3066
Sök

Extraktorgrenrör till 240

135 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
hej jag skulle idag montera ett extraktorgrenrör  på b21a, men då upptäcker jag att det går ett rör till grenröret som är original och är samman kopplad med insuget.
så jag undrar hur ska man göra då med röret?
ska man täta det eller?

135 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#2
Det är ju EGR;n som är kopplad till den. nån måste väl veta?

svensson
60 Inlägg
26 december 2010
#3
volvo244-83 skrev:
Det är ju EGR;n som är kopplad till den. nån måste väl veta?

vet inte vad bes säger, men egr kan du plocka bort i annat fall.

Är ju en sorts tidig avgasrening (avgasåterföring).

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

135 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#4
okey men jag ska kolla i morgon på det lite. om den inte ligger så långt ifrån det nya röret så svetsar jag dit en mutter

Racebo
420 Inlägg
28 december 2010
#5
täpp igen den du.
motorn går bättre utan den.
bess säger ingenting om att den är täpp elr inte.

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

429 Inlägg
28 december 2010
#6
EGR ventil sänker förbrännings temperaturen så tror inte motorn går mycket bättre utan den...


VD Hammar
613 Inlägg
29 december 2010
#7
Du kan ta bort den, enklast är att sätta dit 50öringar eller 10or och sen något lim av nått slag, du kan använda fästerna som sitter till egr original.

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
29 december 2010
#8
Swemil93 skrev:
EGR ventil sänker förbrännings temperaturen så tror inte motorn går mycket bättre utan den...

den går bättre utan egr. Egr ventilen släpper in avgaser i insugsröret för att få bättre avgasrening.

Bättre att motorn får i sig syre istället för orena avgaser

MVH Johan

210 Inlägg
29 december 2010
#9
den får i sig avgaser för att sänka tempraturen på förbränningen.

om det nu är bättre utan vad motiverat det är att alla bilar har den funktionen då.

jo! man minskar utsläppen av NO x Kvävedioxider!


VD Hammar
613 Inlägg
29 december 2010
#10
VXC70 skrev:
den får i sig avgaser för att sänka tempraturen på förbränningen.

om det nu är bättre utan vad motiverat det är att alla bilar har den funktionen då.

jo! man minskar utsläppen av NO x Kvävedioxider!

då kan du ju göra en förklarning om varför det sänker temraturen på förbräningen


Jo men visst jag köper att syre bidrar till mindre explosion och mindre effekt, och avgaser högre temp än syre och kvävedioxiderna gör så det exploderar mer i cylindrarna?


eller va?
Senast redigerat av opela (29 december 2010)

MVH Johan

135 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#11
nu är bilen klar. har monterat extraktorgrenrör och byggt ett eget avgassystem.
Jag svetsa fast ett rör på extraktorgrenröret som jag kopplade ihop med röret från EGR ventilen.
tänkte dom har väl satt den där av en anledning och då kan jag lika gärna koppla dit den om jag kan och ändå håller på=D

135 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#12
hittade en video om egr ventilen där dom förklarar lite
http://www.youtube.com/watch?v=xmxls1x0qC0

210 Inlägg
30 december 2010
#13
opela skrev:
VXC70 skrev:
den får i sig avgaser för att sänka tempraturen på förbränningen.

om det nu är bättre utan vad motiverat det är att alla bilar har den funktionen då.

jo! man minskar utsläppen av NO x Kvävedioxider!

då kan du ju göra en förklarning om varför det sänker temraturen på förbräningen


Jo men visst jag köper att syre bidrar till mindre explosion och mindre effekt, och avgaser högre temp än syre och kvävedioxiderna gör så det exploderar mer i cylindrarna?


eller va?

Det är så, att den sänker förbränningstempraturen lär ju vara skonsamt för motorn med.
tempraturen i cylindern ska inte behöva antända bränsleluft blandningen det ska tändstiftet göra för att förbränningen ska ske vid rätt tillfället.
Jo visst kompression skapar värme, en dieselmotor är helt beroende av att få värme igenom kompressionen. Och dieselmotorer har Egr ventil.

Utsläppen av kvävedioxider påverkas utav motorns belastning och därmed har hastigheten en orsak till hur mycket kvävedioxider man släpper ut.


Bra gjort trådskapare smile
Senast redigerat av VXC70 (30 december 2010)


429 Inlägg
30 december 2010
#14
opela skrev:
Swemil93 skrev:
EGR ventil sänker förbrännings temperaturen så tror inte motorn går mycket bättre utan den...

den går bättre utan egr. Egr ventilen släpper in avgaser i insugsröret för att få bättre avgasrening.

Bättre att motorn får i sig syre istället för orena avgaser

Jag vet vad den gör, Exhaust Gas Recirculer.

Men snälla, den effekt man vinner lär inte vara speciellt stor (hade man fått 20hk utan att blinka så hade jag inte sagt nått) men det finns två jätte minus med ditt resonemang

Följande: högre förbrännings temperatur vilket bidrar till ökat slitage, samt att bilen släpper ut mycket sämre avgaser, jag är ingen miljöaktivisst men avgasrenings funktioner har man av en anledning.

T.ex man tar inte bort katten på en original f för att få den lilla effekt som sägs pga att det finns en väldig stor negativ sida av de hela.


210 Inlägg
30 december 2010
#15
håller med dig vinsterna med att ta bort avgasrening är minimala.


VD Hammar
613 Inlägg
30 december 2010
#16
okej då ger jag mig. Men varför sänker den motortempen


Avgaserna som den släpper in igen är varmare än luften som kommer från atmosfären, För en efektivare förbränning så vill man ha in så mycket kall luft till cylindrarna som möjligt,
och varför ha kvar egrventilen när man är ute efter den lilla effekt grenröret gör. som i sin höjd ger 5-10hk på en standard motor.
Senast redigerat av opela (30 december 2010)

MVH Johan

210 Inlägg
30 december 2010
#17
avgaserna som leds tillbaks till förbränningsrummet, det är inte mycket avgaser, men de innehåller inget syre, och då deltar den inte i förbränningen. den är oaktiv i sjävla förbränningen, den gör förbränningen mindre intensiv och på så sätt sänker förbränningstempraturen.

blir nog ingen märkbar skillnad i effekt om du tar bort egr på så sätt värdelöst, resultatet en varmare förbränning konstant som inte kyls av avgasernas (inverkan).'

NOx bidrar till försurningen av natur och sjöar.


135 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#18
Man lär sig något nytt varje gång inne på garaget big_smile

429 Inlägg
2 januari 2011
#19
Hade egr ventil på min moped, de var ingen märkbar effekt skillnad dock så syntes de på tempmätaren tongue


210 Inlägg
2 januari 2011
#20
egr motverkar även spikningar....

sen vid full gas så är inte egr aktiverat...



Sök