt törstig, minns inga siffror men vet att jag reagerade. De A6 2.0t jag kört vid andra tillfällen drack inte markant mer och då är det ändå bensindrivna bilar med en bråkdel av skatten.

Även om jag använde hyrbilar finns ett par fasta bilar på jobbet, det senaste tillskottet är en V70 2.5FT. Just på grund av att ingen gillade D5 och upplevde den törstig. Samt att en etanol-Volvo har sina fördelar den med...

Bil nummer två är en Passat TDI170, trots 15hp och en cylinder mindre upplevs den rejält mycket piggare än vad en D5 gör, för att vara diesel en snudd på rivig karaktär. Jag och andra upplever denna bilen som snål, ändå klarar den inte av de siffror du påstår en D5 gör (om man inte tyglar högerfoten, då kan den kanske).

Det är rätt stor skillnad på förbrukningssiffror för D5 med och utan automat. Jag levde med en manuell D5a i över en vecka med rätt mkt stadskörning och landade på en förbrukning på 0,6-0,65. Helt OK tycker jag. En D5a är ingen raket, men känns å andra sidan inte särskild långsammare eller svagare än jämförbara bilar, i mitt tycke kanske jämnsnabb med en 120d där Bmw känns snabbare i lägre fart och D5an mer kraftfull uppe i fart. Men detta var bara min känsla och inte ett objektivt konstaterande av faktiska accelerationssiffror. Passat TDI170 har jag inte kört.

Jag kan förstå vad du menar att D5an har en "oborstad karaktär" (kanske inte ditt ordval) men den låter ändå relativt mjukt och inbjudande med sin 5cyl-motor, till skillnad från exempelvis VAG-koncernens dieselmotorer (där t.o.m de nya 4-cyl bensinmotorerna knattrar som dieselmotorer) som har en hård och knattrande gång men som visserligen är hårt ljuddämpade.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2010
#40
Sotam skrev:
Rquired skrev:
Nej och det är jag fruktansvärt glad över, däremot har jag kört diverse V70 D5 i tjänsten och en sådan tur slutar sällan under 30mil även om det inte var varje dag förstås. Som sagt har den varit väldigt törstig, minns inga siffror men vet att jag reagerade. De A6 2.0t jag kört vid andra tillfällen drack inte markant mer och då är det ändå bensindrivna bilar med en bråkdel av skatten.

Även om jag använde hyrbilar finns ett par fasta bilar på jobbet, det senaste tillskottet är en V70 2.5FT. Just på grund av att ingen gillade D5 och upplevde den törstig. Samt att en etanol-Volvo har sina fördelar den med...

Bil nummer två är en Passat TDI170, trots 15hp och en cylinder mindre upplevs den rejält mycket piggare än vad en D5 gör, för att vara diesel en snudd på rivig karaktär. Jag och andra upplever denna bilen som snål, ändå klarar den inte av de siffror du påstår en D5 gör (om man inte tyglar högerfoten, då kan den kanske).

Det är rätt stor skillnad på förbrukningssiffror för D5 med och utan automat. Jag levde med en manuell D5a i över en vecka med rätt mkt stadskörning och landade på en förbrukning på 0,6-0,65. Helt OK tycker jag. En D5a är ingen raket, men känns å andra sidan inte särskild långsammare eller svagare än jämförbara bilar, i mitt tycke kanske jämnsnabb med en 120d där Bmw känns snabbare i lägre fart och D5an mer kraftfull uppe i fart. Men detta var bara min känsla och inte ett objektivt konstaterande av faktiska accelerationssiffror. Passat TDI170 har jag inte kört.

Jag kan förstå vad du menar att D5an har en "oborstad karaktär" (kanske inte ditt ordval) men den låter ändå relativt mjukt och inbjudande med sin 5cyl-motor, till skillnad från exempelvis VAG-koncernens dieselmotorer (där t.o.m de nya 4-cyl bensinmotorerna knattrar som dieselmotorer) som har en hård och knattrande gång men som visserligen är hårt ljuddämpade.

Jo vid stillastående kan jag nog hålla med om att en diesel-4a knattrar värre men jag tänkte snarare i fart där D5an "brölar" rätt rejält, sedan är inte D5 slö utan jag reagerade bara på när någon skrev att den var särskilt pigg för motortypen vilket jag inte håller med om. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök