3393
Sök

Sachs 712 tryckplatta plus standard lamel?

535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#1
Tjena.

940 b230fk
m90 låda

Sachs 712 tryckplatta, gäller min fråga.
Jag har dubbelmassa svänghjul och då skall jag ju ha Sachs 712 tryckplatta, eller? Min fråga är då.
fungerar det bra med standard lamell eller skall jag skaffa bättre lamell nu med en gång, och isåfall vart får jag tag på starkare lamell? hört att lameller med 240 mm i diameter har slutats att tillverkas i Sverige.
och att man måste special beställa dom?

MvH DKn


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 december 2010
#2
DKn skrev:
Tjena.

940 b230fk
m90 låda

Sachs 712 tryckplatta, gäller min fråga.
Jag har dubbelmassa svänghjul och då skall jag ju ha Sachs 712 tryckplatta, eller? Min fråga är då.
fungerar det bra med standard lamell eller skall jag skaffa bättre lamell nu med en gång, och isåfall vart får jag tag på starkare lamell? hört att lameller med 240 mm i diameter har slutats att tillverkas i Sverige.
och att man måste special beställa dom?

MvH DKn

Nej de finns fortfarande. Men tror inte de finns nån starkare organisk, isåfall får de väl bli sinter. Kolla med din närmsta Sachs-återförsäljare, t.ex autoexperten.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#3
MantaRobin skrev:
DKn skrev:
Tjena.

940 b230fk
m90 låda

Sachs 712 tryckplatta, gäller min fråga.
Jag har dubbelmassa svänghjul och då skall jag ju ha Sachs 712 tryckplatta, eller? Min fråga är då.
fungerar det bra med standard lamell eller skall jag skaffa bättre lamell nu med en gång, och isåfall vart får jag tag på starkare lamell? hört att lameller med 240 mm i diameter har slutats att tillverkas i Sverige.
och att man måste special beställa dom?

MvH DKn

Nej de finns fortfarande. Men tror inte de finns nån starkare organisk, isåfall får de väl bli sinter. Kolla med din närmsta Sachs-återförsäljare, t.ex autoexperten.

Jupp jag kom precis därifrån å han visste inte vilken man skulle ha för standard låter ju inte så kraftigt fick jag till svar.

Men skulle det hålla bra med en sådan tryckplatta och standard lamell då, eller måste man gå över till sinter?


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 december 2010
#4
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
DKn skrev:
Tjena.

940 b230fk
m90 låda

Sachs 712 tryckplatta, gäller min fråga.
Jag har dubbelmassa svänghjul och då skall jag ju ha Sachs 712 tryckplatta, eller? Min fråga är då.
fungerar det bra med standard lamell eller skall jag skaffa bättre lamell nu med en gång, och isåfall vart får jag tag på starkare lamell? hört att lameller med 240 mm i diameter har slutats att tillverkas i Sverige.
och att man måste special beställa dom?

MvH DKn

Nej de finns fortfarande. Men tror inte de finns nån starkare organisk, isåfall får de väl bli sinter. Kolla med din närmsta Sachs-återförsäljare, t.ex autoexperten.

Jupp jag kom precis därifrån å han visste inte vilken man skulle ha för standard låter ju inte så kraftigt fick jag till svar.

Men skulle det hålla bra med en sådan tryckplatta och standard lamell då, eller måste man gå över till sinter?

Den pallar 480nm med organisk lamell, 565nm med sinter..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#5
MantaRobin skrev:
DKn skrev:
MantaRobin skrev:

Nej de finns fortfarande. Men tror inte de finns nån starkare organisk, isåfall får de väl bli sinter. Kolla med din närmsta Sachs-återförsäljare, t.ex autoexperten.

Jupp jag kom precis därifrån å han visste inte vilken man skulle ha för standard låter ju inte så kraftigt fick jag till svar.

Men skulle det hålla bra med en sådan tryckplatta och standard lamell då, eller måste man gå över till sinter?

Den pallar 480nm med organisk lamell, 565nm med sinter..

Lamell

X 1864 506 031
Sachs
Parameter: 240B
Diameter: 240 mm
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Kuggar: 20   
1 386,25 kr

------------------------

Lamell
X 1864 999 993
Sachs   
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228S
Tekn.info
Stel lamell med Sinter belägg

-----------------------------------

Lamell
X 1864 999 996
Sachs
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228B
Tekn.info
Stel lamell med organisk belägg

Det är dessa tre som autoexperten Har på sin hem sida, när jag söker på mitt regnr men det är bara standard lamellen som har 240mm i diameter dom 2 stel lamell med organisk belägg och stel lamell med sinter har ju 228 mm i diameter och det står att dom två är till växellåda m90 men 228mm är väl till enkelt svänghjul och 240mm är väl till dubbelmassa svänghjul? eller har jag helt fel?


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 december 2010
#6
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
DKn skrev:

Jupp jag kom precis därifrån å han visste inte vilken man skulle ha för standard låter ju inte så kraftigt fick jag till svar.

Men skulle det hålla bra med en sådan tryckplatta och standard lamell då, eller måste man gå över till sinter?

Den pallar 480nm med organisk lamell, 565nm med sinter..

Lamell

X 1864 506 031
Sachs
Parameter: 240B
Diameter: 240 mm
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Kuggar: 20   
1 386,25 kr

------------------------

Lamell
X 1864 999 993
Sachs   
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228S
Tekn.info
Stel lamell med Sinter belägg

-----------------------------------

Lamell
X 1864 999 996
Sachs
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228B
Tekn.info
Stel lamell med organisk belägg

Det är dessa tre som autoexperten Har på sin hem sida, när jag söker på mitt regnr men det är bara standard lamellen som har 240mm i diameter dom 2 stel lamell med organisk belägg och stel lamell med sinter har ju 228 mm i diameter och det står att dom två är till växellåda m90 men 228mm är väl till enkelt svänghjul och 240mm är väl till dubbelmassa svänghjul? eller har jag helt fel?

Du har helt rätt, 240mm är dubbelmasse och 228 är enkelmasse. Jag bytte till enkelmassesvänghjul på min och kör med lamell från en 940 TDi med M90.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#7
MantaRobin skrev:
DKn skrev:
MantaRobin skrev:

Den pallar 480nm med organisk lamell, 565nm med sinter..

Lamell

X 1864 506 031
Sachs
Parameter: 240B
Diameter: 240 mm
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Kuggar: 20   
1 386,25 kr

------------------------

Lamell
X 1864 999 993
Sachs   
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228S
Tekn.info
Stel lamell med Sinter belägg

-----------------------------------

Lamell
X 1864 999 996
Sachs
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228B
Tekn.info
Stel lamell med organisk belägg

Det är dessa tre som autoexperten Har på sin hem sida, när jag söker på mitt regnr men det är bara standard lamellen som har 240mm i diameter dom 2 stel lamell med organisk belägg och stel lamell med sinter har ju 228 mm i diameter och det står att dom två är till växellåda m90 men 228mm är väl till enkelt svänghjul och 240mm är väl till dubbelmassa svänghjul? eller har jag helt fel?

Du har helt rätt, 240mm är dubbelmasse och 228 är enkelmasse. Jag bytte till enkelmassesvänghjul på min och kör med lamell från en 940 TDi med M90.

jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 december 2010
#8
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
DKn skrev:

Lamell

X 1864 506 031
Sachs
Parameter: 240B
Diameter: 240 mm
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Kuggar: 20   
1 386,25 kr

------------------------

Lamell
X 1864 999 993
Sachs   
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228S
Tekn.info
Stel lamell med Sinter belägg

-----------------------------------

Lamell
X 1864 999 996
Sachs
Viktigt att veta
Växellådstyp: M90 
Navprofil: 19,1x21,8-20N
Diameter: 228 mm
Kuggar: 20
Parameter: 228B
Tekn.info
Stel lamell med organisk belägg

Det är dessa tre som autoexperten Har på sin hem sida, när jag söker på mitt regnr men det är bara standard lamellen som har 240mm i diameter dom 2 stel lamell med organisk belägg och stel lamell med sinter har ju 228 mm i diameter och det står att dom två är till växellåda m90 men 228mm är väl till enkelt svänghjul och 240mm är väl till dubbelmassa svänghjul? eller har jag helt fel?

Du har helt rätt, 240mm är dubbelmasse och 228 är enkelmasse. Jag bytte till enkelmassesvänghjul på min och kör med lamell från en 940 TDi med M90.

jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?

Finns säkert nånstans, men verkar inte som Autoexperten har de iallafall. Kolla på Kgtrimning också, dom har mycket kul till volvo smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

761 Inlägg
27 december 2010
#9
DKn skrev:
jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?

Vad menar du med "starkare" än original?
Lamellen kan ju inte vara "stark"

Det är tryckplattans tryck som avgör hur mycket kopplingen ska klara innan den slirar, det enda man kan göra med lamellen är att välja olika matereal, alltså organisk eller sinter, med sinter så blir kopplingen ca 30% kraftigare.

Ska man köra hårt så är sinter det enda vettiga, en organisk slits fort och blir överhettad om man hugger på kopplingen


535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#10
dannnej skrev:
DKn skrev:
jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?

Vad menar du med "starkare" än original?
Lamellen kan ju inte vara "stark"

Det är tryckplattans tryck som avgör hur mycket kopplingen ska klara innan den slirar, det enda man kan göra med lamellen är att välja olika matereal, alltså organisk eller sinter, med sinter så blir kopplingen ca 30% kraftigare.

Ska man köra hårt så är sinter det enda vettiga, en organisk slits fort och blir överhettad om man hugger på kopplingen

Var bara dåligt formulerat av mig, vad jag menade var, vill jag ha en bättre.


535 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#11
MantaRobin skrev:
DKn skrev:
MantaRobin skrev:

Du har helt rätt, 240mm är dubbelmasse och 228 är enkelmasse. Jag bytte till enkelmassesvänghjul på min och kör med lamell från en 940 TDi med M90.

jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?

Finns säkert nånstans, men verkar inte som Autoexperten har de iallafall. Kolla på Kgtrimning också, dom har mycket kul till volvo smile

Har hittat    
Volvo 240 / 740 / 940 med M90 låda 240mm 6-Puck
så de blir sinter.
Å nu lär ju kopplingen hålla för att tok trimma:)


Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
24 februari 2011
#12
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
DKn skrev:

jo men då finns det alltså inte lamell till mitt dubbelmassesvänghjul som är starkare än standard, vill jag ha något starkare måste jag byta till enkelt svänghjul? har jag förstått det rätt?

Finns säkert nånstans, men verkar inte som Autoexperten har de iallafall. Kolla på Kgtrimning också, dom har mycket kul till volvo smile

Har hittat    
Volvo 240 / 740 / 940 med M90 låda 240mm 6-Puck
så de blir sinter.
Å nu lär ju kopplingen hålla för att tok trimma:)

ska de vara fjädrad lamell eller stum? (940 med orginal m90 och orginal svänghjul)

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar


Sök