3222
Sök

Lufta kopplingen på 745TIC ,Problem o frågor! *LÖST*

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2010
#21
De där med tryckluft är farligt :p jag gjorde de en gång å gör de inte fler... jag hade bromsvätska överallt där man kan ha de i ansiktet...ögon,näsa,munn,öron.... å då hade jag inte ens ett tätt lock utan bara pytsade i lite luft med blåspistolen... genom ett 3 mm hål..

De bästa brukar vara att man har nippeln öppen, trycker ihop slavcylindern för hand, stänger nippeln å låter den fjädra ut igen, då suger den i sig ny vätska hela tiden, så kan man göra några gånger så brukar dom funka sen. vet inte hur många gånger jag fått göra så på min kärra när jag legat i garaget själv..
annars de de bästa å fylla på vätska bakvägen med en oljekanna å lite vakuumslang.

De går även å sätta truten över bromsvätskebehållarn å blåsa lite där samtidigt som nippeln där nere är öppen.


STREETRACER
892 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#22
Har hållt på med detta några timmar nu... 

Gick skitbra att lufta osv  kopplingen blev hård o fin... sen hände det =/ 

När jag trycker ner pedalen så pissar det ut olja från denna slavcylindern oxå.. den trycker förbi packningen o det kommer en stråle med olja =/

behöver verkligen bilen igår =/

vad finns det för nåt annat som kan orsaka detta?  e tacksam för all hjälp jag kan få!!  blir tokig på detta..

Bmc Crew

179 Inlägg
5 januari 2011
#23
du har inte kollat kopplingsarmen? inne i sprängkåpan hävs armen mot en kula, min kopplingsarm hade nött hål där den möter denna kulan och då fick slavcylindern för långt spel så den hoppade ur. Den kändes helt ok ibland sen kunde det säga pang så stod man där med olja under bilen....


STREETRACER
892 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#24
hmm...  nej,armen "känns ok" kanske kan prova att "fusk shimsa"?  dvs lägga en mutter elr nåt mellan pinnen till cylindern o armen på utisdan? eftersom jag inte  har nåt garage elr nåt så är jag inte så himla sugen på att riva lådan med typ 5-10 minusgrader o endast snö o is som underlag =/

Bmc Crew

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 januari 2011
#25
kommer inte ihåg hur de är på m46/m47erna men på m90 har du en plastskål som sitter eftermonterad som ska agera lager, man knäpper på lagerskålen på en kula som sitter i lådan så blir kopplingsgaffeln ledad.
om den skålen har gått sönder eller lossnat kan du nog få de fenomenet.


STREETRACER
892 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#26
okeij..  jag har aldrig sett hur en sån ser ut på insidan så.. 
men på själva kopplings gaffeln som sitter utanpå låda.. ska det vara ett litet litet hål i den som styr pinnen på plats mellan slav o gaffel?

Bmc Crew

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 januari 2011
#27
De finns både dom med hål och dom som fått hål :p

här på bilden ser du vilken ledskål i plast som sitter till m90 lådorna, hur fan de sitter på m6/m47 kommer jag inte ihåg


http://www.rsport.se/guide/m46od_till_m … kug9wo.jpg


179 Inlägg
6 januari 2011
#28
På m46 sitter det en liten ståltråd ihäcktad istället. Jag gissar iaf på att armen är sprucken där...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 januari 2011
#29
Jag har varit ute och kollat på bilen och det visade sig att packningen till kolven i slaven satt på fel håll...


179 Inlägg
6 januari 2011
#30
bra att du fixade de xoff:)


STREETRACER
892 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#31
blev juh inte helt fixad men det konstaterades att packninge satt fel monterad så tack Xoffis.
Men pga av en massa bajs i botten på cylindern så kommer slang,rör,packning o vätska bytas!

Får hoppas skiten funkar sen... hehe 

Xuri: min ser ut ungefär som den nedersta på den bilden...  Slavdamasken går väl några millimeter in i det hålet.

Bmc Crew

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 januari 2011
#32
Men jag kommer ju idag, å då hoppas jag också det blir helt fixat! big_smile hehe


STREETRACER
892 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#33
ja big_smile o Tomten88 kommer oxå.. 

Har nu köpt en ny rep.sats,ny olja.. o tillverkat en slang som går mellan slav o huvudcylinder smile så om felet nånsin varit där så borde det funka efter montering.. annar är det nog fel på den där armen som folk pratar om..

Bmc Crew

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 januari 2011
#34
Men jag kan nästan lova att den bakvända packningen ha varit felet hela tiden, men det är aldrig fel med nya grejjer! smile


STREETRACER
892 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#35
nja,den första cylinder.. där kolven fastnat va juh helt kass...  repor o kanter osv o det saknades 1/4 av packningen.. men det senaste packningsraset kan säkert bero på det ja smile

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#36
Ok.. nu är problemet löst!! 

pinnen mellan slav o arm vart skavd o sne i gummit som sitter i hålet på armen.. så pinnen va några mm för långt igenom så kolven ploppade ut..  lagade detta med en "shimsning" i sann volvoanda..  alufolie!!

Tack så mkt Xoff för hjälpen o folieidén smile

Kan låsa tråden nu...

Bmc Crew


Sök