3699
Sök

Volvo 240 med B23A, tändningsproblem

36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Har en 240 med B23A motorn som vägrar starta, har inte en gnista på nåt av stiften, började med att den gick ojämt och misstände på tomgång, sen när ja skulle ha igång den så tände han vartannat varv lät de som, sen blev de bara succesivt värre och nu finns de ingen gnista nånstans, tror knappast de e tändspolen, har gjort rent fördelar locket, rotorn kontakterna, stiften osv, har ström till tändspolen, men de ska sitta nån tändförstärkare där nånstans, nån som vet vart? vet icke hur den ser ut, misstänker att den spökar...
Tack på förhand!smile

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Brytare, kondensator & spole är väl det vanliga. Kan sitta nåt förkopplingsmotstånd på den där men det brukar sitta på eller precis brevid spolen. Ta hela systemet från en med brytarlöst, det är fan värt en timmes jobb. Roterar rotorn? Långsökt men kan vara värt en titt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

36 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
brytarna e fina och har rätt avstånd, spolen brukar sällan gå sönder på dom och inte på detta sättet, men kondensatorn kan ju va kass också ja, har fått tag på en ny tändförsrkare nu iaf, ska byta den imorrn, om de inte funkar då lär de va kondensatorn för rotorn roterar som den ska och allt e rätt inställt, jo har funderat på brytarlöst men har inge ork att skaffa de nu, vill bara få igång den på enklaste sett smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Spolar är egentligen färskvara och 25-30 år är väl inte dåligt. Inte direkt dyrt att prova heller. Om motståndet är kasst ska bilen dö så fort de släpper nyckeln, när startmotorn går så har spolen direktström och ska ge gnista. Har du ström på spolen är det inte motståndet som spökar.

36 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
men om spolen ger sig brukar den inte uppföra sig såhär, då brukar den dö direkt, hade ju gnista som blev sämre och sämre under ca ett dygn tills den inte gick att starta längre sen försvann gnistan helt, har iaf bytt tändförstärkarn nu och den går igen wink

21 761 Inlägg
29 december 2010
Kul att du hittade felet. smile

Får man fråga vart den där tändförstärkaren sitter?

Borde ju inte vara någon originalpryl tycker jag.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Har inget sånt på min 240 iaf. Jag har haft 11st och aldrig sätt nån "tändförstärkare".  Vissa modeller har ju förkopplingsmotstånd och bilar med brytarlöst har ju tändmodulen. Förkopplingsmotstånd har jag aldrig varit mycket för. Skulle vilja se en bild på den där prylen om det är möjligt?

Sök